Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Isuzu heeft nieuwe D-Max met 1.9 dieselmotor

Isuzu stelt op het Brusselse autosalon de nieuwe D-Max voor. Die bouwt verder op de bestaande succesformule: kracht in overvloed en een nieuwe motor gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken. Net zoals zijn voorganger zal de nieuwe D-Max (vanaf het voorjaar 2017) leverbaar zijn in drie koetswerkvarianten (Single Cab, Extra Cab en Double Cab).

Izuzu
Power Switch Photography

In het autolandschap kan je de downsizing-trend niet negeren. Motoren worden kleiner en efficiënter, verbruiks- en CO2-waarden dalen. In het segment van de bedrijfswagens beweegt er op dat vlak nog niet zo heel veel. Isuzu wil echter het goede voorbeeld geven en komt als eerste met een kleinere motor in de gloednieuwe D-Max. Je mag het een pioniersrol noemen. Niemand kan trouwens voorspellen hoe de plaatselijke fiscaliteit zal evolueren in ons land en dus is het geen slechte zaak om nu al een kleinere motor onder de kap te hebben.

De 2.5 diesel maakt in de nieuwe D-Max plaats voor een viercilinder met een inhoud van 1.898 cc. Het vermogen blijft met 164 pk nagenoeg hetzelfde, het koppel van de nieuwe 1.9 D bedraagt 360 Nm en is beschikbaar tussen 2.000 en 2.500 tr/min. De 1.9 D voldoet aan de Euro 6-emissienormen en is ongeveer 60 kg lichter dan zijn voorganger.

De viercilinder krijgt ook enkele nieuwigheden zoals een automatische riemspanner, hydraulische klepstoters en een ecologische oliefilter. De verbruiks- en dus ook de CO2-waarden dalen gevoelig; volgens de configuratie is er een verbetering tussen 4 en 16%. Bovendien is er ook een positieve evolutie inzake geluidscomfort. De nieuwe D-Max viercilinder turbodieselmotor wordt gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken. De klant kan kiezen tussen een manueel exemplaar met zes verhoudingen of een nieuwe automaat die eveneens zes versnellingen krijgt (voorheen vijf). De automaat kan ook sequentieel bediend worden middels de versnellingspook.

Downsizing betekent niet dat je aan trekkracht moet inboeten. De D-Max heeft nog steeds een inschakelbare vierwielaandrijving. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van liefst 3,5 ton. Dat is volgens Isuzu het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max ook 1 ton aan lading.

De nieuwe D-Max krijgt enkele interessante uitrustingen (altijd afhankelijk van het uitrustingsniveau). Zo doet een start-stopknop voor de motor z’n intrede en kan de wagen ook uitgerust worden met PESS (Passive Entry & Start System) oftewel een keyless-go waarmee je de wagen kan openen of sluiten met de sleutel in je broekzak of tas.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten