Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

De Mercedes-Benz X-Klasse is een ‘premium pick-up’

De nieuwe Mercedes-Benz X-Klasse biedt heel wat mogelijkheden, van robuuste, terreinwaardige pick-up tot gezinsauto. De X-Klasse verschuift de grenzen van het klassieke pick-up-segment.

Mercedes hoofdfoto
Mercedes-Benz

De traditionele eigenschappen van een middelgrote pick-up worden aangevuld met typische Mercedes-Benz-eigenschappen als rijdynamiek, comfort, veiligheid en uitgebreide individualiseringsmogelijkheden. De pick-up wordt verkocht vanaf november.

 

De afmetingen van de X-Klasse  
Lengte 5.340 mm
Breedte 1.920 mm
Hoogte 1.819 mm
Wielbasis 3.150 mm
Lengte laadbak 1.587 mm
Breedte laadbak 1.560 mm
Hoogte laadbak 474 mm
Maximaal laadvermogen 1.042 kg
Aanhangergewicht geremd (volgens motorisering en uitrusting) 1.650-3.500 kg

 

De nieuwe X-Klasse heeft drie uitrustingsvarianten, vier- en zescilindermotoren en er is keuze uit achterwielaandrijving en permanente vierwielaandrijving. Ten slotte kan de klant nog kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak en een zeventraps automaat. Ook zijn er zes verschillende bekledingen verkrijgbaar waaronder twee ledervarianten, drie soorten sierdelen voor het interieur en een omvangrijk accessoireprogramma, waarmee de X-Klasse als geen andere pick-up kan worden aangepast aan de persoonlijke smaak.

De vraag naar middelgrote pick-ups met de rijeigenschappen en comfortvoorzieningen van een personenauto neemt al jaren toe, net als het aandeel van door particulieren gebruikte pick-ups. Deze auto’s worden niet langer als pure ‘werkpaarden’ gekocht. Mercedes-Benz speelt in op deze veranderingen – waarbij het merk gebruikmaakt van zijn ervaring en knowhow met betrekking tot de ontwikkeling van bedrijfswagens en terreinauto’s voor inzet onder zware omstandigheden, zoals de Unimog en G-Klasse, die zowel geschikt zijn voor werk als vrije tijd, en personenwagens die moderne luxe en een hoge mate van rijplezier bieden.

De X-Klasse wordt leverbaar in drie modelvarianten voor verschillende leef- en werkwerelden. De basisvariant Pure is een robuuste uitvoering die gericht is op functionaliteit. Hij voldoet aan alle eisen die aan een ‘werkpaard’ worden gesteld. Tegelijkertijd biedt het model inzake comfort en design alles wat nodig is voor klantenbezoeken en privé-activiteiten.

De Progressive is gericht op mensen die een stijlvolle en extra comfortabele, maar tegelijkertijd robuuste pick-up zoeken – die dienstdoet als visitekaartje voor hun bedrijf en tegelijkertijd als comfortabele gezinsauto. De X-Klasse Power is de high-end uitrustingsvariant. Deze is gericht op kopers die bijzonder veel waarde hechten aan design, prestaties en comfort.

Bij de marktintroductie is de X-Klasse leverbaar met twee krachtige en zuinige viercilindermotoren. De koppelrijke common-rail-dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,3 liter is leverbaar in twee vermogensvarianten. In de X220d zorgt een enkele turbo voor een vermogen van 120 kW/163 pk en de X250d beschikt dankzij twee turbo’s over een indrukwekkend vermogen van 140 kW/190 pk. Beide dieselmodellen worden zowel geleverd met uitsluitend achterwielaandrijving als met inschakelbare vierwielaandrijving. Alle motoren hebben een rustige, vibratiearme motorloop en een goede vermogensafgifte in combinatie met een laag verbruik. Voor de krachtoverbrenging zorgt een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor de X250d en X250d 4Matic is tegen meerprijs een zeventraps automaat leverbaar.

Halverwege 2018 volgt de introductie van een V6-dieselmotor, die nog meer souplesse op de weg en in het terrein biedt. Hij levert een vermogen van 190 kW/258 pk en een maximaal koppel van 550 newtonmeter. Daarmee neemt de X350 de toppositie in het segment in. Het topmodel van de X-Klasse beschikt standaard over de permanente vierwielaandrijving 4Matic en de zeventraps automaat 7G-Tronic Plus met stuurwielpaddles en Eco-start-stopsysteem. Bovendien is deze uitvoering voorzien van het Dynamic Select-systeem. Deze in het pick-up-segment nog ongebruikelijke rijprogrammaschakelaar maakt individueel rijplezier mogelijk, van ontspannen-comfortabel tot betrokken-sportief. Er is keuze uit vijf rijprogramma‘s: Comfort, Eco, Sport, Manuell en Offroad. Hiermee kunnen de eigenschappen van de motor, de schakelpunten van de automaat en het start-stopsysteem worden aangepast.

De grote spoorbreedte, de lange wielbasis en comfortabele veer- en demperafstelling biedt op de weg een ongekende combinatie van rijplezier en rijdynamiek, zonder dat dit ten koste gaat van de terreineigenschappen. Het Comfort-onderstel beschikt over een vooras met dubbele draagarmen en een multilink-achteras die optimaal is afgestemd op zware belading, met een starre as-aandeel en een grote maximale wieluitslag. Met 1.632 mm voor en 1.625 mm achter biedt de X-Klasse een grotere spoorbreedte dan de meeste concurrenten. Dat creëert een optimale basis voor een goede stabiliteit en hogere bochtsnelheden. Ook de wielbasis is ten opzichte van andere middelgrote pick-ups langer: 3.150 mm. Dit vermindert vibraties tijdens het rijden en het zorgt voor een rustige en betrouwbare rechtuitloop. Naar eigen zeggen als enige fabrikant in dit segment levert Mercedes-Benz standaard grote, van binnenuit geventileerde schijfremmen op beide assen. Op de vooras worden schijven met een diameter van 32 cm toegepast en op de achteras hebben deze een diameter van 30,8 cm. Deze zorgen voor korte remwegen, een snelle reactie en een hoge thermische belastbaarheid.

Het onderstel biedt een bodemspeling van 202 mm. Tegen een meerprijs is een met 20 mm verhoogd onderstel verkrijgbaar. De extra bodemspeling zorgt voor nog betere terreineigenschappen, een hogere zitpositie en een opvallende offroad-look.

Net als de spoiler aan de voorkant is ook de vormgeving van de achterbumper bij elke uitvoering anders: bij de Pure is deze zwart, bij de Progressive in carrosseriekleur uitgevoerd. De Power heeft een verchroomde bumper. Voor een comfortabele toegang tot de laadbak bij in- en uitlaatladen zorgt een in de bumper geïntegreerde opstap. Als de standaard achterklepopening met een hoek van maximaal 90 graden niet volstaat, kan de achterbumper bij de X-Klasse desgewenst achterwege worden gelaten. Dan kan de achterklep tot een hoek van maximaal 180 graden worden geopend.

De laadbak is zo vormgegeven dat tussen de wielkasten overdwars een europallet kan worden geplaatst. Deze middelgrote pick-up beschikt standaard over verlichting van de laadbak. In het derde remlicht bevinden zich led-lampen die de gehele laadbak verlichten. De verlichting wordt automatisch uitgeschakeld zodra de auto op contact wordt gezet. Een 12 volt-aansluiting voor bijvoorbeeld een compressor behoort eveneens tot de standaarduitrusting.

Bij het toebehoren is keuze uit o.m. een styling bar, side bar, soft-, hard- of rollcovers voor de laadruimte en een hardtop waarmee de pick-up het uiterlijk van een suv krijgt. De hardtop sluit perfect aan op het lijnenspel van de X-Klasse en zorgt zo voor een harmonieus geheel. Daarnaast zijn onder meer een laadruimtebekleding, een laadbak-scheidingssysteem, bevestigingsrails in de laadruimte en bodembescherming verkrijgbaar.

De inschakelbare vierwielaandrijving 4Matic waarover de dieselmodellen X220d 4Matic en X250d 4Matic beschikken, zorgt ervoor dat de auto in elk terrein uit de voeten kan. Met dit systeem kunnen de voorwielen elektrisch worden in- en uitgeschakeld als de omstandigheden daarom vragen. Halverwege 2018 is voor deze pick-up ook een permanente vierwielaandrijving beschikbaar. Daarmee biedt de X-Klasse ook bij hoge snelheden op asfalt maximale prestaties en grip. De permanente vierwielaandrijving wordt uitsluitend geleverd in combinatie met de zescilindermotor. Op het terrein zorgen beide 4Matic-varianten dankzij een lage gearing en een optioneel sperdifferentieel op de achteras voor een indrukwekkende grip. Standaard heben alle modellen met vierwielaandrijving de bergafdaalhulp Downhill Speed Regulation.

 

Terreineigenschappen  
Maximale doorwaaddiepte 600 mm
Bodemspeling Vooras 202 mm
Achteras 221 mm bij onderstel met grotere bodemspeling  
Taludhoek voor/achter 28,8°/23,8°
30,1°/25,9° bij onderstel met grotere bodemspeling  
Maximale overhelhoek 49,8°
49° bij onderstel met grotere bodemspeling  
Drempelhoek 20,4°
22° bij onderstel met grotere bodemspeling  

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten