Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Ford Ranger Raptor kan midden dit jaar geleverd worden

De nieuwe Ranger Raptor, de taaiste en sterkst presterende versie van de volgens Ford best verkochte pick-up in Europa, zal vanaf midden dit jaar aan klanten geleverd worden.

Ford 3 kopiëren

De ontzagwekkende Ranger Raptor kan tegen hoge snelheid het lastigste terrein aan. De allereerste Ranger Raptor ooit pakt uit met een biturboversie van de 2.0 EcoBluedieselmotor van Ford, die goed is voor 213 pk en een koppel van 500 Nm, en de nieuwe tientrapsautomaat van Ford. De respect afdwingende présence van de ultieme Ranger met zijn imposante afmetingen en extreme styling wordt onderbouwd met een uniek chassis dat verbeterd werd voor offroaden tegen hoge snelheid en fantastische terreincapaciteiten.

“Vergeet alles wat je denkt te weten over pick-ups. Onze nieuwe Ranger Raptor is een ras apart. Het is een volbloed woestijnracer en extreme lifestyle-offroader die zelfs in de lastigste werkomstandigheden niet moet onderdoen voor de toppers”, aldus Leo Roeks, Ford Performance Director voor Europa.

Ford verkocht in het eerste kwartaal van 2019 liefst 13.600 Rangers, een stijging met 15% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In België en Luxemburg heeft de Ranger volgens Ford een marktaandeel van méér dan 30%.

Het unieke superstevige, versterkte chassis van de Ranger Raptor werd gebouwd voor het zware terreinwerk en doet een beroep op sterk, laaggelegeerd staal dat bestand is tegen de belastingen van offroadracen. De uit de racerij afgeleide ophanging van de Raptor werd ontwikkeld om met de volledige controle en in alle comfort tegen hoge snelheid afschrikwekkend terrein aan te kunnen en heeft een 150 mm grotere spoorbreedte en een 51 mm grotere rijhoogte dan de Ranger XLT.



FOX-schokdempers met Position Sensitive Damping combineren een hogere dempkracht op het einde van de veerweg voor ongeëvenaarde terreincapaciteiten met een lagere dempkracht in meer gematigde omstandigheden voor extra rijcomfort op de verharde weg. Vooraan werd de veerweg 32% groter, achteraan 18%. De uiterst performante schokdempers met zuigers van 63,5 mm worden gedragen door aluminium draagarmen, met uitstekende schokdempertorens vooraan.

De op maat ontwikkelde nieuwe coil-over-achterwielophanging is voorzien van een geïntegreerd Watt-stangenstelsel dat de as op en neer laat bewegen met zeer weinig zijdelingse bewegingen. Vooraan zorgen remklauwen met twee zuigers (met een zuigerdiameter van 51 mm of meer dan 20% groter dan bij de standaard Ranger pick-up) en geventileerde schijven van 332 mm bij 32 mm voor de remkracht. Ook de remmen achteraan krijgen nog meer bijtkracht, dankzij een remklauw met zuiger van 54 mm, en geventileerde schijven van 332 mm bij 24 mm. De BF Goodrich-terreinbanden in de maat 285/70 R17 werden specifiek ontwikkeld voor de Ranger Raptor. Ze hebben een diameter van 838 mm, zijn 285 mm breed en hebben een robuuste flank om met vertrouwen de meest ontzagwekkende omgevingen aan te kunnen. Ze hebben een voor het stevige terreinwerk bedoeld loopvlak dat een ijzeren grip biedt in natte omstandigheden en in modder, zand en sneeuw.



Het unieke chassis wordt gekoppeld aan een verbeterde offroadgeometrie met een bodemvrijheid van 283 mm en een doorwaaddiepte van 850 mm. Een oprijhoek van 32,5 graden en een overschrijdingshoek en afrijhoek van 24 graden zorgen voor indrukwekkende terreincapaciteiten. De Ranger Raptor heeft ook een unieke bodembescherming voor obstakels op het terrein. De standaard beschermplaten van de Ranger onder de motor en de tussenbak worden aangevuld met een bodembeschermplaat van 2,3 mm dik hogesterktestaal (meer dan 60% dikker dan de standaard bodembeschermplaat).

De ingenieurs van Ford onderwierpen de aandrijflijn van de nieuwe Ranger Raptor met krachtige Bi-turbo 2.0 EcoBlue-motor en tientrapsautomaat aan uitgebreide tests in de meest slopende omstandigheden. Zo lieten ze de hoge- en lagedrukturbo 200 uur non-stop draaien tot ze roodgloeiend stonden. De twee turbo’s werken bij lagere motortoerentallen in serie om het koppel en de alertheid van de motor nog te verbeteren. Bij een hoger toerental levert de grotere lagedrukturbo zijn piekvermogen. De Ford-tientrapsautomaat is dezelfde als in de F-150 Raptor en werd ontwikkeld met hogesterktestaal, aluminiumlegeringen en composietmaterialen om levensduur en gewicht te optimaliseren. De ruimere spreiding verbetert de acceleraties en de alertheid en draagt bij tot een brandstofverbruik van 8,9 l/100 km.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten