Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Ford brengt in 2019 elektrische Transit op de markt

Ford brengt in 2019 een oplaadbare hybrideversie (Plug-in Hybrid, PHEV) van de Transit uit die geheel emissievrij kan rijden. Deze Transit Custom PHEV gebruikt een geavanceerd hybridesysteem dat een emissievrij rijbereik van meer dan 50 km mogelijk maakt en gebruikt de 1.0 Ford EcoBoost-benzinemotor als range-extender. De oplaadbare hybrideversie van de Transit Custom wordt vanaf deze maand getest door Ford-klanten in Londen.

ford1
Stuart G W Pricewww.S-P.tv

De introductie van de Transit Custom PHEV laat nog even op zich wachten. Ondertussen introduceert Ford de nieuwe Transit Custom met een laadvermogen van één ton. Deze heeft een gedurfd nieuw design, een volledig nieuw interieur en een hogere productiviteit.

De nieuwe Transit Custom bouwt voort op het succes van zijn voorganger, die het in 2015 en 2016 tot meest verkochte bestelwagen in zijn segment schopte en die ook dit jaar de markt aanvoert met 86.400 verkochte exemplaren over de eerste negen maanden van dit jaar. De nieuwe Transit Custom is sinds deze maand in heel Europa te bestellen en de eerste exemplaren zullen begin 2018 worden geleverd.



De Transit Custom wordt aangedreven door de 2.0 Ford EcoBlue-dieselmotor. Die werd volledig opnieuw ontwikkeld met spectaculaire nieuwe kenmerken en mogelijkheden, waaronder een nieuwe ECOnetic-bestelwagenvariant (later in 2018), met een lager verbruik en een CO2-uitstoot van 148 g/km. Deze bestelwagen heeft een gedurfd nieuw design vooraan, met een radiatorrooster in drie delen, en biedt zijn inzittenden het ideale mobiele kantoor. Hij heeft een volledig vernieuwde cabine met de volgens Ford grootste opbergcapaciteit in zijn klasse.

Met een keuze tussen vermogens van 105, 130 en 170 pk biedt de geavanceerde nieuwe motor wezenlijke voordelen inzake exploitatiekosten en prestaties in vergelijking met de vorige 2.2 diesel, dankzij een verbetering van de brandstofefficiëntie met 13% en van het koppel in de lage toerentallen met 20%. Voor klanten die op zoek zijn naar de ultieme productiviteit en brandstofbesparing biedt het vernieuwde model een nieuwe ECOnetic-variant met een CO2-uitstoot van 148 g/km en een brandstofverbruik van 5,7 l/100 km. Dat is volgens Ford nog eens 6% beter dan het efficiëntste voertuig dat nu op de markt verkrijgbaar is.

De ECOnetic-variant is verkrijgbaar voor de bestelwagen met korte wielbasis uit de 300-reeks en heeft een motor met 105 pk, banden met een lage rolweerstand en een vaste snelheidsbegrenzer op 100 km/u. De nieuwe Transit Custom biedt net als zijn voorgangers dezelfde uitstekende mogelijkheden, met een gamma met twee dakhoogtes, twee keuzes in wielbasissen, een maximale toegelaten massa van 2,6 tot 3,4 ton met laadvermogen tot 1.450 kg en de koetswerkstijlen bestelwagen, combi en bestelwagen met dubbele cabine.

De nieuwe Transit Custom introduceert een gamma geavanceerde rijhulpsystemen met voorzieningen die werden overgenomen van de nieuwste personenwagens van het merk. Die gebruiken geavanceerde sensoren, radars en camera’s om informatie over de rijomgeving rond de wagen aan te leveren. De nieuwe Transit Custom is volgens Ford het eerste bedrijfsvoertuig met Intelligent Speed Assistance. Die voorziening kan bestuurders helpen om snelheidsbeperkingen te respecteren en dure boetes te vermijden. Het systeem maakt het mogelijk om de maximale snelheid van het voertuig automatisch bij te regelen om binnen de beperking te blijven via verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition). Bestuurders schakelen Intelligent Speed Assistance in door met toetsen op het stuurwiel een maximale rijsnelheid in te stellen. Het systeem detecteert verkeersborden met een camera die gemonteerd werd op de voorruit. Wanneer de toegelaten maximumsnelheid lager is dan de ingestelde snelheid, vertraagt de wagen.

Het nieuwe model is ook de eerste bestelwagen van Ford met het Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert. Het Blind Spot Information System gebruikt naar achteren gerichte radarsensoren om inhalende voertuigen te detecteren die in de dodehoekzone rijden of ze naderen en waarschuwt de bestuurder met een lampje in de overeenkomstige buitenspiegel. De Transit Custom heeft de nieuwe functie Variable Rear Range, die bestuurders waarschuwt wanneer het systeem sneller naderende voertuigen detecteert. Het nieuwe model beschikt bovendien over sensoren van de nieuwste generatie, met een groter detectiebereik en verbeterde capaciteiten. Zo kunnen ze ook motorfietsen herkennen. Cross Traffic Alert gebruikt dezelfde sensoren om bestuurders die achteruit uit een parkeerplaats rijden te waarschuwen met een geluidssignaal, een bericht op het instrumentenbord en een lampje in de buitenspiegel voor voertuigen of fietsers die achter het voertuig door zullen rijden. Het systeem, dat wordt geactiveerd wanneer de bestuurders de achteruitversnelling inschakelen, is ideaal voor bestelwagens, die vaak een beperkt zicht opzij en achteruit hebben wanneer ze een parkeerplaats uitrijden.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten