Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Iveco Stralis X-Way: nieuw truckgamma voor bouwlogistiek

Iveco lanceert de Stralis X-Way, een nieuw gamma dat specifiek ontwikkeld werd voor de logistiek in de bouw en opdrachten in de stad. De Stralis X-Way koppelt de beste technologie van Iveco inzake brandstofefficiëntie en veiligheid aan de legendarische offroadrobuustheid van de taaiste trucks van het merk voor een hoge productiviteit en lage gebruikskosten.

iveco hoofdfoto
pierre@combemale.com

De Stralis X-Way legt de lat hoger voor de logistiek in de bouw en opdrachten in de stad dankzij het volgens Iveco hoogste nuttige laadvermogen in zijn segment: de Super Loader-versie van de Stralis X-Way met 8x4-chassis (ontwikkeld voor betonmixertoepassingen) zet slechts 8.845 kg op de weegschaal, wat hem een ongekend hoog nuttig laadvermogen oplevert.

Het nieuwe gamma drijft de modulaire benadering door tot het uiterste, met uitvoeringen die exact afgestemd kunnen worden op de vereisten van elke opdracht, zonder compromissen. Dat is een belangrijke troef in een zeer toepassingsgerichte sector waar ombouwen eerder de regel is dan de uitzondering en waar de vereisten per land verschillen. Met zijn enorme flexibiliteit kan de Stralis X-Way het perfecte antwoord bieden voor een zeer ruim aantal heel verschillende opdrachten, van lichte kipper tot betonmixer.

“Deze Stralis X-Way is de perfecte truck voor de logistiek voor de bouw en opdrachten in de stad. Hij springt eruit omdat hij specifiek voor deze sector ontwikkeld werd, met een moduleerbaarheid die ons in staat stelt elke klant een match te bieden, zonder compromissen. Zo is de Super Loader-versie met zijn uitzonderlijke nuttige laadvermogen een goed voorbeeld van hoe de Stralis X-Way erin slaagt in te spelen op de specifieke vereisten van elke toepassing. Die ultieme flexibiliteit wordt gecombineerd met de uitstekende totale gebruikskost die het resultaat is van de allernieuwste technologie die we lanceerden met onze TCO2-kampioen, de Stralis XP, en daarbovenop succesvolle systemen als ons Hi-Traction-systeem voor sterke offroadcapaciteiten”, stelt Pierre Lahutte, Brand President bij Iveco.

Het lage eigengewicht voor toepassingen als betonmixers is mogelijk dankzij verschillende designkeuzes zoals een hertekende mechanische vering achteraan, de chassisarchitectuur en verbeterde dwarsbalken, en de Iveco Cursor 9-motor van 400 pk, een nieuwe vering met één bladveer vooraan en twee bladveren achteraan, een PTO van 800 Nm zonder koppeling, en de als optie verkrijgbare aluminium velgen en luchttanks. Het resultaat is een robuuste truck met betrouwbare rijomstandigheden op bouwwerven en die tegelijk een hoog nuttig laadvermogen heeft, gekoppeld aan schitterende prestaties op het vlak van brandstofefficiëntie, veiligheid en comfort.

De Stralis X-Way is uitgerust met de meest geavanceerde systemen van Iveco voor opdrachten op de weg en brandstofbesparende technologieën waarvan werd aangetoond dat ze het brandstofverbruik met 11,2% verlagen in vergelijking met de Stralis XP. De hertekende aandrijflijn tilt prestaties en brandstofefficiëntie naar een nieuw niveau. Het Hi-SCR-nabehandelingssysteem verlaagt de NOx-uitstoot met 97%, volgens Iveco de hoogste waarde op de markt, en vereist geen regeneratie bij stilstand. Dat betekent minder onderhoudskosten en een maximale tijd op de weg. De in deze klasse toonaangevende geautomatiseerde Hi-Tronix-versnellingsbak is verkrijgbaar met 12 en 16 versnellingen. De elektrische en elektronische HI-Mux-architectuur maakt alle brandstofbesparende en veiligheidsfuncties mogelijk. Eén daarvan is het uiterst geavanceerde HI-Cruise-systeem met rijhulpfuncties als Eco Roll, Predictive Gear Shifting en Predictive Cruise Control. De X-Way beschikt ook over de Smart Auxiliaries, die in elke situatie het verbruik zoveel mogelijk beperken. Schijfremmen zorgen voor een verdere verlaging van de totale gebruikskost.

Het uitgebreide modellengamma met twee- en vier-assers en een 8x4-tridem; geleed en ongeleed; een ruim gamma motor-, versnellingsbak- en Multipower-PTO’s, waaronder de nieuwe sandwich-PTO met een koppel tot 2.450 Nm; drie motoren (de Cursor 9, de Cursor 11, die nieuw is op de 6x4- en 8x4-versies, en de Cursor 13); en drie versnellingsbakken (handgeschakeld, Allison-automaat en ZF geautomatiseerde Hi-Tronix-versnellingsbak met 12 of 16 versnellingen) biedt diverse mogelijkheden.

De Stralis X-Way is verkrijgbaar met drie set-ups die verschillend inspelen op de behoeften van elke klant op basis van hoeveel de truck offroad zal worden ingezet: de set-up ‘On’ heeft alle eigenschappen van de Stralis voor het wegvervoer, zoals een uitstekende zichtbaarheid en toegang tot de cabine, met voortaan ook multi-assers; de set-up “Off” biedt alle high mobility-kenmerken om volledig te voldoen aan de offroadhomologatie. “On+” is de tussenliggende set-up voor klanten die de mix willen tussen gebruik op de weg en offroad.

De Stralis X-Way combineert zijn geavanceerde onroadtechnologie met het legendarische chassis van de offroadtrucks van Iveco, die uitgegroeid zijn tot een referentie voor robuustheid in de sector. Hij kan met gemak de delen aan van zijn opdrachten die offroad gebeuren dankzij systemen als de nieuwe HI-Traction hydrostatische aandrijving. Deze aandrijving levert extra tractie wanneer nodig door de voorwielen aan te drijven en garandeert zo een betere stabiliteit van de truck en veiligheid van de chauffeur op lastig terrein.

Banden

De nieuwe Stralis X-Way is verkrijgbaar met de Michelin X Works-banden. Die werden ontwikkeld voor leveringen op bouwwerven. De banden in de maten 315/80 R 22,5 en 13 R 22,5 voor gestuurde en aangedreven assen hebben een lage rolweerstand (ECE/R117 label C voor rolweerstand). Met de X Works-banden kunnen transporteurs het brandstofverbruik verlagen t.o.v. de vorige X Works XZY (ECE/R117 label D voor rolweerstand) zonder compromissen voor andere prestatiekenmerken als levensduur, veiligheid en mogelijkheden tot loopvlakvernieuwing.

Vanaf het eerste kwartaal van 2018 zal de nieuwe Stralis X-Way verkrijgbaar zijn met de gloednieuwe Michelin X Multi Energy-banden, die ontwikkeld werden voor transporteurs met uiteenlopende opdrachten. Deze nieuwe banden bieden één van de laagste brandstofverbruiken en de laagste CO2-uitstoot op de markt zonder compromissen voor andere prestatiekenmerken als levensduur, veiligheid en mogelijkheden tot herprofilering en loopvlakvernieuwing. Met deze banden kunnen transporteurs het brandstofverbruik verlagen met 0,9 l/100 km en de CO2-uitstoot verminderen met 2,4 ton per 100.000 km t.o.v. de Michelin X Multiway 3D.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten