Historische havenkraan verplaatst
De Haven van Brussel liet op 11 december een historische kraan verplaatsen in de voorhaven van Brussel, van de rechteroever naar de linkeroever van het kanaal. Deze verplaatsing gebeurde via het water.
Om deze operatie uit te voeren, werd de 25 m hoge kraan, met een gewicht van ongeveer 300 ton, op een ponton geladen met een self propelled modular transporter (spmt). Eenmaal geladen, legde het ponton een afstand van ongeveer 500 m af om het kanaal over te steken om vervolgens de kraan te lossen op haar nieuwe locatie; de linkeroever van de voorhaven. De verplaatsing werd uitgevoerd door het Nederlandse bedrijf ALE Heavy Lift.
De verplaatsing van deze historische kraan maakt deel uit van een globaal stedenbouwkundig integratieproject voor het kanaalplan en het beeldkwaliteitsplan en beoogt de bouw van een skatepark en de ontwikkeling van de oevers en het fietspad tussen dit nieuwe skatepark en de Brussels Cruise Terminal, de passagiersterminal van de haven van Brussel. Die werken worden uitgevoerd door de firma Hertsens.
Skatepark
Het skatepark zal een totale lengte hebben van 55 m, een maximale breedte van 13 m en een ‘bowl’ met een diameter van 10 m. Het einde van de werken aan dit nieuwe gewestelijke skatepark is voorzien voor eind 2020.
De kraan waaronder het skatepark zal worden gebouwd is een oude industriële kraan uit de jaren ’50 van vorige eeuw en werd tot in de jaren ‘90 gebruikt in de haven.
De Haven van Brussel beschikt nog over twee andere erfgoedkranen: één bevindt zich op de Akenkaai (Bécodok) en de andere staat aan het Biestebroeckdok in Anderlecht.
De totale kostprijs van het project (verplaatsen van de kraan, bouw van het skatepark en herinrichting van de oever) bedraagt 1,3 miljoen €, gedeeltelijk gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).