Het dynamische en geëngageerde OCW-team staat voor jou klaar!
Vanuit onze vestiging in Sterrebeek is het team Betonwegen en bestratingen actief over het hele Belgische grondgebied. Met de collega’s van de andere vestigingen (Waver en Woluwe) werkt het samen voor een multidisciplinaire en integrale aanpak van onze bijstand, opleidingen en onderzoeksactiviteiten.
Het speelt ook een actieve rol in het ecosysteem van de Belgische betonexperts in de wegenbouw. Zo werken teamleden onder meer actief mee als lid van verschillende normencommissies voor beton, in de werkgroepen voor het opstellen van de gewestelijke standaardbestekken voor de wegenbouw (SB 250, TB 2015 en CCT Qualiroutes), de COPRO-adviesgroep voor de certificering van wegenbeton en de PROCERTUS-werkgroepen voor geprefabriceerde betonproducten in de wegenbouw. Voorts nemen ze regelmatig deel aan internationale congressen, om kennis te delen en mee te zijn met de nieuwste betontechnologieën. Zo was OCW dit jaar met twee mondelinge presentaties ook prominent aanwezig op de 13th International Conference on Concrete Pavements (ICCP2024) in Minneapolis, Minnesota (VS).
Pragmatisch advies op het terrein
assistance@brrc.be
Onze technologische adviseurs zoeken met en voor jou naar onderbouwde, pragmatische en economisch haalbare oplossingen voor jouw vragen en ideeën in alle fasen van een project – van ontwerp over uitvoering en controle tot onderhoud en reparatie. Ze adviseren aan de telefoon, sturen documentatie op, brengen een bezoek ter plaatse, laten aanvullende laboratoriumproeven uitvoeren, wonen vergaderingen bij of bestuderen dossiers. Deze hulp kunnen we ook online bieden. Wens je gebruik te maken van de online mogelijkheden? Gelieve dat dan in je aanvraag te vermelden.
Als referentielaboratorium hebben we alle apparatuur in huis voor gebruikelijke en geldende metingen en proeven op beton. Een voorbeeld? De unieke proefopstelling om de waterdoorlatendheid van poreuze betonbuizen te bepalen volgens PTV 104.
Innoveren voor en met jou
innovation@brrc.be
We onderzoeken en ontwikkelen innovatieve materialen, technieken, meetmethoden, enz. We testen de oplossingen in onze laboratoria, op proefvakken (op onze eigen terreinen of elders) en in proefprojecten. Verderop lees je meer over enkele recente en lopende projecten.
Opleidingen bij onze Belgian Road Academy (BRAc)
training@brrc.be
Je wil up-to-date blijven? Je kennis in de wegenbouw versterken? Onder de naam Belgian Road Academy (BRAc) biedt OCW een brede waaier aan opleidingen en workshops aan – ook online waar mogelijk. Ontdek onze catalogus op onze website. Je kan er ook inschrijven voor de OCW Newsletter, zodat je als eerste op de hoogte bent van onze komende opleidingen.
Word jij onze nieuwe collega?
www.brrc.be/nl/jobs
We zoeken steeds gemotiveerde collega’s om elke dag opnieuw mee te innoveren en te adviseren voor duurzame en veilige wegen en openbare ruimten. Ben je creatief, nieuwsgierig en heb je een passie voor wegenbouw? Ben je op zoek naar een baan met afwisseling, waarin je lab- en veldwerk kunt combineren? Mail dan je cv naar recruitment@brrc.be en motiveer waarom jij je bij ons team wilt voegen!
Enkele markante recente en lopende projecten
Niet-destructieve onderzoekstechnieken voor wegenbeton
OCW beschikt over een aantal niet-destructieve onderzoekstechnieken zoals ultrasone tomografie en de grondradar om de interne opbouw van een betonweg in beeld te brengen. Deze technieken zijn zeer geschikt voor controle tijdens en na de uitvoering (diktemeting, ligging van de wapening), maar ook als hulp bij de analyse van probleemsituaties of om de staat van oude betonwegen te bestuderen. In voorgaande prenormatieve onderzoeken werden meetprocedures en methodologieën ontwikkeld voor de bepaling van de dikte of de ligging van de wapening (deuvels en ankerstaven) met behulp van de tomograaf en de GPR van OCW. De ervaring en de interpretatie van de operator blijven echter van groot belang om goede en betrouwbare resultaten te verkrijgen.
Circulaire economie in de betonwegenbouw
OCW zet ook sterk in op de transitie naar een meer circulaire economie, onder meer met de toepassing van recyclingproducten in de wegenbouw. Hierbij werd in het verleden al uitgebreid onderzoek gevoerd naar toepassing van beton- en/of menggranulaten in nieuw wegenbeton.
Daarnaast wordt ook de invloed van de toepassing van granulaten van gebroken roestvaststaalslakken onder de loep genomen, in samenwerking met de firma Orbix, en verder liep er in 2024 nog een Vlaio-project met wegenbouwer ATF rond het ter plaatse hergebruiken van gerecycleerde granulaten en zanden met een mobiele, verrijdbare betoncentrale in het Antwerps havengebied.
Meer recent wordt ook de focus gelegd op de mogelijke toepassing van recyclagezand afkomstig van het breken van betongranulaat, waarvoor OCW al individuele projecten heeft gevolgd en nieuw onderzoek werd opgestart in 2023.
De mogelijke vervangingspercentages in functie van de beoogde toepassing worden onder meer onderzocht binnen het collectief Waals onderzoeksproject SARE4BE (met financiering door SPW). Dit in samenwerking met Buildwise en ULiège.
Daarnaast wordt getracht het normatieve kader te verruimen voor toepassing van (hoogwaardig) betonbrekerzand in stortklaar beton, binnen het prenormatief onderzoek RECYSAND (met steun van het NBN en de FOD Economie). Hier wordt dan weer samengewerkt met onderzoekpartners Buildwise en CRIC-OCCN.
In al deze projecten bestudeert OCW telkens de invloed van de kwaliteit van de recyclinggranulaten op de eigenschappen van zowel vers als uitgehard beton, via proeven in het laboratorium enerzijds en het volgen van proefvakken in situ anderzijds.
Ten slotte heeft OCW ook bijgedragen aan het onderzoeksproject Neocem I (gefinancierd door de FOD Economie en NBN, gecoördineerd door OCCN), dat zich richt op het gebruik van alternatieve vervangende minerale materialen in cement. In het projectluik “Neocem II” wordt momenteel ook het gebruik van fijne bestanddelen afkomstig uit de recyclage van beton in cement bestudeerd.
Drainerend (schraal) beton voor duurzame wegverhardingen
Met de huidige klimaatproblematiek is en blijft integraal waterbeheer een belangrijk aandachtspunt. Denken we maar aan de recente grootschalige overstromingsramp in België in de zomer van 2021. Voortbouwend op zijn jarenlange expertise op het vlak van waterdoorlatende verhardingen was OCW dan ook nieuw onderzoek gestart naar de toepassing van zogenoemd drainerend of poreus beton als fundering of wegverharding.
In het prenormatieve Be-Drain-project (2020-2022) waren OCW en OCCN samen aan de slag om technische richtlijnen, prestatiekenmerken en aangepaste proefmethoden voor deze waterdoorlatende betonmengsels op te stellen. Dat gebeurde op basis van zowel beproevingen in het laboratorium als validatiemetingen bij proefvakken en/of op de bouwplaats. Op basis hiervan kon een eerste aanzet worden gegeven tot voorschriften voor toepassing van drainerend beton in de wegenbouw.
GreenWin-project Monocrete
De weg- en luchthaveninfrastructuur moet steeds zwaardere lasten kunnen dragen om het verkeer van steeds zwaardere vliegtuigen en voertuigen mogelijk te maken. De huidige technologie maakt het mogelijk eenlaagse betonverhardingen met grote dikte aan te brengen, die een ideale oplossing vormen voor deze uitdagingen.
Deze betonverhardingen waren het onderwerp van het GreenWin-onderzoeksproject Monocrete (2020-2023), uitgevoerd in partnerschap met Eloy Beton (Leader), Holcim, OCCN en ULiège. Een eerste aspect van het project betreft het bestuderen van het trillen van het beton tijdens de uitvoering. Zowel de trillingsomstandigheden als de samenstelling van het stortklare beton kunnen immers worden geoptimaliseerd om een efficiënte verdichting door de gebruikte machines mogelijk te maken over de gehele dikte van de verharding.
Naast de aspecten in verband met de uitvoering beoogde het project ook de ontwikkeling van samenstellingen die de milieueffecten van het materiaal tot een minimum beperken, door gerecyclede betongranulaten en een alternatief cement met lage CO2-emissie in het mengselontwerp te integreren.
De verschillende voorgestelde oplossingen werden eerst getest in het laboratorium en daarna op grote schaal in een proefvak van meer dan 3500 vierkante meter in Bierset. Dit proefvak werd gebruikt om de trillingsmethoden te vergelijken en de prestaties van de geteste mengsels te beoordelen. Tot slot werd de relevantie van de voorgestelde oplossingen gevalideerd door een levenscyclusanalyse.
Meer informatie over deze en andere onderzoeksprojecten: https://brrc.be/nl/expertise/betonwegen.
OCW is er voor jou!
Aarzel niet om je vragen over duurzame innovatie, technische en documentaire bijstand en ons opleidingsaanbod te stellen via de onlineformulieren op onze website www.ocw.be.
OCW staat steeds klaar om zijn leden bij te staan en samen duurzame betonwegen te blijven bouwen!