Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Invoerder Isuzu importeert ook Chinese elektrische bestelwagens

De Belgische Alcomotive groep (deel van de Alcopa holding) wordt invoerder voor België van de elektrische bestelwagens van het Chinese merk Maxus. Alcomotive is reeds invoerder van de automerken SsangYong, Hyundai, Suzuki en Isuzu en van de tweewielers van o.m. SYM, Derbi, Benelli en Peugeot Scooters. Met het interessante gamma elektrische voertuigen van Maxus mikt Alcomotive vooral op openbare besturen en bedrijven die zich ecologisch willen profileren.

Invoerder-1

Jaarlijks verkoopt Alcomotive ongeveer 44.000 vierwielers en 40.000 tweewielers in België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen, Zwitserland en Portugal. Maxus is onderdeel van grote Chinese automotive groep Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) waartoe ook de merken Roewe en MG behoren. SAIC is volgens Alcomotive op de Chinese markt de belangrijkste automotive groep en wereldwijd is het de zevende speler op de markt. SAIC verkocht in 2018 liefst 7,05 miljoen voertuigen.

De Maxus-voertuigen zullen via een nog aan te duiden netwerk van  verdelers worden verkocht, waarbij Alcomotive vanzelfsprekend kijkt naar reeds bestaande partners. In een eerste fase zal de EV80 (die al wordt geproduceerd) op de markt komen. Deze grote bestelwagen biedt inzake technologie en proporties een alternatief voor bijvoorbeeld de Volkswagen e-Crafter, maar is volgens Alcomotive een stuk goedkoper dan concurrenten en biedt een betere autonomie. Hij wordt als bestelwagen met lange wielbasis geleverd en is beschikbaar met een medium of hoog dak. Er bestaat ook een chassis-cabinecombinatie met een laag dak. Het laadvermogen bedraagt hoogstens 950 kg en volgens de versie haalt de bestelwagen een autonomie (volgens de NEDC-meetmethode) tot 192 km. De lithium-iron-fosfaatbatterij met een capaciteit van 56 kWh kan aan een wisselstroomlader van 6,6 kWh worden opgeladen in 8,5 uur. Via een gelijkstroom-snellader wordt de laadtijd beperkt tot 2 uur. Maxus voorziet een elektromotor met permanente magneet die 100 kW en 310 Nm levert en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 100 km/u. De voertuigen zijn snel leverbaar zonder volumebeperkingen.

2020

Vanaf maart volgend jaar zal Maxus de compactere EV30 bestelwagen aan het gamma toevoegen. Dit model zal beschikbaar zijn met een lange of korte wielbasis. Hier heeft de klant de keuze uit een batterij met een capaciteit van 35 of 52,5 kWh. De elektromotor levert 85 kW en 255 Nm. De versie met de kleine batterij haalt een rijbereik van 220 km, terwijl de variante met 52,5 kWh tot 300 km ver komt met één batterijlading (gemeten volgens de NEDC-procedure). Via een DC-snellader kan men de batterij voor 80% laden in amper 45 minuten.

Vanaf juni 2020 wordt tevens de EV90 verwacht die in het L2H3 en L3H3-segment past. Deze grote bestelwagens bieden een laadvolume van respectievelijk 9 en 11 m³. Hier biedt de constructeur de mogelijkheid voor een batterij van 52 kWh of een exemplaar van 73 kWh die de 150 kW (310 Nm) sterke elektromotor voeden. Het rijbereik bedraagt 200 km (kleine batterij) en 260 km (grote batterij) volgens de NEDC-rijcyclus.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten