Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

DEME laat nieuw serviceschip te water

DEME heeft zijn eerste ‘service operation vessel’ (sov) te water gelaten op de scheepswerf van Cembre in in Yalova, Turkije. Volgens de baggerspecialist gaat het om een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van zijn vloot. Dit swath-schip (small waterplane area twin hull), dat de naam ‘Groene Wind’ draagt, zal worden ingezet voor het onderhoud van windturbineparken.

DEME laat nieuw service-schip te water
Het schip moet in 2021 operationeel zijn en zal rechtstreeks worden gecharterd door Siemens Gamesa Renewable Energy voor het onderhoud van de Belgische offshore windmolenparken Rentel en Mermaid & Seastar, ook SeaMade genoemd. Het gaat om het eerste twin-hulled sov met DP2-technologie ter wereld dat als eerste voor drie verschillende windparken wordt ingezet.
 
Investeren in een dergelijk baanbrekend schip betekent ook dat DEME nu een totaalpakket van diensten kan aanbieden aan de offshore windenergiesector, van installatie tot en met onderhoud. Het interne nieuwbouwteam van DEME werkte voor de ontwikkeling nauw samen met Vuyk Engineering Rotterdam en onderzoeksinstituut Marin.
 
Het nieuwe schip biedt een opmerkelijke verbetering op het vlak van veiligheid, comfort en werkbaarheid voor windparktechnici, zelfs op een woelige zee. Het swath-ontwerp beperkt de impact van de golven op de bewegingen bij het naderen van windturbines, in vergelijking met een traditioneel monohull-sov. De technici aan boord van de ‘Groene Wind’ zullen ook bij hoge golven veilig kunnen overstappen.
 
Dankzij de DP2-technologie kan het schip op een woelige zee zijn positie houden en toch minder brandstof verbruiken in vergelijking met traditionele sov’s. Er kan een indrukwekkende vermindering van het brandstofverbruik tot 50% kan worden bereikt vergeleken met een monohull-sov, wat de onderhoudskosten voor windturbineparken verder zal verlagen. Gelet op zijn groene imago spelen milieuoverwegingen een belangrijke rol bij het ontwerp van het vaartuig, dat o.a. is uitgerust met een warmteterugwinningssysteem en een ‘clean design’-notatie.
 
Het 60 m lange sov zal uitgerust zijn met een bewegingsgecompenseerde loopbrug en een dochtervaartuig om technici veilig naar de windturbines te brengen. Het is ook ontworpen volgens de nieuwste normen op het gebied van comfort, dit om er een huiselijke offshore basis van te maken voor maximaal 24 technici en een scheepsbemanning

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten