Cobra Transports staat altijd paraat met tien FH’s van Volvo
Cobra Transports uit Hautrage behoort al vijf jaar tot de specialisten in bulktransport van poeder. Die evolutie had directeur Cédric van Achter niet meteen voor ogen. Ze vloeide voort uit de aanwezigheid van tien Volvo FH-trekkers én de excellente service van garagegroep Dupont.
De band tussen Cédric van Achter en het wegvervoer? Denk daarbij aan Obelix en zijn toverdrankje: hij is erin getuimeld toen hij nog een kind was. “Mijn vader was chauffeur uitzonderlijk vervoer. Ik reed met hem mee wanneer het maar kon. Die zware motoren, dat fascineerde me. Ik herinner me dat ik ooit drie uur lang vol bewondering toekeek hoe hij een dieplader met twee sledes van 30 m lengte door een heel smalle straat manoeuvreerde. Dat was puur millimeterwerk. Ik was apetrots op mijn vader die dat op zijn eentje bolwerkte”, herinnert van Achter zich.
Het verbaasde dan ook niet dat Cédric slaagde voor zijn CE-rijbewijs en daarna voor het vakbekwaamheidsattest. Voor hij zijn eigen baas werd, reed hij enkele jaren als chauffeur in loondienst voor een klein internationaal bedrijf en daarna als onderaannemer voor Samat. “En toen stelde een collega-onderaannemer, Yvon Branche, me voor om zijn bedrijf Cobra Transports over te nemen. Zo kwam ik aan mijn eerste vrachtwagen. Ik veranderde meteen het geweer van schouder en begon te rijden voor de cementfabriek van CCB.
In mei 2011 schakelde het jonge bedrijf in een hogere versnelling. Met elke nieuwe klant die erbij kwam, kocht hij een nieuwe combinatie trekker-oplegger. En altijd uitgerust met een tank voor producten in poedervorm. Cobra Transports vervoert een waaier van poeders: cement voor CCB, CBR of Holcim, droge mortelspecie voor Diamur, dolomiet voor Yara of calciet voor Transcona. En die poeders worden niet alleen in de bouw gebruikt. Ze leveren ook aan een tapijtfabrikant en zelfs aan Quick-Step.
Met twaalf vrachtwagens op de weg, waarvan tien Volvo FH’s, kruipt Cédric van Achter niet meer zelf achter het stuur, tenzij voor een dringende opdracht of als een chauffeur ziek valt. “Volvo had altijd al mijn interesse, omdat mijn vader met een Volvo reed. Ik herinner me nog dat ik met één van de eerste I-Shift-versnellingsbakken rondtoerde. Dat is echt wel de Rolls Royce onder de vrachtwagens. Maar het zijn vooral kwaliteitsvoertuigen die heel betrouwbaar zijn in het dagelijkse gebruik”, weet van Achter.
“Bovendien waardeer ik heel erg de service die ik krijg bij Mons Truck Industry en de Grand Garage du Nord. Ik vertrouw hun verkoper omdat hij mij geen opties probeert aan te smeren die ik niet nodig heb”, zegt Cédric van Achter.
Met een kleine vloot zoals de zijne kan Cobra Transports het zich niet veroorloven dat een vrachtwagen lang stilstaat. Te meer omdat de planning vaak wijzigt. De plaatsen waar hij laadt en lost, zijn doorgaans dezelfde, maar het laadvolume wordt pas de avond vooraf bepaald.