JCB verkoopt elektrische minigravers
JCB toonde zopas zijn 19C-1 E-TEC, een volledig elektrisch aangedreven hydraulische graafmachine. De productie en verkoop starten later dit jaar. Deze minigraver zal in het vierde kwartaal beschikbaar zijn voor de Belgische markt. Hoeveel hij zal kosten, is nog niet duidelijk.
JCB houdt de vinger aan de pols. Er bestaat reeds enige tijd vraag naar bouwmachines die volledig op accu’s kunnen werken. Voor sommige machines is die overschakeling relatief makkelijk, voor andere ligt dat niet voor de hand. Graafmachines behoren tot de tweede categorie.
De elektrische mini-graver (48 V) zal in tunnels en ondergronds kunnen ingezet worden zonder dat uitlaatgassen van dieselmotoren moeten afgevoerd worden. Ook is deze minigraver met een ‘operationeel geluid’ van 7 dBA tot wel vijf keer stiller dan een vergelijkbare machine op diesel. Zo kunnen aannemers in steden werken zonder de bewoners te storen en ook tijdens de ‘kantooruren’ aan de slag in de buurt van scholen en ziekenhuizen. De machine trilt ook minder, wat het comfort van de machinist verhoogt.
Inzake het graven is deze elektrische minigraver volgens JCB net zo performant als de 1,9 ton-dieselvariant. Met een volledig geladen accu kan men bij normaal gebruik een volledige shift werken. Bij zwaar werk is dat vier uur. Nog een voordeel, als de werkdag start moet de machinist enkel de batterij controleren en niet langer het peil van de diesel, de koelsvloeistof en de motorolie. De elektrische motor levert volgens JCB meer koppel dan de dieselvariant en vergt minder koeling.
De 19C-1 E-TEC van JCB heeft drie lithium-ion batterypacks die zorgen voor een opslagcapaciteit van 312Ah (15kWh). De machine kan in zes uur herlaad worden met een 230V-input, maar ze kan ook via een 110V-input opgeladen worden. De snellaadfunctie zorgt voor een volledig opgeladen accu in 2,5 uur.
De NMC lithium-ion-accu is ongeveer dezelfde als diegene die in elektrische wagens gebruikt wordt. De minigraver is zo ontworpen dat de battery packs niet beschadigd kunnen geraken bij een normaal gebruik. De 19C-1 E-TEC heft dezelfde aanpasbare onderwagen als de dieselvariant en kan uitgerust worden met dezelfde hulpstukken. De maximale graafdiepte bedraagt (met de langere 1.100 mm arm) 2.576 mm.