Eén vrachtwagen voor drie verschillende laadbakken
Eén vrachtwagen voor drie totaal verschillende laadbakken. Dat was de vraag van Vangronsveld uit Bilzen. Met een volledig luchtgeveerde Actros 2636 slaagde Mercedes-Benz erin om die verwachtingen van de verlichtings- en elektrospecialist in te vullen.
Om buitenverlichting en lichtpalen te installeren, maakt Vangronsveld gebruik van een Atego 12T in combinatie met een open laadbak en kraan. Tevens kan aan het voertuig een gesloten bak worden gekoppeld om goederen te vervoeren. “Al negentien jaar rijden we met dezelfde vrachtwagen, wat bewijst dat duurzaamheid en kwaliteit bij Mercedes-Benz geen loze woorden zijn”, vertelt zaakvoerder Peter Vangronsveld. “Van grote technische problemen zijn we altijd gespaard gebleven, maar natuurlijk komt er een moment dat de truck zijn beste tijd heeft gehad. Met 350.000 km op de teller drong de investering in een nieuw voertuig zich op.”
Ondanks de positieve ervaringen met Mercedes-Benz liet Peter Vangronsveld bij de keuze van de nieuwe vrachtwagen alle opties open. Hij consulteerde verschillende merken, maar telkens kwam hij van een kale reis terug. “Behalve bij Mercedes-Benz, dat mijn eisenpakket eerder als een opportuniteit dan een moeilijkheid zag”, aldus Peter Vangronsveld. “Dit merk kon mij als enige een voertuig aanbieden met een dubbel bed dat erg eenvoudig in zitplaats om te bouwen is en omgekeerd. Deze comfortoptie is voor ons enorm belangrijk, want zo kan een ploeg van zes personen met één enkel voertuig naar de bouwwerf rijden. Daarnaast is het handig dat we comfortabel kunnen slapen, want we willen de vrachtwagen ook inzetten voor de jumpingwedstrijden van mijn dochter. Hiermee komen we op de grootste uitdaging van dit verhaal. De truck moest met drie verschillende laadbakken combineerbaar zijn: een open laadbak met kraan, een gesloten bak en een box om paarden te vervoeren”, meldt Peter Vangronsveld.
Met de Actros 2636 LnR kon Mercedes-Benz perfect op deze vereisten van Vangronsveld inspelen. Het voertuig is immers standaard volledig luchtgeveerd (inclusief de vooras) en heeft een extra verlaagd chassis. “In combinatie met een vermogen van 360 pk is dit ideaal om de vrachtwagen met de drie gevraagde laadbakken te gebruiken”, vertelt Paul Cooreman, Truck Business Advisor van Euro-Trucks Claes. “Daarnaast werd een gestuurde naloopas geplaatst om de wendbaarheid van het voertuig te verhogen en een onderschuivende laadklep die bij de open en gesloten bak bruikbaar blijft. In onze garage hebben we op de truck nog extra camera’s geplaatst. Zo werd een exemplaar onder het chassis gemonteerd om te controleren of de bakken goed zijn gewisseld en aangesloten. Een extra camera laat toe om met de paardenbox veilig achteruit te rijden. Ten slotte is er nog een systeem waarmee de chauffeur vanuit de cabine zicht op de paarden in de box heeft”, weet Cooreman.
Vangronsveld koos bewust voor de Active Brake Assist en de Attention Assist. “De veiligheid van mijn mensen is primordiaal. Bovendien kunnen we het ons niet veroorloven dat de Actros lange tijd uit circulatie is omdat het wagenpark maar één truck telt. Ook Mercedes-Benz Uptime speelt op dit vlak een grote rol. Dit systeem monitort immers continu alle onderdelen van de vrachtwagen en verwittigt indien er een risico op problemen is. Zo kunnen we volledig op onze Actros vertrouwen en stilstanden tot een absoluut minimum beperken. Dat is voor een kmo met één vrachtwagen natuurlijk geen overbodige luxe. Daarnaast blijft het merk van de ster natuurlijk hoge ogen gooien op het vlak van design, manoeuvreerbaarheid en interieurafwerking. Rijden met deze Actros is ongelofelijk comfortabel en luxueus, zeker als je een voertuig gewoon bent dat al negentien jaar oud is. Het bewijst dat Mercedes-Benz niet op zijn lauweren rust en continu blijft sleutelen aan de verdere optimalisatie van zijn vrachtwagens”, besluit Peter Vangronsveld.