Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Garden Center T laat een unieke Tridem Arocs bouwen

Garden Center T uit Genk heeft een Mercedes Tridem Arocs op maat laten bouwen voor flexibelere leveringen van hekwerken en poorten.

garden center
garden center

Patrick Simons, truck business advisor van Groep Jam uit Hasselt, ontmoette Didier Meertens, eigenaar van Garden Center T, tijdens hun opendeurdagen van 2016. Na testritten bleek de Tridem Arocs de beste basis om de steeds grotere en afwisselende leveringen van het bedrijf uit Genk tot een goed einde te brengen. “De materialen die wij moeten leveren, worden steeds groter en zwaarder: schuifpoorten tot meer dan 8 m en paletten vol betonplaten voor afsluitingen zijn met deze nieuwe truck niet langer een probleem. Onze oude Actros kon dit niet meer aan”, stelt Didier Meertens.

“In ons assortiment hebben we vele natuurlijke materialen voor diverse toepassingen. Milieubewust denken staat bij ons centraal. De nieuwe vrachtwagen voldoet perfect aan de huidige normen, maar we gingen nog een stap verder en kozen ook voor biologische hydrauliekolie voor de laadkraan”, stelt Meertens.

Garden Center T is niet over één nacht ijs gegaan. De Tridem Arocs met een vooras van 9 ton, aandrijfassen van 10,5 ton en een naloopas van 8 ton, werd specifiek ingericht naar de wensen van Didier Meertens. Eerst werd het chassis van de Arocs in het productiecentrum van Mercedes in Molsheim stevig aangepakt om zoveel mogelijk vrije ruimte creëren. De luchtketels, luchtdroger enzovoort werden daarom weggewerkt in het chassis.

Opbergkoffers

Voor de uitvoering van het verfijnde maatwerk werd een beroep gedaan op het Genkse PariTech, reeds jarenlang partner van Garden Center T. Alle vrije ruimte aan het chassis werd voorzien van handige opbergkoffers in inox. Sommige koffers hebben lades om materiaal in op te bergen (belastbaar tot 200 kg per lade). Alle aluminium zijschotten bevatten bovendien twee ingewerkte, inklapbare treden, waardoor ze nooit in de weg zitten. De achterkant van de laadruimte bestaat uit een smalle en een bredere kant, zo kan lange, uitstekende lading gemakkelijk in- en uitgeladen worden. De kantbalk is over de volledige lengte om de 250 mm voorzien van sjorpunten. De hardhouten vloer van 30 mm wordt iedere meter onderbroken door een dwarsbalk met rong-gaten voor kokers van 70 bij 70 mm. Daarnaast zitten er ook zowat 80 sjorpunten in. “We kunnen nu poorten tegen de kokerrongen zetten waar we willen en ze afzonderlijk vastsjorren. De mogelijkheden zijn onbeperkt. Op deze manier is het enorm efficiënt en veilig werken”, verduidelijkt Meertens.

Het voertuig heeft het Fleetboard-systeem met een Dispopilot-terminal, waarmee de logistieke planning maar ook de rijstijl en afstanden optimaal worden benut. Voor het veilig achteruit manoeuvreren werd gekozen voor een extra camera achteraan.
Maar ook in de opbouw wordt deze visie doorgetrokken. Zo is de volledige laadbak voorzien van het XL-certificaat voor ladingzekering.

Deze Tridem Arocs heeft een eigen weegsysteem. “Zo kunnen we via de luchtdrukassen meten hoeveel gewicht we effectief mee hebben. Daardoor weten we meteen of we al dan niet overladen zijn en dat bespaart een hoop geld. De combinaties van materialen die we moeten transporteren zijn immers nooit dezelfde: verschillende maten van betonplaten, buizen, draden enzovoort. Het gewicht varieert per transport”, verklaart Meertens.

Deze Tridem Arocs is ideaal voor het laden en lossen van zware vrachten. Zelfs als er weinig plaats is om af te leveren, heeft de kraan van HMF een speciaal systeem waarbij de steunpoten niet tot het uiterste moeten worden uitgeschoven. Het EVS-systeem geeft de allerhoogste veiligheid door het meten van het kantelmoment van het volledige voertuig. Dit geeft altijd het maximale mogelijke hefvermogen ongeacht de positie van de steunpoot, afhankelijk van de stabiliteit van het voertuig. “Daarnaast kunnen we voortaan slim omgaan met het verdelen van vrachtgewicht door het materiaal zo te laden dat het voor extra stabiliteit van de vrachtwagen zorgt. De kraan gaat nu tot 16 m ver. Dat moet natuurlijk veilig blijven”, besluit Meertens.

Wanneer extreem grote poorten geleverd of geplaatst moeten worden, zal deze Arocs meerijden met de grotere vrachtwagen om ter plaatse te helpen lossen. Dat is het voordeel van een goede kraan.

Didier Meertens heeft eveneens grondig nagedacht over de juiste kleurcombinaties. Het resultaat is een vrachtwagen die straalt door zijn eenvoud. Het kleurenpallet stemt overeen met de bedrijfskleuren, die ook zullen terugkeren in hun nieuwe showroom in Genk.
“We hebben bewust voor een naamloze vrachtwagen gekozen om sereniteit te garanderen bij elk type klant, elke eindgebruiker en elke professionele klant. Door het evenwichtige gebruik van metaalgrijs en groen kan men het voertuig snel herkennen. De aluminium schotten en inox koffers zijn niet gelakt, wat zorgt voor neutraliteit”, stelt de eigenaar van Garden Center T.

Met al dat specifieke opbouwwerk heeft de levering wat langer op zich laten wachten, maar geduld loont en de klant is heel tevreden met hoe alles is verlopen: “We hebben de kans gekregen om dingen uit te proberen, ze hebben veel geduld met ons gehad en we werden heel goed geïnformeerd. Zo’n nieuwe vrachtwagen koop je dan ook niet elke dag”, besluit Didier Meertens.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten