Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

HDW Belux breekt markt open voor topsegment in hoogwerkers op vrachtwagens

De verkoop van hoogwerkers op vrachtwagens in België werd lang bepaald door Italiaanse fabrikanten die voornamelijk inzetten op prijs. Er werden degelijke machines gebouwd die tegen wellicht te lage prijzen werden verkocht, meestal via een lokale dealer. Deze lage prijzen leiden er echter wel toe dat deze fabrikanten te weinig marge kunnen maken om een degelijke dienst na verkoop te organiseren. Beetje bij beetje komen klanten erachter dat de total cost of ownership belangrijker is dan een initiële goedkopere machine.

HDW 1

HDW Belux nv, ontstaan uit de overname van Time Benelux in januari 2016, wist op enkele jaren tijd een mentaliteitswijziging op gang te brengen in dit subsegment van de materieelsector door een markt te creëren voor het topsegment, met machines met uitzonderlijke prestaties en een uiterste betrouwbaarheid die een nagenoeg 100% inzetbaarheid garanderen. Tel hierbij ook de garandeerde hoge restwaarde op en de rekening is snel gemaakt. Dit jaar verkoopt de onderneming tot wel 80 vrachtwagens met hoogwerkers uit het topsegment. Ook voor volgend jaar zit het orderboek al goed vol en moet de onderneming uit Tienen op zoek naar extra personeel.



“Tot het midden van de jaren ’90 van vorige eeuw was een hoogwerker op een vrachtwagen per definitie zwaar en log. Voor een werkhoogte van 20 m had je een echte vrachtwagen-hoogwerker-combinatie van 20 ton. Gewicht is altijd een goed begin als het gaat over stabiliteit en veiligheid en er was tot dan nog weinig aandacht voor verbruik, materiaalgebruik, gebruiksgemak, … Dat veranderde omdat er steeds minder arbeiders en chauffeurs gevonden konden worden met een C-rijbewijs, wat nodig is als je een zware hoogwerker op een zware vrachtwagen monteert. Op dat moment ontdekten de fabrikanten de markt voor hoogwerkers op de lichtere bestelwagens die je kan besturen met een klassiek rijbewijs voor een personenwagen (rijbewijs B). Maar dan moesten ze wel veel lichtere opbouwhoogwerkers ontwikkelen, met lichtere materialen, betere besturingen, … Nu halen we een werkhoogte van 29 m met een combinatie van 3,5 ton”, schetst algemeen manager Mike Van den Bosch van HDW Belux de situatie. De maximale werkhoogte voor een hoogwerker op een vrachtwagen bedraagt 112 m.

Omdat de vraag naar hoogwerkers op vracht- en bestelwagens in Europa groot was en er op de Belgische markt weinig aanbieders waren, beperkten de meeste aanbieders zich tot basic standaardmachines waarbij vooral de prijs belangrijk was. Een aanzienlijk deel van de markt werd ingenomen door overheidsinstellingen en semi-publieke organisaties als intercommunales en ‘voormalige’ overheidsbedrijven’. Als die een aanbesteding of offerte uitschreven ging het doorgaans over grote aantallen, waardoor de prijs nog extra gewicht kreeg.



“Die publieke en semi-publieke markt is vandaag nog steeds belangrijk, maar met HDW Belux nv hebben we de hele Belgische markt laten kennismaken met het premiumsegment in de hoogwerkers op vrachtwagens. We leren verhuurders en kopers dat behalve de aankoopprijs ook een rol weggelegd is voor factoren als het gebruiksgemak, de levensduur, de efficiëntie, de betrouwbaarheid, de service, het brede toepassingsgebied dat dure opties overbodig maakt, de herverkoopwaarde, de financiering op maat, enz.”, duidt Mike Van den Bosch. De meeste modellen kunnen bij HDW Belux getest worden, want van de populaire modellen zijn er steeds demoversies.

Voor dat premiumsegment schuift HDW als merken het Amerikaanse/Deense Time Versalift en vooral het Duitse Ruthmann naar voren. “Versalift heeft een gamma dat toegespitst is op werken op de openbare weg (straatverlichting, onderhoud van bruggen, …) en daarmee is dit merk goed voor afgerond 40% van onze verkoop inzake hoogwerkers op vrachtwagens. Het toepassingsgebied van Ruthmann is veel breder. Dit Duitse merk wordt beschouwd als de absolute top onder de hoogwerkers op vrachtwagens. De hogere aanschafwaarde verdien je terug dankzij o.m. de langere levensduur en de hoge inruilwaarde. De inzetbaarheid ligt ook een stuk hoger en als er toch iets mis gaat, is er de snelle interventie van HDW voor herstellen of tijdelijk vervangen”, belooft Van den Bosch. Voor interventies zijn er behalve het personeel van HDW Belux in Tienen nog drie servicepartners, waarvan twee in Vlaanderen en één in Wallonië.

In het merk Ruthmann zijn er twee gamma’s: Het Ruthmann Steiger-gamma is het klassieke topsegment met in Duitsland geproduceerde hoogwerkers, terwijl de Ruthmann Ecoline-modellen sinds kort worden beschouwd als het instapgamma met in Italië geproduceerde hoogwerkers. Deze Ecoline-modellen hebben een eenvoudigere technologie, maar kunnen dankzij de synergie en samenwerking met de Duitse moederfabriek steeds meer klanten bekoren.

Het vermijden van lange stilstanden en flexibel kunnen inspelen op de marktvraag zijn twee grote uitdagingen voor HDW en de hele sector van hoogwerkers op vrachtwagens. “Het vinden en kunnen aanwerven van geschoolde technici is een bijzonder moeilijke klus, overal in Vlaanderen. Tegelijk is het een absolute must voor ons en onze servicepartners, want een snelle service maakt het verschil tussen een tevreden en een ontevreden klant. Als we echt aan onze limiet zitten, kunnen wij als HDW Belux soms nog eens terugvallen op de hulp van ons Nederlandse zusterbedrijf HDW Nederland”, geeft Mike nog mee.



HDW Nederland heeft flink haar steentje bijgedragen aan de start van HDW Belux. “Met de steun van onze Nederlandse collega’s konden de klanten vanaf de eerste dag genieten van een professionele omkadering. Nu nog steeds worden bepaalde administratieve taken achter de schermen uitgevoerd door ervaren Nederlandse collega’s. Vanaf begin 2019 zal dit wellicht minderen omdat we dan hopen om de openstaande vacatures te kunnen invullen”, stelt Van den Bosch.

Belangrijker daarbij is misschien nog dat HDW voortaan enkele tientallen bestel- en vrachtwagens met hoogwerkers op voorraad zal hebben. “Voor een nieuwe, gepersonaliseerde combinatie van vrachtwagen en hoogwerker moet je bij ons en de meeste concurrenten doorgaans rekenen op een levertijd van zes maanden. Door de meest verkochte modellen op voorraad te nemen, helpen we verhuurders die plots een groot order krijgen, maar ook bv. een aannemer die zijn bestelwagen met hoogwerker total loss gereden heeft en die voor de uitvoering van zijn contracten niet zes maanden kan wachten op een nieuwe.”

"In samenspraak met onze belangrijkste bestelwagenleverancier Mercedes-Benz werd een volumedeal gesloten zodat we straks met machines op voorraad kunnen werken. Het feit dat HDW Belux nv deel uitmaakt van financieel sterke groep geeft hen deze troeven. HDW Belux en HDW Nederland behoren via Mateco tot de groep TVH (Thermote & Vanhalst) uit Waregem."



“De Mercedes-Benz Sprinter wordt door ons beschouwd als de perfecte match voor de montage van onze hoogwerkers van Versalift en Ruthmann. Echter is het perfect mogelijk om onze machines op andere merken te monteren. Als alternatief kiezen klanten meermaals ook voor Nissan of Renault”, geeft Mike nog mee.

Vooralsnog worden zowat alle hoogwerkers van Ruthmann op dieselvoertuigen gemonteerd en aangedreven door de dieselmotor van het voertuig. Maar ook deze premium-machines ontsnappen niet aan de trend naar elektrische voertuigen. “Ruthmann is niet ongevoelig voor de trend naar meer duurzaamheid en minder uitstoot. Een vrachtwagenmotor stationair laten draaien terwijl je in de hoogwerker aan het werken bent, dat kan beter. Versalift biedt al enkele jaren verschillende hybride-modellen aan. Er worden dan batterypacks gemonteerd die tijdens het rijden opgeladen kunnen worden. Die energie wordt dan gebruikt wanneer de hoogwerker ingezet wordt”, duidt Mike Van den Bosch van HDW Belux.  Recent zijn er ook ontwikkelingen bij Versalift waarbij kleine hoogwerkers met beperkte mogelijkheden gemonteerd worden op full elektrische voertuigen (oa Renault ZE).

Een combinatie van elektrische vracht- en bestelwagens en elektrische hoogwerkers ziet Mike Van den Bosch de eerste jaren nog niet de norm worden. “Hier zit je met het probleem van de kostprijs, de actieradius (het rijbereik) en vooral het totale operationele gewicht en het aandeel van het nuttige laadvermogen vóór de hoogwerker gemonteerd wordt. Als je in een bestelwagen met hoogwerker de dieselmotor vervangt door een elektromotor met batterij, kom je al snel uit bij een gewicht dat rijden met een rijbewijs B niet toestaat. Zodra dat gewichtsprobleem van de baan is, kan elektrisch rijden en werken de norm worden”, besluit Van den Bosch.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten