Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Dumpers rijden langs trolley-lijn in ijzerertsmijn

Na een geslaagde test komt er een uitbreiding tot zes Liebherr-dumpers met starre as die deels elektrisch aangedreven worden via een trolley-lijn, met een bovenleiding zoals een tram, in een Oostenrijkse ijzerertsmijn. Het hele project vergt een investering van afgerond 20 miljoen €.

liebherr-Trolley-project-VA-Erzberg-GmbH
De ontwikkeling van de stroomvoorziening via de trolley-bovenlijn startte met een akkoord dat werd ondertekend op de bouwmaterieelvakbeurs Bauma in 2019. De test omvatte een bovenlijn voor één Liebherr T 236, een 100 tons-truck die zowel op diesel als elektrisch aangedreven kan worden. Voor de test was de bovenlijn slechts 500 m lang. Nu die test succesvol blijkt, wordt de bovenlijn uitgebreid tot 5 km. 
 
Doorgaans vergt het transport van 13 miljoen ton erts per jaar 4,5 miljoen liter diesel. Mijnbouwbedrijf VA Erzberg wil dat met de trolley-lijn verminderen tot 1,5 miljoen liter diesel. De CO2-uitstoot vermindert dan met zowat 4.200 ton. Ook inzake stikstofoxide en fijn stof worden zo belangrijke redacties bereikt.
 
In principe kunnen de zes dumpers tegelijk stroom afnemen over de lengte van de lijn. De dumpers gebruiken de bovenlijn bij het oprijden van de hellingen. Ze moeten daarbij, anders dan een tram of trein, niet altijd exact hetzelfde rijspoor volgen, maar kunnen afwijken over de breedte van de toegangsweg. Dit kan van belang zijn als bv. het slechte weer zorgt voor een mindere toegankelijkheid. Nu is het nog uitkijken naar het succes van de trolley-lijn tijdens de winter, die best streng kan zijn in de Oostenrijkse Alpen.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten