Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Hyundai introduceert nieuwe graafmachine op rupsen

Eén van de belangrijkste innovaties in de nieuwe HX-serie van Hyundai Heavy Industries is het nieuwe en grotere scherm van 8 inch. Dit dashboardscherm lijkt op het scherm van een smartphone en is 30% groter dan bij eerdere modellen. Gegevens zijn zo makkelijk af te lezen en de hoofdweergave van het scherm is eenvoudig aan te passen aan de voorkeuren van de machinist. De monitor kan worden bediend via het aanraakscherm en/of de nieuwe haptische regelaar. Dankzij de Bluetooth-functie is de radio in de cabine makkelijker dan ooit te koppelen aan een mobiele telefoon.

Hyundai introduceert nieuwe graafmachine op rupsen

De nieuwe HX480 L heeft nieuwe veiligheidsvoorzieningen als het exclusieve AAVM-systeem (Advanced Around View Monitoring) van Hyundai, dat op het dashboardscherm een virtueel 360°-surroundbeeld van de werkomgeving toont. Behalve het Around View Monitoring-systeem dat het virtuele 360°-surround beeld genereert, bevat het systeem ook de functie Intelligent Moving Object Detection. Hiermee wordt de werkomgeving van de machine gescand op bewegingen, zodat de machinist kan worden gewaarschuwd voor obstakels.

Brandstofbesparing

De HX480 L wordt aangedreven door de Scania DC13 084Ac, een viertakt-dieselmotor van 444 pk (331 kW) met turbocompressie en luchtkoeling. Deze motor voldoet aan de meest recente Stage IV-emissienormen voor het beperken van fijnstof en NOx in uitlaatgassen. Hyundai heeft gekozen voor een gecombineerde oplossing met EGR- en SCR-technologie.

Het DEF/AdBlue-toevoersysteem is goed bereikbaar. De DEF/AdBlue-tank zelf zit in de gereedschapskist en de inlaat staat verderop. Zo kan men de tank gemakkelijk bijvullen. Als de tank bijna vol is, gaat er als waarschuwing een rode led-lamp branden. De DEF/AdBlue-toevoermodule is aan de zijkant van de brandstoftank bevestigd. Dit zorgt voor eenvoudig onderhoud en snelle vervanging van het filter.

De nieuwe HX-serie heeft een Eco-meter die een aanzienlijk zuiniger gebruik mogelijk maakt. Het motorkoppel en de brandstofefficiëntie worden via een kleurenbalk aangeduid op het aanraakscherm. Daarnaast geeft het scherm ook gegevens weer over het brandstofverbruik, zoals het gemiddelde en het totale verbruik. Het verbruik per uur en per dag kan tot in detail worden gecontroleerd. Volgens de toepassing verbruikt de HX480 L ten opzichte van machines uit de 9A-serie van Hyundai tot wel 9% minder brandstof.

Voorts worden onnodig brandstofverbruik en uitstoot van uitlaatgassen voorkomen doordat de graafmachines uit de HX-serie beschikken over een functie die automatisch de motor uitschakelt wanneer deze stationair draait. De machinist kan de motorinstellingen en de toegestane tijdsduur van stationair draaien op basis van de werkomstandigheden programmeren en zo de efficiëntie optimaliseren. Het IPC-systeem (Intelligent Power Control) regelt het vermogen volgens de werkomgeving. Deze functie kan op de monitor worden in- en uitgeschakeld (in de graafmodus) en het pompdebiet kan geoptimaliseerd worden, wat het verbruik helpt verlagen. De nieuwe elektronisch gestuurde ventilatorkoppeling biedt volgens Hyundai het beste inzake regelefficiëntie en brandstofbesparing. Bovendien is de machine uitgerust met een Eco Breaker-modus. In deze modus is het debiet van twee hydraulische pompen beschikbaar voor de sloophamer.

Nieuwe opties

De nieuwe machines bieden voor zowel de sloophamer als de breker maximaal tien instellingen. Hierbij kunnen de vereisten voor debiet en druk op de machine worden opgeslagen. Bij de optie met zwevende giek kan de giek vrij zweven door de cilinderkop en/of de stang hydraulisch met de tank te verbinden.

Tot de overige nieuwe opties behoren: fijnafstelling bij het zwenken; deze optie kan worden geïnstalleerd om bij zwenken een zachtere stop, met een minimale schokbelasting, te realiseren. De zwenkvergrendeling is een door de machinist bediend vergrendelingsmechanisme dat het signaal van het zwenksysteem uitschakelt. Nog een optie is het systeem voor recht-vooruitrijden met één pedaal ' dat vermindert vermoeidheid van de machinist bij langere afstanden. De machinist moet tijdens het rijden niet meer zowel het rechter- als het linkerpedaal ingedrukt houden, maar kan volstaan met het indrukken van slechts één pedaal.

Betere cyclustijd

Dankzij de efficiëntere bediening staat de HX480 L garant voor een hogere productiviteit op de werklocatie. In vergelijking met de 9A-serie kunnen trucks tot 3% sneller worden geladen en verlopen egalisatiewerkzaamheden tot 7% sneller. Om efficiënt egaliseren mogelijk te maken, kan bij de machines uit de HX-serie de giek in de zweefstand gewoon met de ´arm in´- en ´arm uit´-hendels worden bediend (optioneel). Hierdoor functioneert de machine ook bij zware belasting stabiel. Ook de cabine van de HX-serie werd opnieuw ontworpen. De cabine heeft voortaan een grotere voorruit en een cabinedeur die met een extra handgreep makkelijker van binnenuit te openen is. Ten opzichte van de 9A-serie biedt de cabine van de HX-serie de machinist 13% meer ruimte. Bovendien zorgt het nieuw ontworpen airconditioningsysteem voor een betere luchtcirculatie in de cabine. Speciale schokdempers reduceren het geluid in de cabine.

Beheer op afstand

De HX-machines beschikken ook over Hi-Mate, het door Hyundai ontwikkelde systeem voor beheer op afstand. Dankzij deze technologie op basis van een satelliet/mobiele dataverbinding profiteren klanten van heel wat service en productondersteuning. Gebruikers kunnen vanop afstand de prestaties van hun machine beoordelen, de locatie ervan bepalen en ter plekke toegang krijgen tot diagnosegegevens. Het is zelfs mogelijk om een ´geo-fence´ (een virtueel hek) in te stellen, die alarm slaat zodra de machine een specifiek ingesteld gebied verlaat.

De betrouwbaarheid van de HX-serie is duidelijk verhoogd, o.m. door versterkte en duurzamere pennen en bussen en door slijtvaste polymeer-opvulringen en nieuw ontworpen schokdempers voor de cabine. De nieuwe schokdempers hebben een dubbele dempingsfunctie die trillingen en geluid sterker reduceert en zo ook het comfort voor de machinist verhoogt. Ook het onderhoudsgemak is verbeterd, doordat de brandstoffilter en luchtfilter nu makkelijker toegankelijk zijn. Extra beschermleuningen bieden meer veiligheid tijdens inspecties en onderhoudswerk op het dek van de bovenwagen.

De duurzaamheid van de nieuwe giek en arm van de HX480 L is aanzienlijk verbeterd. Op de meest essentiële punten zijn de belangrijkste afmetingen vergroot, terwijl het totale gewicht dankzij optimalisatie van de structuur op hetzelfde niveau is gebleven. Ook de volledig nieuwe lastechniek ' speciaal ontwikkeld om de achterplaat overbodig te maken ' heeft veel bijgedragen aan de verbeteringen die de HX480 L typeren.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten