Jan Coesens is zaakvoerder van het gelijknamige transportbedrijf dat hij in 2018 verkocht aan Van Egdom Transport uit Heist-op-den-Berg, dat vorig jaar zelf op zijn beurt werd overgenomen door het Franse Transports Capelle. Die laatste heeft een vloot van om en bij de 2.500 trekkende eenheden. Jan Coesens Transport is gespecialiseerd in het vervoer van bouwmachines die ingezet worden in zowel de algemene bouw als in de wegenbouw. De vloot van het bedrijf bestaat uit 14 trucks en een aantal bestelwagens, waarmee ze alles tussen 1 en 92 ton vervoeren. Opvallend is dat Jan Coesens vaak kiest voor vijfassige trekkers. “Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit idee bij de Nederlanders heb gezien. Eens ik me erin verdiepte, merkte ik dat vijfassers voor ons de beste oplossing zijn. Eenvoudigweg omdat je daarmee op plaatsen kan komen waar je met een combinatie met een dolly niet geraakt. Bovendien kan je ook veel sneller laden en lossen. Als je tenminste ook aangepaste trailers hebt.”
Het is voor het eerst dat Jan Coesens kiest voor een vijfasser van Mercedes-Benz. “Wij werken inmiddels al twaalf jaar met vijfassers, die we in eerste instantie enkel bij andere merken vonden. Omdat Mercedes-Benz toch een grote speler is in uitzonderlijk vervoer en het merk het ook goed doet op het vlak van tweedehandswaarde, had ik al langer interesse om ook een Actros met vijf assen in gebruik te nemen. Om een aantal redenen lukte dat tot op heden echter niet”, zegt Jan Coesens. Enkele jaren geleden had hij al het plan om een Actros 8x4 uit te rusten met een aandok-naloopas. Omdat dit voertuig in België niet gekeurd zou raken, werd de truck uiteindelijk met vier assen in gebruik genomen.
“Mercedes-Benz is echter steeds blijven meegaan in dit verhaal en dit heeft, samen met het feit dat Mercedes-Benz uitstekende voertuigen maakt, uiteindelijk geresulteerd in mijn keuze voor de twee voertuigen, waarvan vandaag de eerste geleverd wordt”, vervolgt Jan Coesens. Hij wil overigens ook de sterke ondersteuning van Mercedes-Benz Trucks Belux onderstrepen: “Het hart van Geert Groeninckx en Nico Van Britsom ligt duidelijk bij deze voertuigen en dat betekent meteen ook dat je met hen naar zeer praktijkgerichte oplossingen kan toewerken. Bovendien biedt ook Hedin Automotive in Aalst een uitstekende service en hebben zij met Cédric Hennebel een heel ervaren driver trainer in huis, die onze chauffeurs op weg kan helpen naar een zo zuinig mogelijk verbruik. Doe daar ook FleetBoard nog bij, waardoor we onze voertuigen zeer goed kunnen volgen en je komt uit bij een zeer aantrekkelijk pakket.”
Bovendien geeft Jan Coesens te kennen dat de nieuwe MirrorCam hem heel erg charmeert. Spiegels worden immers heel snel vuil, terwijl een camera heel gemakkelijk schoongemaakt kan worden. “En ik ben het idee van zo een camera gewoon genegen. Ook al omdat wij op onze kraanwagens al jaren camerasystemen gebruiken en weten hoe goed en veilig die werken en welke meerwaarde ze opleveren”, aldus nog Jan Coesens.
120 en 160 ton
De twee Actros 5363LS SLT 10x4 trucks zijn gebaseerd op de reguliere 8x4 uitvoering van de Actros SLT, maar kregen een 9-tons naloopas van Mercedes-Benz-makelij aangemeten, die normaal op tridemtrucks wordt gebruikt. “Het is voor een specialist in uitzonderlijk vervoer uiteraard belangrijk over zoveel mogelijk laadvermogen te beschikken. Vandaar dat onze ombouwpartner de gebruikelijke koppelschotel verving door een exemplaar met 50 ton koppelschoteldruk. Daardoor beschikt de vijfassige Actros over een MTM van 53 ton, zodat hij met zijn eigengewicht van 15 ton toch nog over een laadvermogen van 38 ton beschikt. Dat is twee ton meer dan maximaal haalbaar met de standaard 3,5”-koppelschotel”, verduidelijkt Geert Groeninckx, Technical Sales Support bij Mercedes-Benz Trucks Belux.
Jan Coesens Transport wil de voertuigen inderdaad inzetten voor het vervoer van zware machines en dan telt iedere ton laadvermogen. De ene Actros zal met 120 ton rijden, terwijl de tweede 150 tot 160 ton zal trekken. “Wij vervoeren zware machines langs binnenwegen. Dat vergt heel wat stuurkracht en trekkracht. Op dat vlak maakt de Turbo Retarder Koppling (TRK) van Mercedes-Benz een enorm groot verschil. Wij hebben de voordelen van de TRK al kunnen ontdekken op onze Actros 6x4 en 8x4 trucks, die wij al inzetten bij de moeilijkste klussen. En daar zijn wij heel erg tevreden over”, getuigt Jan Coesens.
Betonstop
De keuze voor een vijfasser heeft niet alleen een historische achtergrond. “Uiteraard hebben wij al 12 jaar ervaring met dit soort voertuigen, maar door de betonstop zullen wij in de toekomst nog vaker in verstedelijkt gebied aan de slag moeten. Dat betekent nog meer moeilijk toegankelijke plaatsen, waar een combinatie met dolly nog amper inzetbaar zal zijn. Daardoor zal de Actros 5563LS SLT 10x4 ons een concurrentieel voordeel opleveren”, stelt Jan Coesens, die intussen ook al nadenkt over een eventueel derde vijfasser.
Opvallend is dat de twee nieuwe voertuigen bijzonder goed uitgerust zijn. “Wij investeren met overtuiging in extra uitrusting die het gebruiksgemak van onze voertuigen verhoogt. Omdat ik zelf ook nog geregeld achter het stuur kruip, kan ik het belang van dat soort dingen perfect inschatten en weet ik ook wat onze mensen nodig hebben om hun werk op een veilige en aangename manier te kunnen uitvoeren. Zo hebben wij het aantal opbergmogelijkheden tot het uiterste benut. Onze chauffeurs kunnen al hun persoonlijke spullen een plaatsje geven in de cabine, terwijl alles wat met het werk te maken heeft, een plek kreeg in één van de aflegvakken aan de buitenkant. Persoonlijk vind ik dat de twee nieuwe trucks hierdoor echter pareltjes zijn waarbij iedere centimeter is uitgedacht, zonder dat er toeters en bellen op staan”, benadrukt Jan Coesens, die wel heel veel lampen op de twee Actros trucks liet monteren, zodat de omgeving rond de truck ’s nachts maximaal verlicht kan worden. Een mooi voorbeeld van een extra opbergruimte is het kastje waarin een hoogtemeter wordt ondergebracht. Daarmee controleren de chauffeurs of de truck en zijn lading binnen de door de vergunning voorgeschreven hoogte blijven. “Dankzij die meter kunnen we voorkomen dat onze chauffeurs zelf ergens op moeten klimmen om de hoogte te meten. Dat is veel veiliger en ook veel sneller, waardoor die extra investering een win-winsituatie wordt”, gaat Jan Coesens verder.
Coronaproof
Een watertank van 80 l, die de chauffeur toelaat zijn handen te wassen behoort eveneens tot de uitrusting. Een handig iets, dat in covid-19-tijden alleen maar aan belang wint. De uiterst volledige uitrusting vormt trouwens meteen ook een HR-instrument, want het bedrijf met 20 personeelsleden gaat prat op een personeelsbestand met heel weinig verloop. “De chauffeurs leven een hele week in hun voertuig, ze dragen een grote verantwoordelijkheid omdat ze met duur transportmaterieel en met een dure lading onderweg zijn en ze werken vaak in moeilijke omstandigheden. Het is dan ook maar normaal dat ze met een goed uitgeruste truck de weg op kunnen. En dat bindt hen toch aan hun werkgever”, concludeert Jan Coesens.