Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Drie nieuwe sloopgiganten bij Verhelst

Verhelst Aannemingen heeft zopas enkele nieuwe, grote én zware sloopmachines toegevoegd aan de materieelvloot. Daarmee is deze onderneming uit Oostende een echte specialist op het gebied van afbraakwerken en asbestverwijdering.

Drie nieuwe sloopgiganten bij Verhelst

Verhelst Aannemingen is een onderdeel van de Groep Verhelst, die al vier generaties bestaat en jarenlange ervaring heeft opgebouwd in vele sectoren in de bouw. Zo is de Groep Verhelst een veelzijdige, kwalitatief hoogstaande en solide partner geworden, met een enorme brok ervaring en uitstekende reputatie. Verhelst wil een voortrekker zijn én blijven, met oog voor het milieuaspect. Behalve afbraakwerken en asbestsanering richt Verhelst Aannemingen zich op grondwerken, bodemsanering, infrastructuur en asfalt.

?Met deskundig personeel en een modern en gespecialiseerd machinepark zorgen we ervoor dat sloop- en asbestverwijderingswerken uitgevoerd worden volgens alle wettelijke eisen, met oog voor mens, veiligheid en milieu. Dit uiteraard binnen het afgesproken budget en planning?, zegt Patrick Abramidis, projectdirecteur voor de afbraakwerken.

Inzake sloopmaterieel loopt Verhelst ver vooruit. Zo had deze firma jaren geleden de primeur van de allereerste Cat 345C UHD-sloopkraan. Tot de werkzaamheden van de afdeling Afbraak en Sanering behoren het slopen van gebouwen, woningen en constructies binnen of buiten de stadskern en het slopen van hoogbouw met high reach-sloopkranen en een speciaal ontworpen en zelf gebouwde remote controlled-powerpack met schaar, die aan een hijskraan kan hangen. Hiermee kunnen echt hoge constructies als schoorstenen of koeltorens afgebroken worden. Tevens is de onderneming gespecialiseerd in de afbraak en sanering van industriële sites en daarbij wordt het demontagewerk uitgevoerd en worden installaties hergebruikt. Verhelst heeft eveneens een afdeling kraanverhuur en zet op projecten dus eigen hijskranen in. Men kan alles in eigen beheer doen. Een specialisme is het afbreken van bruggen over sporen, wegen en kanalen.

Niet altijd hoeven gebouwen volledig afgebroken te worden. Soms worden ze hergebruikt en krijgen ze een nieuwe bestemming. Dan worden ze volledig gestript tot op het casco. Vaak komt het voor dat complete gebouwen afgebroken moeten worden en gevels moeten blijven staan en behouden moeten worden. Daarin heeft Verhelst een naam hoog te houden en kan de onderneming vele referenties voorleggen. Dan moeten speciale constructies gemaakt worden waarbij gevels moeten blijven staan en ondersteund moeten worden. Naastgelegen gebouwen dienen eveneens geschoord te worden. Zo is Verhelst Aannemingen van alle markten thuis.

Voorop lopen

Tot het nieuwe materieel behoren een bijna 75 ton wegende Cat 374F-graafmachine, twee Takeuchi TB 215R-minigravers van 1,6 ton met sloop- en sorteergrijper, een 90 ton zware Etec 888-II-high reach demolition-sloopkraan met 35 m sloopgiek en een Volvo EC380E HR-high reach demolition-sloopkraan met 23 m gieklengte. Tevens is flink geïnvesteerd in Dehaco-sloopwerktuigen, te weten twee sloop/sorteergrijpers, een CR 26-betonschaar en een zware Ibex 5500HS-sloophamer. Voor aan de 374F is gekozen voor een Rammer G130-breekhamer. Het nieuwe materieel is deels uitbreiding en deels vervanging. Projectdirecteur Patrick Abramidis en Verhelst zijn ambitieus voor de toekomst en men wil op sloopgebied absoluut voorop blijven lopen. Voorts is er meer hoog sloopwerk in de toekomst en zijn enkele grote projecten aangenomen waarvoor nieuwe machines nodig zijn.

Het eerste project dat we bezoeken is in het centrum van Gent. Daar wordt de nieuwe Volvo EC380E HR met sloopgiek ingezet, die door VCM Belgium geleverd werd. Het is de allereerste EC380E HR in de Benelux. Opnieuw heeft de Belgische afbraakspecialist een primeur met een sloopmachine en daar is ook de Belgische Volvo-importeur terecht trots op. De sloopkraan heeft een werkhoogte van 23 m en kan met een drie-tons schaar werken. Er is gekozen voor een zware hydraulisch verbreedbare onderwagen voor meer stabiliteit en werkbereik. Nu kan er ook over de zijkant veilig worden gewerkt. Deze imposante Volvo vervangt de Cat 345C UHD. De werkhoogte is weliswaar iets minder dan bij de Caterpillar, maar er is een nog hogere sloopkraan bij gekomen. De Volvo is de ideale machine als vervanging en kan met 23 m sloopfront met gemak het meeste werk aan. Er is gekozen voor de EC380E HR omdat dit Zweedse merk momenteel als één van de weinige oem?s af-fabriek een speciaal voor de sloop ontwikkelde machine kan leveren. Deze is heel compleet uitgevoerd, met een stabiele onderwagen en een systeem waarmee snel van giek gewisseld kan worden. Met een groot comfort en bedieningsgemak voor de machinist én de machine heeft een zuinige en schone Stage IV-dieselmotor. Verhelst heeft in de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in verschillende Volvo-grondverzetmachines en deze bevallen zeer goed en de relatie met en service vanuit VCM is prima.

Op het project in Gent wordt goed duidelijk hoe lastig het werk is. Er moet een pand tussen een bestaand gebouw en nieuwbouw afgebroken worden. De bouwkundige staat van het pand dat moet blijven staan, is bovendien niet al te best. Daarom zijn er ook verstevigingen aangebracht en is het af te breken gebouw volledig met de hand los gezet om schade te voorkomen. Aan de andere kant moet het nieuwe gebouw goed beschermd worden. Daarom is een steiger opgebouwd die vallend puin moet tegenhouden. Het slopen gebeurt met grote zorgvuldigheid. In het begin is er daarbij nog weinig tot geen plek voor de kraan en moet deze op straat staan. De ballast van de Volvo EC380E HRD bevindt zich daarbij slechts enkele centimeters van het gebouw aan de overkant van de straat.

Grote prioriteit

De tweede klus die we bezoeken, is de sloop van een ziekenhuis in Gent. Ook dit is een lastig project met weinig ruimte. Hier is Verhelst het komende half jaar nog bezig en worden twee nieuwe Takeuchi TB215R-minigravers ingezet bij het strippen van het gebouw. Ze zijn uitgerust met sloop- en sorteergrijpers van Vematec om de vrijkomende materialen zorgvuldig te scheiden en te verwerken tot herbruikbare grondstoffen. Het voorkomen van overlast door geluid en stof heeft grote prioriteit, omdat het ziekenhuis gewoon in gebruik blijft. Hier wordt later de Volvo-sloopkraan ingezet en zal ook de nieuwe Etec 888-II met sloopgiek gaan draaien. Om stofoverlast te voorkomen, wordt een waternevelkanon ingezet. De andere aanwinst die we aan het werk zien, is de door H.J. van Vliet geleverde Etec 888-II-sloopkraan. Deze heeft een werkhoogte van 35 m en kan met een 4,5 ton zware schaar werken. Het bedrijfsgewicht ligt op ongeveer 90 ton. De machine kan in één geheel op transport. Daartoe is de ballast hydraulisch afzetbaar gemaakt. De onderwagen is hydraulisch uitschuifbaar en zorgt in combinatie met 900 mm brede rupsplaten voor een goede stabiliteit. De sloopkraan heeft een waterleiding op de giek en sproeiers bij de schaar. Zo wordt stof optimaal bestreden.

Er is gekozen voor de 888-II, omdat er steeds meer vraag is naar hoger en zwaarder sloopwerk. Etec biedt een goede oplossing. Wat tevens meespeelt, is dat er in de Benelux weinig machines zijn met deze hoogte en er toch veel vraag naar is. Geen enkel sloopbedrijf heeft er het hele jaar werk voor, dus richt Verhelst zich hiermee ook op verhuur aan collega-sloopaannemers. Daarbij zijn kwaliteit en het nakomen van afspraken cruciaal.

?Vele verhuurders slaan snel een gebouw naar beneden en laten vervolgens een grote puinhoop achter. Dat is absoluut niet onze werkwijze?, benadrukt Abramidis. De eerste klus voor de Etec is in kustplaats De Panne. Hier wordt een groot appartementencomplex afgebroken. Ook hier blijkt dat er bij collega-bedrijven vraag is naar een sloopkraan met deze werkhoogte in de verhuur. In België is die nauwelijks te vinden en dan moet er een uit Nederland of Duitsland komen. Dat betekent hoge transportkosten en het vervoer door België is niet altijd gemakkelijk en vraagt veel tijd.

Verhelst kan met het verhuren van de 888-II prijstechnisch een goed aanbod doen. Voor aan de Etec is gekozen voor een Dehaco CR 26-betonschaar en een 1.500 kg wegende Dehaco DSG 1202-sloop/sorteergrijper. De CR 26 weegt met kopplaat iets meer dan 3 ton. De bekopening bedraagt 1.000 mm en door gebruik te maken van een concept met twee cilinders kunnen zware betonconstructies worden geknipt, zonder dat er krachten op de sloopgiek komen en er minder torsie is. Er is gekozen voor aanbouwdelen van Dehaco omwille de prijs/kwaliteitverhouding, goede service en bijzondere relatie met vertegenwoordiger Cor Nell.

Onderwaterspecialist

Het laatste project dat we bezoeken is opnieuw een heel lastig en complex werk. Het betreft de sloop van een sluis in onderaanneming van Jan De Nul en Herbosch-Kiere. Dit werk is onderdeel van het grote Seine-Scheldeproject. De complexiteit zit ?m vooral in het feit dat eerst een tijdelijke sluis gebouwd moet worden. Deze moet tijdens de afbraak van de oude sluis volledig in gebruik blijven en de scheepvaart op het druk bevaren kanaal mag geen enkele last ondervinden van de sloop. De nieuwe sluis wordt straks 230 m lang, 12,5 m breed en is 4,7 m diep. De tijdelijke sluis is reeds klaar en in gebruik en dus kan de oude sluis afgebroken worden. Verhelst is eveneens specialist in het slopen van dergelijke civiele constructies.

Het uitvoeren van onderwatersloopwerk is een vak apart en wordt door menig aannemer zwaar onderschat. Verhelst zet hier de nieuwe Cat 374F in, met daaraan een nieuwe Rammer G130-sloophamer van 7 ton, die speciaal voor het onder waterhameren is aangepast. Zo is voorzien in een persluchtaansluiting en staat er een compressor aan dek van het ponton. Hiermee wordt het hamerhuis onder druk gezet en kan er geen water naar binnen komen. De vloer van de sluis, die volledig onder water gesloopt moet worden, is liefst 1,3 m dik. Ook de wanden zijn echt dik en bevatten veel wapeningsijzer.

Hiervoor wordt een Cat 349E graafmachine ingezet met daaraan de nieuwe 5,5 ton zware Dehaco Ibex-5500HS. Deze sloophamer is uitstekend geschikt voor het zware sloopwerk van de sluismuren. De Ibex-serie heeft een zware en solide behuizing en een onderhoudsvrije accumulator. Standaard is de hamer tevens voorzien van een onderwaterkit. De slagfrequentie is instelbaar tussen 300 en 400 slagen per minuut. De beiteldiameter bedraagt 180 mm. Om slijtage aan de beitelbus te verminderen, is de 5500HS standaard uitgerust met het ?antiblank firing-systeem?, dat loos slaan voorkomt. Tijdelijk is zelfs een extra Ibex 7500HS-hamer gehuurd. Onderwater slopen is heel complex en tijdrovend. Het droog zetten van de sluis gaat technisch niet. Daarnaast worden hier nog een Hitachi ZX350LC-3 en ZX670LC-3 met verlengde stick ingezet. Hiermee kan men nog dieper komen om het gesloopte beton uit de sluis te scheppen. - GYR

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten