Publi-reportage | Een diepgaand en hoogstaand project in hartje Brussel!
Montoyer 34 is een project van Algemene Bouw Maes voor de renovatie van een gebouw van Alides in het hartje van de Europese wijk in Brussel. Het volledige gebouw wordt gestript en de bovenste 2 verdiepingen worden verwijderd om er nadien 3 terug op te bouwen.
Een van de uitdagingen in dit project was de werfinrichting. In hartje Brussel mag je niet zomaar een torenkraan op straat zetten, dus moest er gekeken worden naar een alternatieve oplossing. Daarom werd er een opening gemaakt door de ondergrondse parking tot op -5. De afmeting van deze opening is 9 op 3 meter en de hoogte van de ondergrondse etage is 4,40 meter. Samen met Verhelst Machines ging Algemene Bouw Maes op zoek naar een creatieve en effectieve manier om dit probleem op te lossen.
De keuze van de juiste kraan bepaalt alles
Bij dit project werd er geopteerd voor een Wolff 7032 Clear, een flattopkraan op chassis met een maximaal hefgewicht van 12 ton. De kraan staat geïnstalleerd op een hoogte onder de haak van 65,5 meter en een gieklengte van 45 meter. Het maximale hefgewicht aan het einde van de giek is 7,26 ton, met andere woorden een performante kraan in zijn klasse.
Er was een chassis nodig met 8 meter hoekafstand om voldoende stabiliteit te bieden in een beperkte ruimte en er konden geen diagonale elementen aangebracht worden op de basis van de kraan door de beperkte hoogte van de onderste verdieping.
Daarom is een Wolff-chassis KR12-60/80 van Verhelst Machines de juiste keuze. Het chassis is standaard 6 meter, maar werd op het onderste verdiep verbreed tot 8 meter. Op het chassis van een Wolff torenkraan zijn diagonale elementen niet vereist, dus kon alles binnen de beperkte ruimte gebeuren.
Het opzetten van een kraan in hartje Brussel is nooit eenvoudig, vanwege een complexe planning en de beperkte vergunningen die alleen in het weekend worden verleend. De monteurs van Verhelst Machines hebben een knap staaltje vakmanschap geleverd bij deze montage.