Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

CDWE laat windinstallatieschip bouwen in Taiwan

De joint venture CSBC-DEME Wind Engineering (CDWE), met o.m. het Belgische DEME, heeft het startsein gegeven voor het ‘early works’-contract voor het allereerste drijvende zware kraan- en installatieschip dat in Taiwan wordt gebouwd. De Green Jade zal heeft een uitzonderlijk hoog transport- en laadvermogen en zal bij CSBC in Taiwan gebouwd worden, met oplevering in 2022.

CDWE
De Green Jade zal worden ingezet in de bloeiende lokale offshore-windmarkt. CDWE werd in februari 2019 opgericht door CSBC, de grootste scheepsbouwer in Taiwan, en DEME Offshore. Beide partners zijn overeengekomen om de eerste werken te starten en cruciale pakketten te bestellen voor het baanbrekende nieuwe schip. De naam Green Jade verwijst naar de berg Yushan in Taiwan (Mount Jade in het Engels). De Yushan, die 3.952 m boven de zeespiegel uittorent, is de hoogste berg in Oost-Azië.
 
In oktober van vorig jaar sloot CDWE de eerste uitgebreide, grootschalige Balance of Plant (BOP) Preferred Supplier Agreement met het Hai Long Offshore Wind Project in Taiwan. Dit is een belangrijke stap op weg naar naleving door de industrie van de doelstellingen van het ‘Industrial Relevance Plan’ die de regering van Taiwan heeft opgelegd in de sector van de offshore-windenergie. Na dit eerste succes heeft CDWE snel twee contracten kunnen ondertekenen met Zhong Neng Wind Power Corporation Preparatory Office voor het offshore Zhong Neng-windparkproject van 300 MW. Deze contracten omvatten het transport en de plaatsing van funderingen, naast een Preferred Bidder Agreement voor het transport en de installatie van windturbines. De Green Jade wordt ingezet bij beide projecten. CDWE engageert zich om te voldoen aan de lokalisatievereisten en om de ontwikkeling van de offshore windenergiesector en een succesvolle en duurzame toeleveringsketen in Taiwan te ondersteunen, door lokale materialen en vaardigheden te optimaliseren.
 
De Green Jade krijgt een hoogtechnologische kraan met een capaciteit van 4.000 ton en met DP3-capaciteit. De dekoppervlakte van het schip werd gemaximaliseerd, waardoor dit unieke vaartuig vele van de zwaarste monopijlers, jackets en onderdelen en structuren van windturbines als één lading kan vervoeren. Met deze uitzonderlijke combinatie van hoog laad- en hefvermogen kan de Green Jade de volgende generatie funderingen en reusachtige windturbines van meerdere megawatts transporteren en installeren op de meest kostenefficiënte manier. Het schip is 216,5 m lang en biedt comfortabel plaats aan een bemanning van 160 personen.
 
De Green Jade heeft dual fuelmotoren en zal ook beschikken over een warmteterugwinningssysteem dat de warmte uit de uitlaatgassen en het koelwater omzet in elektrische energie, naast diverse andere brandstofbesparende maatregelen. Dit offshore-installatieschip het eerste in zijn soort is dat in Taiwan wordt gebouwd voor de lokale markt voor hernieuwbare energie.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten