Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Doosan heeft nieuwe knikdumper met meer comfort

Doosan Construction Equipment heeft een nieuwe versie van de 30-tons knikdumper DA30 op de markt gebracht. De belangrijkste wijziging is de ophanging die voortaan uit een zelfnivellerende luchtvering bestaat. Die vangt schokken veel beter op, vooral als met een lege knikdumper wordt gereden. De meeste andere wijzigingen zijn gericht op het verhogen van het comfort en het bedieningsgemak voor de bestuurder, maar er zijn ook enkele wijzigingen in de aandrijving en de elektrische installatie.

Doosan heeft 1

Een belangrijke comfortverbetering in de nieuwe versie van de DA30 is de standard Grammer Actimo XX-stoel die een eigen onafhankelijke pneumatische en schaarophanging heeft die lage frequenties goed opvangt. Maar de stoel is niet de enige wijziging in de cabine van de DA30. Het dashboard heeft een geheel nieuwe lay-out gekregen en is gemaakt uit eenvoudig te reinigen, zacht aanvoelende materialen. Het dashboard kreeg ook een nieuw, fraai afgewerkt display.

De cabine biedt nieuwe functies voor meer veiligheid en betere prestaties met een nieuw bedieningspaneel met stroomuitschakelaar en een led-indicatielicht dat aangeeft wanneer de stroomschakelaar veilig uitgeschakeld kan worden. Tot de overige voorzieningen behoren een nieuwe gebruiksvriendelijke hendel voor de retarder; een nauwkeuriger, gevoeliger en krachtiger remsysteem; een extra handgreep rechts; een usb-lader en een 12/24 volt-stopcontact, plus handige opbergmogelijkheden en elektrisch verstelbare spiegels.

Buiten de cabine is rondom een reling voor een grotere veiligheid bij het schoonmaken of andere werkzaamheden rond de cabine. Doosan heeft ook een hoofdschakelaar met een nieuwe positie en uitvoering geïntroduceerd.

Lage bedrijfskosten

Volgens Doosan heeft de nieuwe versie van de DA30 lagere bedrijfskosten vanwege het kleinere aantal onderhoudspunten. Er zijn dus ook minder soorten olie nodig die voor de aandrijflijn gebruikt worden, terwijl ook met minder onderhoudsintervallen voor de vervanging van transmissieolie volstaan kan worden. Bovendien stelt het nieuwe kantelsysteem voor de cabine de monteur in staat om de cabine in slechts een aantal minuten op te tillen en te sluiten.

Met deze nieuwe voorzieningen zet Doosan een unieke standaard in laadvermogen, brandstofverbruik, bedieningsgemak en comfort, in combinatie met een hogere betrouwbaarheid, langere levensduur en lagere onderhoudskosten.

De DA30 beschikt, net als alle Doosan-knikdumpers, over een scharnierpunt achter de draairing voor een gelijke gewichtsverdeling op de vooras, zelfs als de achterzijde maximaal is uitgedraaid. Samen met de vrij draaiende tandemachteras zorgt dit voor een gelijke gewichtsverdeling over alle wielen, permanent grondcontact op de zes wielen, een gelijke vermogensverdeling en uitstekende prestaties op ruw terrein.

De combinatie van het voorliggende draaipunt, de unieke tandemachteras en het aflopende achterframe geeft de machine in zijn klasse de beste capaciteiten op ruw en zacht terrein waar elektronische hulpmiddelen als tractiecontrole niet nodig zijn.

Brandstofverbruik

Deze knikdumpers hebben volgens Doosan het laagste brandstofverbruik in hun klasse. Dat komt door een aantal eigenschappen waaronder de Scania-dieselmotor en een ZF EP-transmissie, die voor een betere overdracht van het vermogen van de motor naar de wielen en een uitstekende grip zorgt. Samen met het verbeterde achterdifferentieel, dat een lager motortoerental mogelijk maakt en de levensduur van de machine nog verlengt, zorgt dit voor lagere kosten per ton vervoerde materialen.

De Doosan DA30 wordt aangedreven door een Scania DC9 dieselmotor van 276 kW (370 pk), die aan de Stage IV/Tier 4 Final-emissievoorschriften voldoet door het gebruik van selectieve katalytische reductie (scr) en uitlaatgasrecirculatie (egr). De knikdumpers van Doosan hebben geen roetfilter nodig om aan de Stage IV/Tier 4 Final-emissievoorschriften te voldoen.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten