De Bruycker-Kemp verkoopt eerste Kobelco SK550DLC-10 Demolition in Europa
Kobelco is in thuisland Japan al vele jaren marktleider als het gaat om de verkoop van sloopmachines. De grootste sloopkraan die de fabrikant bouwt, is de gigantische SK3500D, met een eigen gewicht van meer dan 350 ton en die tot maar liefst 67 m hoogte kan slopen. Helaas zijn de grote modellen nog steeds niet voor Europa bedoeld, ook al is hier zeker vraag naar. Naar verwachting is op de Bauma wel voor het eerst de 85-tons rupsgraafmachine SK850LC-10 te zien. De kleinere modellen sloopmachines van Kobelco zijn inmiddels wel voor de Europese markt beschikbaar. De eerste modellen zijn zelfs al aan het werk. Accountmanager Dominique Coryn van De Bruycker-Kemp verkocht in 2018 een recordaantal van meer dan 200 Kobelco-graafmachines en Okada-sloopwerktuigen in België. Hij heeft ook nog de eer om de allereerste Kobelco SK550DLC-10 Demolition in Europa te mogen verkopen aan de firma Devagro uit Waregem. De eerste klus van de Kobelco SK550D-10 Demolition was het slopen van de 22 m hoge glijbaantoren van waterpretpark Océade in Brussel.
Devagro is al ruim 30 jaar actief en een kwalitatieve speler voor zowel openbare als industriële of private projecten. Het bedrijf is actief op het gebied van recycling, infrastructurele werken, afbraakwerken, groot grondverzet, sanering, grondreiniging en beton. Het werkgebied ligt hoofdzakelijk in Vlaanderen, maar ook de regio’s Brussel en Wallonië worden bediend. Devagro maakt deel uit van een groep van bedrijven. Zo is BSV actief in afbraakwerken, slibverwerking, grondreiniging en bodemsaneringen. Devamix houdt zich bezig met recycling en puinbreken en beschikt over een eigen betoncentrale. Degetec bvba is eveneens actief op het gebied van puinrecycling, handel in zand en productie op ecologische wijze van Eco2 (puly)beton. Devarec bvba is actief op het gebied van (puin)recycling, inzameling van bouw- of sloopafval en handel in zand, cement en grind. Devagro is een echt familiebedrijf van de familie Degezelle-Vanden Buverie. De letters ‘De’ en ‘va’ in de firmanaam verwijzen hier ook naar, terwijl ‘gro’ staat voor grondwerken, waarmee het allemaal begon. Inmiddels voeren beide zonen Yves en Xavier Degezelle de leiding. Het bedrijf investeert continu in zowel mensen als nieuwe technieken en staat in de markt als uiterst innovatief bekend. Projecten worden dan ook op de meest duurzame en ecologische wijze uitgevoerd tegen marktconforme prijzen en met hoge kwaliteit. Efficiëntie is daarbij het sleutelwoord.
Highreach sloopgiek
De nieuwe Kobelco SK550DLC-10 sloopkraan van Devagro werd voor het eerst ingezet bij de sloop van waterpretpark Océade in Brussel. Dit pretpark is sinds oktober vorig jaar gesloten. De werkzaamheden werden uitgevoerd door aannemer BSV nv uit Harelbeke. Hierbij werd de SK550D van zusterbedrijf Devagro ingezet bij de sloop van de 22 m hoge glijbaantoren en het verwijderen van de funderingen. De SK550DLC-10 wordt direct ingezet met de highreach demolition giek. Hiertoe is de kraan uitgerust met een driedelige sloopgiek en zijn beide tussenstukken van elk 3,5 m gemonteerd. Deze zijn voor het slopen van de hoge toren en het gewenste werkbereik van de machine dan nodig. De penhoogte ligt nu op 27.530 mm. Met slechts één tussenstuk is dit 24.040 mm en het is ook mogelijk om zonder beide tussenstukken te werken. Het maximale werkbereik voorover in de configuratie met tussenstukken bedraagt 18,1 m. Het modulaire concept van de Kobelco sloopgiek maakt dat de machine veelzijdig inzetbaar is en snel aan ieder project is aan te passen. Zodoende kan (kosten)efficiënt en productief gesloopt worden.
Uniek hierbij is Kobelco’s gepatenteerde Next-systeem, wat inhoudt dat de cilinders van hoofdgiek naar tussenstuk en die van tussenstuk naar stick elkaar kruisen. De cilinder van tussenstuk naar stick komt zo tussen beide cilinders van hoofdgiek naar tussenstuk te liggen. Dit zorgt voor een hogere nauwkeurigheid tijdens het werken, omdat dubbele cilinders worden gebruikt, waar andere fabrikanten er slechts één monteren. Hierdoor kan ook met zwaardere sloopwerktuigen gewerkt worden. Wat eveneens een belangrijk voordeel is, is dat de transporthoogte van de sloopgiek zo rond de 2 m blijft en deze zo eenvoudig te vervoeren is. Door de geringe hoogte van de giek kan de machinist ook makkelijker vanaf maaiveldniveau onderhoud doen. Hierdoor neemt de veiligheid op de bouwwerf nog toe.
De driedelige sloopgiek is zwaar gebouwd. Kobelco staat bekend vanwege de degelijkheid, kwaliteit en lange levensduur. De sloopmachines hebben zich in Japan al jaren bewezen en er zijn inmiddels meer dan duizend stuks gebouwd. Devagro koos voor de driedelige sloopgiek met een stick van 8,7 m, in combinatie met twee tussenstukken en een zware plus robuuste triple giek om funderingen te rooien. Af-fabriek kunnen klanten ook kiezen om de driedelige sloopgiek uit te rusten met een 6,1 m lange stick. Het wisselen van giek of tussenstukken gaat middels mechanische pennen. Kobelco kiest voor een eenvoudig maar doordacht systeem, zonder gebruik te maken van hydraulische pennen. De pennen zijn handmatig aan elke zijkant makkelijk er uit te trekken en te duwen als ook te monteren. Via een mechanische ophanging hangen de pennen aan de giek. Hierdoor vallen deze niet naar beneden en blijven ze schoon. Het systeem is heel degelijk en werkt altijd, want er kan hydraulisch nooit iets stuk gaan. Bovendien scheelt het in kosten.
Met snelkoppelingen en Faster-koppelblokken zijn alle hydrauliekslangen direct aan te sluiten. De leidingen zijn bewust aan de zijkant van de giek gemonteerd, zodat deze veilig vanaf de grond is aan of af te koppelen. Ook kiest Kobelco hierbij bewust voor boutverbindingen, met als belangrijkste reden dat zo spanning in het staal van de giek wordt voorkomen. Indien de leidingbeugels er op gelast zouden zijn, dan kan in loop der tijd mogelijk scheurvorming ontstaan. Het monteren van de hydraulische leidingen aan de zijkant van de giek beperkt ook de kans op schade. Mocht er onverhoopt een lekkage zijn, dan kan de machinist deze bovendien sneller vinden en verhelpen. De giekdelen zijn allemaal voorzien van hijspunten. Bij de driedelige sloopgiek zijn ook transportbokken geleverd. Het tussenstuk van 3,5 m wordt eveneens vervoerd in een speciaal gebouwde bok.
Transportafmetingen
De Kobelco SK550D weegt samen met de driedelige sloopgiek met beide tussenstukken en schaar zowat 67 ton. Met triple giek weegt de kraan zo’n 63 ton. De driedelige sloopgiek met tussenstuk weegt 8.120 kg en heeft een transportlengte van 9.220 mm bij 2.030 mm hoogte. Het 3,5 m lange extra tussenstuk weegt inclusief transportbok 2.060 kg en meet dan 4.340 mm in lengte en 2.120 mm in hoogte. De triple giek heeft een 3,3 m lange arm, die degelijk is gebouwd voor zwaar sloopwerk met krachtige werktuigen of het rooien van zware funderingen. Hiertoe is een zeer dikke en krachtige verstelcilinder voorzien. In Brussel hebben we zelf kunnen zien hoe de SK550DLC-10 probleemloos grote en zware funderingen tussen 25 en 35 ton uit de grond trekt. Kobelco is de enige fabrikant van sloopmachines die een dergelijke krachtige triple giek af-fabriek levert. Deze weegt zowat 8.680 kg. De transportlengte bedraagt 9.420 mm bij 2.850 mm hoogte.
De transporthoogte van de basismachine is 3.500 mm en de lengte komt op 8.180 mm. De kraan weegt met ballast zowat 50.700 kg. In totaal weegt dit contragewicht 11.070 kg en bestaat uit twee delen. Eén deel is de behuizing, die 4.810 kg weegt. Hierin komt nog een stuk ballast te liggen dat uitneembaar is en 6.260 kg weegt. Hierdoor wordt het transportgewicht lager en dat maakt de machine eenvoudiger te vervoeren. In veel landen is het aanvragen van transportvergunningen toch lastig en gelden er meer beperkingen inzake transportafmetingen. Voor stabiliteit zorgt de hydraulisch verbreedbare onderwagen, die uitschuifbaar is van 3.090 naar 3.480 mm. De rupsen zijn 5.450 mm lang. Voor een lagere bodemdruk is gekozen voor 700 mm brede Heavy Duty-rupsplaten, die zwaarder en dikker zijn uitgevoerd. Dit vergroot de levensduur van het loopwerk en voorkomt dat de rupsplaten breken.
Devagro kiest bewust voor duurzaam materieel. De graafmachines en sloopkranen van Kobelco staan al jarenlang bekend om hun kwaliteit, betrouwbaarheid en lage brandstofverbruik. Dit bevestigt zaakvoerder Ignace Degezelle. Dat is tevens van doorslag geweest om als eerste in Europa een SK550DLC-10 te bestellen. Even belangrijk is dat de sloopmachine vanwege de tussenstukken en triple giek bijzonder veelzijdig inzetbaar is. Het vertrouwen in Kobelco en in accountmanager Dominique Coryn is groot. Datzelfde geldt voor de uitstekende service en support vanuit De Bruycker-Kemp.
De SK550DLC-10 Demolition is speciaal aangepast voor zwaar sloopwerk. De rij- en zwenkmotoren hebben extra beschermplaten gekregen. Het hydraulisch systeem en de cilinders voor het in- of uitschuiven van de onderwagen zijn voorzien van robuuste stalen beschermkappen tegen vallend puin of uitstekend betonijzer. Stofbestrijding is zeker bij sloopwerkzaamheden erg belangrijk. Op de bovenwagen is daarom een wateraansluiting gemaakt en op zowel de driedelige sloopgiek als triple giek zijn extra waterleidingen en sproeiers gemonteerd. De waterleiding heeft een apart aftapcircuit om het water weg te laten lopen. Zeker bij vorst is het belangrijk dat er geen water in de leidingen zit. Optioneel is de aanwinst van Devagro nog uitgerust met een gereedschapskist op de onderwagen en met Groeneveld centrale vetsmering op beide giekvarianten.
Optimale veiligheid
Standaard beschikt de Kobelco over een kantelbare cabine voor uitstekend zicht op het werk. Robuuste beschermroosters mogen daarbij uiteraard niet ontbreken. Deze moeten de machinist voldoende bescherming bieden tegen eventueel vallend puin. De cabine is tevens voorzien van een nooddaalfunctie. Eveneens belangrijk is de mechanische borging van de cabine, welke volgens de CE-regelgeving verplicht is. Zo kan de cabine worden geborgd bij onderhoud. Vanzelfsprekend zijn alle ruiten van extra sterk en gelamineerd veiligheidsglas. Het zicht naar boven en voren wordt daarbij totaal niet belemmerd door hinderlijke raamstijlen. Ook waar het boven- en voorraam bij elkaar komen is geen stijl meer. Op het ballast en aan beide zijkanten van de sloopkraan zijn camera’s gemonteerd. Op een afzonderlijk kleurendisplay in de cabine kan de machinist zo goed zien wat er om hem heen gebeurt. Opvallend is het lage geluidsniveau in de cabine. Zeker iets om rekening mee te houden wanneer men veel sloopprojecten in stedelijk gebied uitvoert. Kobelco kiest voor een zuinige en duurzame Stage IV-zescilinder van Hino. De P11C-VN krachtbron levert een vermogen van 271 kW (369 pk) bij 1.850 t/min. De uitstoot wordt beperkt door een efficiënte verbranding, nabehandeling van de uitlaatgassen en het SCR-systeem met AdBlue. De hydraulische pompen leveren een variabel regelbare opbrengst van elk 370 l/min. AIS (Auto Idle Stop) voorkomt onnodig brandstofverbruik doordat de motor na bepaalde tijd automatisch afslaat.
Goede uitrustingsstukken zijn cruciaal bij sloopwerken en dragen veel bij aan de productie, het brandstofverbruik en de levensduur van de machine. Devagro heeft voor de Kobelco SK550D opnieuw voor Japanse kwaliteit van Okada gekozen. Deze sloopwerktuigen worden in de Benelux verdeeld door Kemp Groep en De Bruycker-Kemp. Okada is al sinds 1938 de ‘master of demolition’ en is toonaangevend inzake kwaliteit, betrouwbaarheid en levensduur. De aanbouwdelen zijn speciaal ontwikkeld en gebouwd voor zware toepassingen en veel sloopkracht. De optimale vorm van de bek en tanden garandeert een hoge knipkracht. Daardoor kunnen zware betonconstructies efficiënt gesloopt worden. Elk sloopwerktuig dat de fabriek verlaat wordt eerst minutieus gecontroleerd en aan strenge kwaliteitscontroles onderworpen. Bijzonder is dat de sloopwerktuigen op klantwens worden gemaakt. Het is niet voor niets dat Okada sloopwerktuigen in Japan tot de top behoren en een groot marktaandeel hebben.
Devagro heeft besloten om voor aan de lange giek te investeren in een Okada TS-WB1100 VHR-betonschaar. In combinatie met de Kobelco SK550DLC-10 is zo dubbele Japanse sloopkracht verzekerd. Ideaal om de zware betonnen glijbaantoren nabij het Atomium in Brussel te slopen. De schaar weegt met kopplaat 2.540 kg en heeft een bekopening van 1.100 mm. Dankzij een optimale bekvorm worden de eveneens zorgvuldig gepositioneerde scherpe tanden ín het beton getrokken om zo dikke constructies uit gewapend beton optimaal te kraken. Dankzij twee krachtige cilinders wordt de sloopgiek minder zwaar belast. Een snelheidsventiel zorgt voor snelle cyclustijden. Op de binnenste tand levert de schaar een knipkracht van liefst 940 kN. De TS-WB1100 VHR is geschikt voor machines in de 20- tot 35-tons klasse, maar ook voor HRD-sloopkranen in een wat hogere gewichtsklasse.
Unieke legering
Kenmerkend aan de Okada-betonscharen is dat ze gemaakt zijn van een speciale staallegering, die zorgt voor een hoge betrouwbaarheid en lange levensduur, zelfs bij dagelijkse inzet in zwaar sloopwerk. De behuizing is ook nog uit één stuk gemaakt. Dit voorkomt zwaktes in de schaar. Een afzonderlijk geïnstalleerde klep zorgt ervoor dat te allen tijde een gelijke kracht op de cilinders komt. Bij een schaar met twee afzonderlijke cilinders is dit zeer belangrijk om tot een grote en efficiënte knipkracht te komen. Zo krijgt nooit één cilinder voorrang op de andere. Voor het knippen van zware staalconstructies is gekozen voor Okada’s TS-W650XC ‘cross cutter’. Ook hiermee heeft Devagro een primeur en is het de allereerste van dit type die in Europa is verkocht. De staalschaar heeft een eigen gewicht van 2.540 kg zonder kopplaat. De maximale bekopening bedraagt 680 mm. De snijkracht in het midden van de knipmessen ligt op 1.500 kN. Op de punt is dat nog 800 kg. Dit type schrootschaar is bedoeld voor machines van 20 tot 25 ton. Ook hier geldt dat het uitrustingsstuk goed past op de Kobelco sloopkraan en een perfecte sloopcombinatie vormt.
Dankzij knipmessen over de gehele lengte van de bek is het mogelijk om objecten te knippen die langer zijn dan de bladlengte van de messen. Dit onderscheidt de Okada-scharen van de concurrentie. Kenmerkend is ook dat het materiaal in de bek nooit kan wegschuiven. Het wordt als het ware naar binnen getrokken en geknipt. Daarbij kan het materiaal nooit vast komen te zitten, zoals bij veel andere schrootscharen. Zeker bij het werken met een sloopgiek is dit van groot belang. In Europa zijn sloop- en betonscharen van Okada relatief weinig bekend, terwijl alle gerenommeerde slopers in Japan bewust voor dit merk kiezen. Een Okada-schaar koop je dan ook voor het leven. - GYR