Hyundai introduceert nieuwe wiellader HL975
Hyundai introduceerde zopas de nieuwe HL975. Deze nieuwkomer in het assortiment wielladers koppelt een groot vermogen aan uitstekende prestaties.
De nieuwe HL975 heeft een totaalgewicht van 26.500 kg. De machine wordt aangedreven door de nieuwste Stage IV Cummins QSG12-motor met een maximaal brutovermogen van 250 kW bij 2100 tpm (nettovermogen 247 kW). Door de efficiënte luchttoevoer en het geavanceerde verbrandingssysteem betekent de QSG12 een terugkeer naar de eenvoud van een wastegateturbocompressor zonder EGR-koeler. In combinatie met een dieselpartikelfilter wordt voldaan aan de emissienormen van Stage IV.
De echte troef van de HL975 is volgens Hyundai zijn vermogen. De stevigheid van de constructie en de duurzaamheid van de systemen werden getest op verschillende bouwplaatsen. De Hyundai-wielladers zijn geschikt voor het zwaarste werk. De frames en uitrustingsstukken zijn 1,5 keer duurzamer dan die van de voorgangers in de 9-reeks.
Milieu
De nieuwe HL-serie is niet alleen zuiniger, maar heeft ook enkele andere milieuvriendelijke eigenschappen. Het automatisch afzetten van de motor voorkomt onnodig brandstofverbruik en onnodige uitstoot. Bij de HL-serie wordt de motor afgezet wanneer hij stationair zou draaien. De machinist kan de bedrijfsmodus en de toegestane tijdsduur van het stationair draaien op basis van de werkomstandigheden instellen en zo de efficiëntie verbeteren. Ook de optionele lock-upkoppeling met vijf versnellingen helpt, afhankelijk van de werkomstandigheden, het brandstofverbruik te reduceren.
De ECO-meter maakt een zuinige werking mogelijk door frequente controles van de machinestatus. Veranderingen in het motorkoppel en de brandstofefficiëntie worden op de ECO-meter aangegeven met wisselende kleuren. Daarnaast meet het systeem ook gegevens als het gemiddelde en het totale brandstofverbruik en toont het deze op de monitor. Wanneer het gaspedaal wordt bediend, kan het systeem herkennen of de machinist zuinig wil werken of vermogen nodig heeft en daar gepast op reageren.
De HL-serie heeft eveneens een ‘rijsnelheidsbegrenzer’ waarmee de machinist de maximale rijsnelheid kan instellen binnen een bereik van 20 tot 40 km/h volgens de werkomstandigheden. Door de H-modus in te schakelen, wordt de intelligente koppelingsuitschakelstand (ICCO) geactiveerd om het krachtverlies van de koppelomvormer te minimaliseren. De ICCO beperkt de warmteopwekking, wat de totale brandstofefficiëntie verbetert. Het hydraulisch differentieelslot verbetert de productiviteit en verlaagt het brandstofverbruik, door het slippen van de banden tijdens het werk te voorkomen.
De cabine is 10% groter dan die van zijn voorgangers, is volledig geluiddicht en heeft een volledig instelbare stoel. De monitor lijkt sterk op het scherm van een smartphone en is groter dan in de oude modellen. Het audiosysteem bevat een radio en een geïntegreerde handsfree-functie met Bluetooth. Via de ingebouwde microfoon kan de machinist in de cabine veilig gesprekken voeren. Via het infotainmentsysteem kan de machinist ook gebruikmaken van het Miracast-systeem dat functioneert via de wifi-functie van zijn smartphone. Dit maakt het mogelijk om verschillende smartphonefuncties (navigeren, websurfen, video’s bekijken en muziek afspelen) te gebruiken op het grote scherm.
Bediening
De nieuwe HL975 heeft standaard een joystickbediening voor de giek, de bak en de derde hydraulische lijn. Het aanraakscherm en de elektrohydraulische bedieningselementen maken het mogelijk om verschillende nieuwe functies via het scherm te bedienen, zoals de zachte eindaanslag, bakprioriteit en blokkeerfuncties voor de giek en de bak. De ‘zachte eindaanslag’ dempt de schok van een uitrustingsstuk door de bewegingssnelheid te verlagen wanneer het uitrustingsstuk het einde van de slag bereikt. Als de machinist deze functie niet wil gebruiken, kan hij deze via de monitor uitschakelen.
Alle modellen uit de HL900-serie hebben standaard Hyundai’s eigen ingebouwde weegsysteem. Dit systeem is tot +/- 1% nauwkeurig en beschikt over automatische en handmatige instellingen voor het bijhouden van het gewicht van enkele bakken en totaalgewichten. De systeemmetingen worden weergegeven op het multifunctionele scherm in de cabine en bieden informatie die betrouwbaar genoeg is om productiebeheer te ondersteunen.
Het verbeterde ontwerp van de Hyundai-bakken heeft een bredere opening, gebogen zijplaten en een verbeterde bescherming tegen morsen tijdens het rijden. Ook is de duurzaamheid verbeterd doordat heel slijtvast staal wordt gebruikt voor de belangrijkste delen van de bak. Standaard heeft die een inhoud van 4,8 m³.