Dieci wil de specialist zijn in verreikers
De Italiaanse verreiker-producent Dieci heeft niet de ambitie om de grootste te worden, wel om het breedste en meest gespecialiseerde gamma te kunnen aanbieden. Groei in geproduceerde aantallen en marktaandeel zal daar organisch uit volgen. Sinds kort heeft Dieci ook de Belgische markt in het vizier. Dieci-invoerder Euromat richtte hiervoor Dieci Belgium op, dat een eigen Dieci-dealernetwerk uitbouwt. De ambities in België zijn – net als die in Italië - voorlopig bescheiden. Maar de verwachtingen zijn groot.
“Op de Belgische markt worden elk jaar afgerond 1.000 verreikers verkocht. Bijna drie kwart daarvan gaat naar de landbouw, het saldo naar de bouw en de industrie. Het doel voor dit jaar is om via Dieci Belgium 50 verreikers te verkopen. Logischerwijze richten we ons daarvoor in de eerste plaats op de landbouw, maar ook de bouwsector verliezen we zeker niet uit het oog”, stelt directeur Peter Delbeke van Dieci Belgium. In februari stond de teller reeds op 20 verkochte exemplaren, zodat het doel voor dit jaar vermoedelijk makkelijk gehaald zal worden. Wereldwijd is Dieci de vierde grootste producent van verreikers, na JCB, Manitou en Merlo, maar nog voor Magni. Opvallend is dat de productie van al die merken zich in Italië concentreert. Dieci produceert verreikers sinds 1983 in de gemeente Montecchio Regiano, nabij Parma. “In de wereldwijde verkoop gaat ongeveer iets minder dan de helft van de Dieci-machines naar de landbouw en iets meer dan de helft naar de bouw en de industrie, maar er zijn grote verschillen per land. In België is de verreiker heel populair bij landbouwers. Daar spelen tradities, bedrijfsgrootte en werkomstandigheden een grote rol in”, weet Laurent Quichon van Dieci France, dat een tijdje voor de verkoop in België instond.
De Pivot-reeks combineert de voordelen van een kniklader met die van een verreiker.
“Belgische landbouwers kochten – naast de tractoren en andere typische landbouwmachines – vroeger doorgaans eerst een skidsteer (een Bobcat) voor de vele klusjes op en rond het erf. Diegene die doorgroeiden, stapten over op een verreiker en daarna op de combinatie van een verreiker en een skidsteer. Opvallend is ook dat een verreiker in de Belgische landbouw dubbel zoveel uren draait als in bv. Frankrijk vooraleer hij vervangen wordt. De bouwsector is in Vlaanderen en Wallonië eveneens een belangrijke afnemer van verreikers met een lange traditie, maar in absolute aantallen komen ze ver achter de landbouw”, weten Delbeke en Quichon.
Dieci heeft naar eigen zeggen één van de meest brede gamma’s verreikers. Er zijn zeven modellenfamilies die naargelang de toepassing (agri of bouw) een andere naam krijgen, maar die grotendeels dezelfde configuratie hebben. Dieci produceert zowel vaste en roterende verreikers als knikladers met een telescopische arm. Elk model heeft dan nog verschillende motoren en transmissies, zodat je uiteindelijk tot wel 150 verschillende types van verreikers komt, waar concurrenten bij wijze van spreken slechts vijf modellen aanbieden. De type-aanduidingen voor de landbouw zijn bij Dieci doorgaans eerder ‘down to earth’, terwijl die voor de bouw en industrie verwijzen naar de Griekse mythologie (Apollo, Zeus, Dedalus, Icarus…).
Apollo
Het kleinste model voor de bouwsector is de Apollo (het broertje van de Mini Agri). Die heeft een hefcapaciteit van hoogstens 2,5 ton en een bereik van hoogstens 6 m. Dit kleinste model heeft een lage instap, zoals die van een SUV. Het grote voordeel is dat je er overal mee komt. Je kan er zelfs makkelijk gebouwen mee binnenrijden.
De Apollo is het enige model waarvoor Dieci een basis-variant ontwikkelde op maat van de verhuursector, de Apollo R.Alle bouwvarianten hebben een Kubota-motor en een hydrostatische transmissie. Enkel bij de Samson kan je kiezen voor een motor van Fiat Power Train (FPT) en/of een andere transmissie. Na de Apollo komt de iets grotere Dedalus (met hefcapaciteiten van 2,8 of 3,2 ton en een bereik van 6 of 9 m- en de Zeus (3,3 of 3,8 ton en 7 of 11 m).
Samson
De Samson heeft een hefcapaciteit van 4,5 of 7,5 ton en een bereik van 8 of 11 m. De Runner, de enige type-aanduiding die niet naar de Griekse mythologie verwijst, heft tot 4 ton en heeft een bereik van 13 m. Ook de Icarus heft 4 ton en heeft een bereik van 13 of 17 m. Op Intermat stelt Dieci een Icarus voor die nog één ton meer en nog één meter hoger heft.
Pegasus
Bij de roterende verreikers, die als reeks de naam Pegasus kregen, zijn er zes modellen. De hefcapaciteit gaat van 3,8 tot 6 ton en het bereik van 15,7 tot 24,1 m. Op Intermat stelt Dieci de Pegasus 50.26 voor. Die heft tot 5 ton en tot 26 m hoog. De ‘kleinste’ modellen (Pegasus 38.16 en 40.18) hebben een motor van Kubota, de grotere een motor van FPT. De markt van de roterende verreikers kent wereldwijd een explosief groeiende vraag.
Dieci heeft voorts nog een gamma voor de zware industrie. Dat begint eigenlijk al met de industrie-variant van de Samson, maar bestaat hoofdzakelijk uit de Hercules-reeks. De Hercules-verreikers hebben allen een bereik van 10 m, terwijl de hefcapaciteit varieert van 10 tot 21 ton. Binnenkort wordt in deze reeks een variant met een maximale hefcapaciteit van 23 ton voorgesteld.
Van het nieuwe model T90 werden zopas de twee eerste agri-varianten verkocht in België.
T90
Het gamma knikladers met telescopische arm (dat ook als verreiker wordt aangeduid) heet bij Dieci de reeks Pivot. Die begint bij de T40 en gaat tot de T90. De prestaties gaan van 2 tot 4 ton en van 4,31 tot 7 m. Dit is de jongste familie verreikers van het merk. De T80 werd geïntroduceerd in 2015, de T90 in 2017. Van de T90 werden zopas de twee eerste agri-varianten verkocht in België. De Pivot-machines hebben vooraan een betere zichtbaarheid voor de machinist dan bij een klassieke verreiker en hebben het voordeel dat de hefarm meedraait met de voorste wielen.
Batterijen
Dieci heeft nog geen prototype dat volledig elektrisch aangedreven wordt. “Elektrische aandrijving is zeker één van de zaken die we in toekomst op de markt zullen brengen. We hebben al op de tekentafel bekeken hoe we het ‘elektrische verhaal’ zullen inpassen in nieuwe of bestaande modellen, maar we zoeken nog een batterijproducent die de vereiste vermogens en werkduur kan leveren. Zodra we die hebben, kan het snel gaan”, zegt Dieci-topman Ciro Correggi. Wat mogelijk meespeelt, is dat de hinder van geluid en fijn stof in een agrarische werkomgeving voorlopig net iets minder urgent is dan voor machines die in steden ingezet worden.
Gamma
Het gamma van Dieci gaat reeds heel breed, maar de Italiaanse producent wil nog niet op zijn lauweren rusten. “We kijken in de twee richtingen: eventueel nog ‘kleinere’ modellen dan de Apollo en uiteraard naar verreikers die nog zwaardere lasten nog hoger kunnen tillen. Tegelijk ontwikkelen we voort aan de bestaande modellen verreikers, zodat ook die bestaande modellen nog grotere lasten nog hoger kunnen brengen”, meldt Laurent Quichon.
Alle Dieci’s worden in huis ontwikkeld en geproduceerd. “Lange tijd beperkte Dieci zich tot assemblage met onderdelen die door externen geleverd werden. Dat heeft een hele tijd goed gewerkt, maar omdat ons gamma zo breed werd en elke machine op bestelling en dus op maat geproduceerd wordt, werd dat onhoudbaar. Op de cabines na wordt nu bijna alles in huis geproduceerd”, weet Delbeke.
“Op een termijn van drie tot vijf jaar zal de wereldwijde verkoop van verreikers verdubbelen. Door die aanhoudend stijgende vraag naar verreikers wordt het stilaan krap in de fabriek van Dieci. De limieten van de productielijnen en de onderdelenopslag zijn inmiddels bereikt. Omdat de vooruitzichten ook op nog langere termijn gunstig zijn, kocht het bedrijf 10 ha bijkomende terreinen. Daarmee zal de bedrijfsoppervlakte nagenoeg verdubbelen. De verreikers die we voor andere merken bouwen, worden om dezelfde reden stilaan afgebouwd”, meldt Laurent Quichon.
Verhuur
Wie bij Euromat/Dieci Belgium een verreiker bestelt, moet rekenen op een levertijd van zowat elf weken. “Het eigenlijke assembleren van een machine duurt minder dan een dag, maar er gaat een gans proces van plannen en onderdelen produceren of bestellen aan vooraf en er is nog het transport naar België. Het voordeel is dat wij onze klanten tijdens die levertijd een Dieci-verreiker uit ons verhuurgamma kunnen aanbieden. Zo helpen we gehaaste klanten uit de nood en kan de klant al wat ervaring opdoen met een gelijkaardige machine”, besluit Peter Delbeke van Dieci Belgium.
Kleine betonmixers
Dieci produceert meer dan alleen verreikers. De onderneming heeft enkele robuuste dumpers in het gamma (van 1,2 tot 4,7 m³) en ook een reeks ‘kleine’ betonmixers, met een inhoud van 2.400 tot 7.000 l. Deze laatste categorie kent een groeiend succes. “Onder meer in de tunnelbouw worden deze kleine betonmixers steeds vaker ingezet. De bestuurder hoeft de mixer niet in zijn geheel te keren in de tunnels. Hij kan eenvoudig zijn stoel draaien en zo vlot in de omgekeerde richting rijden. Je ziet de kleine mixers voorts in fabrieken van betonnen prefabelementen en bij stortbetonproducenten die vaak in steden met nauwe straatjes moeten leveren”, meldt Laurent Quichon. Van deze autobetonnières produceert Dieci er zowat 200 per jaar.
In België rijden er reeds enkele rond, maar mogelijk vormt ons land een grotere afzetmarkt voor deze mixers. “Onze steden gaan immers steeds verder in het willen beperken van de toegang voor ‘grote’ vrachtwagens of vrachtwagens die een zware lading (zoals beton) hebben. De Dieci-betonmixers zijn ook ideaal voor de nog steeds groeiende renovatiemarkt, waarbij per bouwplaats steeds kleinere hoeveelheden stortbeton nodig zijn. Dan kan je o.m. inzake samenstelling van het vervoerde beton specifieker werken dan met één grote vrachtwagen die op drie plaatsen hetzelfde beton moet leveren”, menen Peter Delbeke en Laurent Quichon.