Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Citroën heeft een elektrische versie van de Jumpy

Citroën stelt de volledig elektrisch aangedreven Jumpy voor. Deze ë-Jumpy is in de eerste plaats bedoeld voor verplaatsingen in stedelijk gebied, maar kan dankzij een riante actieradius ook buiten de stad ingezet worden.

Citroen
William CROZES @ Continental Productions
Afhankelijk van de batterij bedraagt de actieradius 230 of 330 km per volledige laadbeurt, wat volgens Citroën voldoende is voor de meeste dagelijkse ritten. De laadruimte is identiek aan die van de Jumpy met een klassieke motor.
 
De nieuwe Citroën ë-Jumpy komt in de tweede helft van dit jaar op de markt. Volgend jaar verschijnt dan de volledig elektrische Berlingo Van. Dat betekent dat vanaf 2021 alle lichte bedrijfswagens van Citroën worden aangeboden met elektrische aandrijving, naast de versies met brandstofmotoren.
 
De huidige Citroën Jumpy werd gelanceerd in 2016. De verkoopteller nadert de 145.000 stuks en onlangs werd het aanbod uitgebreid om nog beter te kunnen voldoen aan de behoeften van klanten. De Jumpy is beschikbaar in drie varianten (Control, Club, Driver) die specifiek gericht zijn voor gebruik op bouwplaatsen (met verhoogde wielophanging, bodembescherming, verhoogd laadvermogen en Grip Control), voor lange reizen (voorzien van rijhulpsystemen voor extra comfort en veiligheid) en voor ritten in stedelijk gebied (met extra wendbaarheid en gemak).
 
De ë-Jumpy is aan de buitenzijde te herkennen aan de stekkeraansluiting op het linker voorscherm. De ë-Jumpy heeft ook een andere grille en ‘ë-badges’ rechts van de grille en op het linkerportier.
 
De ë-Jumpy is gebaseerd op het EMP2 multi-energieplatform van Groupe PSA (Peugeot, Citroën, Opel) en wordt aangeboden met keuze uit twee batterijpakketten, zodat de klant kan kiezen voor het rijbereik dat het beste past bij de werkzaamheden en het budget. De lithium-ion batterij behoort volgens Citroën tot de meest geavanceerde van dit moment en is dankzij het EMP2-platform zodanig in de bodem verwerkt, dat de laadruimte van de ë-Jumpy identiek is aan die van de brandstofversies. De batterijlading is af te lezen via de meter op het instrumentenpaneel.
 
De elektrische ë-Jumpy is verkrijgbaar in drie lengtevarianten, waaronder de XS met een lengte van 4,6 m voor nog meer gebruiksgemak in druk stadsgebied. Samen met de laadinhoud tot 4,6 m³ is de ë-Jumpy XS de ideale compacte bestelwagen. Dankzij Visiopark 180°, parkeersensoren voor en achter en inklapbare buitenspiegels is manoeuvreren in krappe ruimtes een fluitje van een cent. Bovendien zijn de meeste versies van de ë-Jumpy 1,90 m hoog, zodat die in tegenstelling tot veel concurrenten probleemloos in (ondergrondse) parkeergarages kan komen. De M en XL hebben een lengte van respectievelijk 4,95 en 5,30 m.
 
Het laadvermogen gaat tot 1.275 kg (zonder bestuurder en afhankelijk van uitvoering, opties en uitrusting) en het trekgewicht tot 1 ton. Het laadvolume varieert van 4,6 m³ voor de XS zonder Moduwork tot een toonaangevende 6,6 m³ voor de XL met Moduwork. De breedte van de laadvloer tussen de wielkasten bedraagt 1,25 m en is voldoende voor het plaatsen van een Europallet. De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel. De topsnelheid bedraagt 130 km/u.
 
De nieuwe ë-Jumpy herneemt de drie versies van de Jumpy en voegt daar nog bijkomende uitrustingen aan toe zoals de specifieke wielophanging, bodembescherming en verhoogde rijhoogte, terwijl een verhoogd laadvermogen en Grip Control optioneel beschikbaar zijn.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten