Hyundai Construction Equipment wil omzet verdubbelen in vijf jaar
Het 81 ha grote terrein van Hyundai Construction Equipment Europe (HCEE) in Tessenderlo stond onlangs in het teken van de Experience Days. Dealers, klanten en journalisten uit verschillende landen werden uitgenodigd om een bezoek te brengen aan het nieuwe Europese hoofdkantoor en kennis te maken met een indrukwekkende reeks machines.
De band die de Zuid-Koreaanse fabrikant met België onderhoudt, is heel hecht. Dat is niet toevallig zo gegroeid. Eind jaren ’80 van vorige eeuw bracht Frans Couwberghs, de oprichter van Couwberghs nv in Eindhout - het huidige FM Bouwmachines, reeds de allereerste Hyundai naar Europa. Ondanks het feit dat niemand het merk hier kende, viel de machine toch bij menigeen in de smaak en begon het balletje langzaam maar zeker te rollen. Overigens wist Luc Van Laecke als subdealer van Couwberghs in de Benelux de eerste Hyundai te verkopen. Niemand kon toen bevroeden waar deze producent drie decennia later zou staan. Vooral de voorbije tien jaar, die wordt overschaduwd door een financiële crisis vanaf eind 2008, timmert Hyundai in Europa flink aan de weg. Dat wijzen ook de meest recente verkoopcijfers uit. Van de totale omzet van 2,2 miljard € over 2017 wordt 16% in Europa gerealiseerd. Dat is nipt meer dan China (12%), maar nog niet zoveel als Noord-Amerika (16%) of thuismarkt Zuid-Korea (20%).
Groeiscenario
De doelstelling voor dit jaar liegt er niet om, want de fabrikant wil zijn omzet met 14% verhogen naar 2,5 miljard €. Voor Europa komt dit neer op 325 miljoen €, tegenover 300 miljoen € in 2017. De aspiraties voor de nabije toekomst zijn nog veel ambitieuzer. Binnen vijf jaar is het streven door te groeien naar een omzet van maar liefst 5,2 miljard €, oftewel meer dan een verdubbeling. Door sinds anderhalf jaar volledig zelfstandig van moederconcern Hyundai Heavy Industries (scheepsbouw, technologie en autoproductie) te opereren, hoopt Hyundai Construction Equipment een volgende stap te zetten. Het doel is om eind 2023 wereldwijd gezien te behoren tot de vijf grootste machinefabrikanten. Dit wil Hyundai bereiken door een sterke focus op producten en klanten. De fabrikant realiseert zich terdege dat een dergelijk groeiscenario niet is te realiseren door louter de uitbreiding van het productaanbod of een enkele overname. Er zullen dus vooral heel veel méér machines verkocht moeten worden.
De Europese hoofdzetel in Tessenderlo sluit inzake opzet en uitstraling nauw aan bij al deze ambities. Het nieuwe complex vergde een investering van in totaal 30 miljoen € en is helemaal state-of-the-art. Zo functioneert het kantoorgedeelte nagenoeg energieneutraal. Het complex omvat voorts een showroom en een afzonderlijke Hyundai Academy, met leslokalen en praktijkruimte. Op dit 2.600 m² grote trainingscentrum worden het hele jaar door opleidingen gegeven op technisch gebied of verkoopvlak voor het Europese distributienetwerk, dat bestaat uit meer dan 140 dealers. Ook werd in België een Research & Development-afdeling ondergebracht. “Wij zijn heel trots op wat HCEE recent in Europa gerealiseerd heeft. Ons gloednieuwe hoofdkwartier past perfect in de groeistrategie van het bedrijf en geeft de ambitie van Hyundai mooi weer”, vertelt pr-manager Tina Boënne.
Het grootste gedeelte van de site, in totaal 12.000 m², wordt ingenomen door het indrukwekkende Europese onderdelenmagazijn met een slordige 75.000 onderdelen. Vier grote automatische onderdelenkasten herbergen elk 10.000 items. Dagelijks gaan er ongeveer 300 leveringen de deur uit. Van de 10.500 palletplaatsen is een derde gevuld. Er is dan ook ruimte voor 125.000 onderdelen en zelfs de mogelijkheid bestaat nog om op termijn uit te breiden. Het is de bedoeling om de tweede verdieping van het hoofdgebouw, die nog leeg staat, na 2025 in te gaan richten als magazijn, goed voor nog eens 4.000 m² opslagruimte. De ambities spatten er werkelijk vanaf. Daarbij is het mooi om te zien dat de medewerkers terecht trots zijn op wat tot dusver is bereikt, zonder uit het oog te verliezen dat het verwezenlijken van de doelstellingen nog meer enthousiasme en doorzettingsvermogen vergt. “We beschouwen onszelf als een premium brand, maar realiseren ons wel dat er een verschil is tussen daadwerkelijke kwaliteit en perceptie daarvan bij niet-klanten. Door bij nieuwe modellen nog meer in te zetten op informatietechnologie, wil Hyundai ook de laatste vooroordelen wegnemen”, meldt Boënne.
Nieuw vlaggenschip
Bij B-Mix Beton in Tessenderlo werd voor deze gelegenheid een demozone ingericht, waar iedereen naar hartenlust kon proefdraaien met verschillende graafmachines en wielladers. Ook is er een gedeelte met ‘statische’ machines, zodat deze van dichtbij bekeken kunnen worden. Echte primeurs zijn er helaas niet. Het nieuwe vlaggenschip van Hyundai’s HX-serie rupsgraafmachines, de HX900L, staat nog op de boot die onderweg is naar de haven van Antwerpen. Deze 90-tonner zal je hopelijk volgend jaar aan het werk zien. - KB