Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Gyproc kiest voor lng-trucks

Steeds meer Belgische bedrijven schakelen over van vrachttransport op diesel of benzine naar transport op lng. Het vermogen en de actieradius van vrachtwagens die deze brandstof gebruiken is niet alleen vergelijkbaar met klassieke vrachtwagens, lng-trucks zijn ook een pak milieuvriendelijker. Gyproc, dat deel uitmaakt van het Franse Saint-Gobain, heeft de groene shift ook gemaakt. "Lng-trucks zijn een belangrijke stap richting duurzaam ondernemen op alle vlakken”, zegt CEO Rini Quirijns van Gyproc. Daarnaast zet het bedrijf ook schepen in – waardoor het vrachtwagens van de baan houdt – en maakt het werftransport in steden zo verkeersvriendelijk mogelijk.

Gyproc

Sinds 2018 is de inzet van vrachtwagens op lng, een vloeibare vorm van aardgas, in opmars. Volgens een studie van energieregulator CREG zijn voertuigen op aardgas economisch en ecologisch interessanter dan diesel of benzine. Ze hebben een vermogen van 400 pk en een kunnen tot 1.500 km rijden op één tank. Ze moeten dus niet onderdoen voor klassieke vrachtwagens. Bovendien stoten lng-trucks fors minder uit dan de huidige Euro 6-normen: 15% minder CO2, 70% minder NOx en tot 99% minder fijnstof.

Gyproc is voor binnenlandse transporten vanuit Kallo met vrachtwagens overgeschakeld van diesel naar lng. “Samen met onze vlootbeheerder hebben we de lng-trucks uitvoerig getest. We hebben berekend dat er een echte business opportunity is. De voorwaarden zijn wel dat de trucks 130.000 km per jaar rijden en dat ze in vaste pendeldiensten ingezet worden. Het netwerk van lng-tankstations is namelijk nog vrij beperkt”, zegt CEO Ben Geybels van Group-GTS.

“Steeds meer klanten hebben een klimaatbeleid en willen dat wij onze CO2-emissies verlagen. De meesten zijn evenwel niet bereid om meer te betalen voor hun transporten. Maar als we de vooropgestelde afstanden halen, komen we met lng goedkoper uit dan met diesel, met een beduidend lagere milieu-impact. En dat met dezelfde rijprestaties, dat hebben de tests bevestigd", vult Geybels aan.

Gyproc is alvast tevreden over het gebruik van de lng-trucks. Maar lng-trucks zijn voor het bedrijf niet de enige manier om in te zetten op duurzaam transport. “Bij Gyproc vinden we het leven te kort om in de file staan. Zo zet het bedrijf ook binnenschepen in om grondstoffen aan te leveren en afgewerkte producten te vervoeren”, zegt CEO Rini Quirijns.

Zopas schakelde Gyproc over op een nieuw soort binnenschip: de Pallet Shuttle Barges. Die hebben een laadvermogen van 300 ton. Ze werden specifiek ontwikkeld om op een efficiënte manier goederen op pallets te vervoeren, gaande van bouwmaterialen tot consumptiegoederen, stukgoed, rolcontainers en trailers. Met één zo’n binnenschip haalt Gyproc per traject 13 vrachtwagens van de weg.

Ook voor intern transport gaat maakt Gyproc duurzame keuzes. Momenteel rijden hun heftrucks op gas en niet langer op diesel. In de toekomst wordt omgeschakeld naar elektrische heftrucks. Tot slot neemt Gyproc ook slimme maatregelen inzake werftransport. Voor een recent project in samenwerking met de stad Gent werd bijvoorbeeld afgesproken om geen transporten te doen tijdens de begin- en einduren van de scholen. Gyproc verbindt zich er ook altijd toe om bij het laden en lossen bijzondere aandacht te geven aan een veilige befietsbare doorgang.

Gyproc België produceert in Kallo gipskartonplaten. Het bedrijf distribueert van daaruit ook natte pleisters en platen voor de Belgische, Nederlandse en Franse markt.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten