Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Ford maakt Ranger krachtiger en zuiniger

De nieuwe Ford Ranger pick-up komt krachtiger, zuiniger en meer geraffineerd voor de dag en kan uitpakken met tal van geavanceerde rijhulpsystemen. De nieuwe versie van één van de meest verkochte pick-ups in Europa wordt vanaf midden dit jaar verkrijgbaar en introduceert ook Fords verfijnde 2.0 EcoBlue-dieselmotor. Deze krachtbron is gekoppeld aan een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) voor geoptimaliseerde emissiecijfers en reduceert zijn verbruik met liefst 9% in combinatie met de geavanceerde nieuwe tientrapsautomaat.

ford_ranger_raptor_wildtrak_shot22_34frontclimbdynamic_04 kopiëren
charliemagee.com

Helemaal bovenaan het nieuwe Ranger-gamma staat de krachtige biturboversie van de 2.0 EcoBlue-motor, goed voor 213 pk en 500 Nm koppel. Dat is een stijging van liefst 13 pk en 30 Nm in vergelijking met de huidige 3.2 TDCi-dieselmotor en maakt van hem de ideale partner om zware vrachten te vervoeren. De nieuwe Ranger, die verkrijgbaar wordt als Regular Cab, Super Cab en Double Cab, wordt standaard aangedreven op de vier wielen. Bovendien biedt hij beroepsgebruikers nieuwe instrumenten om het gebruiksgemak en de productiviteit een boost te geven, zoals het connectiviteitssysteem SYNC 3 en de geïntegreerde modem Ford Pass Connect.



Deze Ranger is volgens Ford als eerste wagen in zijn segment standaard uitgerust met de Intelligent Speed Limiter en de botswaarschuwing Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection. Active Park Assist is voortaan eveneens verkrijgbaar, in combinatie met het bestaande gamma geavanceerde rijtechnologieën, ontwikkeld om het rijden minder stresserend te maken en om aanrijdingen te voorkomen of de ernst ervan te beperken. “De nieuwe Ford Ranger biedt klanten een onklopbare combinatie van trekkracht, zuinigheid en intelligente rijhulpsystemen, terwijl onze baanbrekende EcoBlue-motor met de nieuwste SCRtechnologie probleemloos beantwoordt aan de strengste emissienormen”, verklaarde Roelant de Waard, vice president Marketing, Sales & Service bij Ford of Europe.  

Samen met de standaardpick-up wordt ook de nieuwe Ford Ranger Raptor gelanceerd. Deze woestijnracer en extreme lifestyle-terreinwagen tilt de sensaties naar een nog hoger niveau en richt zich tot echte terreinliefhebbers.

De nieuwe, uiterst krachtige Ranger met dubbele cabine beschikt voortaan over de Active Noise Control-technologie om het raffinement te verhogen. Ook het topmodel Ranger Wildtrak en de luxueuze Ranger Limited kunnen uitpakken met nieuwe, hoogwaardige voorzieningen, waaronder een ‘easy lift’-kofferklep.

Met een doorwaaddiepte van 800 mm en zijn bodemvrijheid van 230 mm werd de nieuwe Ranger ontworpen om zelfs de meest extreme terreinen in alle comfort het hoofd te bieden, zowel voor beroeps- als vrijetijdsdoeleinden. Dankzij zijn oprijhoek van 29 graden en zijn afrijhoek van 21 graden kunnen bestuurders zich met een gerust gemoed aan steile obstakels wagen. Die terreincapaciteiten worden aangevuld met een sleepvermogen tot 3.500 kg en een uitzonderlijk laadvermogen tot 1.252 kilogram.



De krachtige nieuwe 2.0 EcoBlue-motor van de Ranger, die optimale prestaties combineert met een lager brandstofverbruik, wordt aangeboden in drie versies. Een eerste variant heeft een enkele turbo met variabele geometrie, een output van 130 pk en 340 Nm koppel, een CO2-uitstoot vanaf 209 g/km en een brandstofverbruik vanaf 8 l/100 km. Een tweede variant heeft een enkele turbo met variabele geometrie, een output van 170 pk en 420 Nm koppel, een CO2-uitstoot vanaf 216 g/km en een brandstofverbruik vanaf 8,3 l/100 km. De derde bi-turboversie heeft een hogedrukturbo met variabele geometrie en een lagedrukturbo met vaste geometrie, een output van 213 pk en 500 Nm koppel, een CO2- uitstoot vanaf 228 g/km en een brandstofverbruik vanaf 9,2 l/100 km. De compacte enkele turbo werd specifiek ontworpen voor meer vermogen bij lage toerentallen dan de uittredende TDCi-motor van 2,2 l, en zorgt voor een licht en vinnig gevoel over het hele toerentalbereik. In de topversie met dubbele turbo, werken de twee turbo’s bij lagere motortoerentallen in serie om het koppel en de alertheid van de motor verder te verbeteren. Bij hogere motortoerentallen wordt de kleinere turbo uitgeschakeld en zorgt de grotere turbo voor de nodige boost om het hoge vermogen te leveren. Naast de vloeiende handgeschakelde zesversnellingsbak bieden de motoren met 170 en 213 pk ook een in deze klasse volgens Ford toonaangevende tientrapsautomaat, die zijn prestaties en duurzaamheid eerder al heeft bewezen in de meest uiteenlopende modellen, van de Ford F-150 pick-up tot de nieuwe Ford Mustang. De breder gespreide verhoudingen en voorzieningen zoals het in real time aangepaste schakelschema stellen de transmissie in staat om zich af te stemmen op veranderende omstandigheden. Zo kiest ze in alle rijomstandigheden de beste versnelling om de prestaties, het verbruik of het raffinement te optimaliseren.



De technische gegevens van Ford, die steunen op reële rijcycli, wijzen op een verbruiksdaling van 9% in combinatie met de tientrapsautomaat en 4% voor de handgeschakelde versies, in vergelijking met de gelijkwaardige motoren van de vorige generatie.

De nieuwe Ranger beantwoordt volgens Ford in elk opzicht aan de eisen van de moderne wereld: hij biedt de robuustheid en terreincapaciteiten om de hele week vrachten te vervoeren en in het weekend jetski’s naar het meer of quads naar het bos te brengen.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten