Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Keestrack heeft hybride percussiebreker voor middelgrote ontginning

Keestrack stelde op de materieelvakbeurs Intermat in Parijs als centrale innovatie de mobiele percussiebreker op rupsbanden R3/R3e voor in een nieuw design. Dankzij de compacte transport- en bedrijfsafmetingen biedt het 30-tons model alle voordelen van het diesel-elektrische hybrideconcept dat Keestrack bij steeds meer uitvoeringen van zijn mobiele breek- en zeefinstallaties implementeert als aandrijfalternatief.

keestrack hoofdoto
Als mobiele oplossing met een breed toepassingsbereik, van de kortstondige inzet op bouwplaatsen tot flexibele semistationaire productie in middelgrote recyclage- en ontginningsondernemingen, is de Keestrack R3 (de voormalige Destroyer 1011) reeds jarenlang toonaangevend in de klasse van de 30-tons percussiebrekers. De nieuwe generatie heeft een modern en aantrekkelijk design gekregen, maar onderscheidt zich nog steeds dankzij het snelle laden, de korte opsteltijden ter plaatse en de grote bewegingsvrijheid dankzij de steunloze frameconstructie met een robuust onderstelchassis op rupsen. De grote beschermingskappen en breed openende deuren en afschermingen stellen een nieuwe norm in de toegankelijkheid van alle bedrijfscomponenten en overtuigen met hun bedrijfszekerheid en onderhoudscomfort. De nieuwe Keestrack-breker is verkrijgbaar als diesel-hydraulische uitvoering (R3) en als volledig hybride uitvoering (R3e) met diesel-elektrische aandrijving en volledig elektrische plug-inwerking op netstroom.

 

Centraal in beide uitvoeringen staat de performante percussiebreker 48 ICR 100-00 met een grote inlaatopening van 770 bij 960 mm, die in combinatie met de zware 920-mm rotor (Ø: 1.100 mm, 3.200 kg) en de hoge rotorsnelheden indrukwekkende breekprestaties tot 250 t/h biedt. Speciaal aangepaste breekwerktuigen, een groter instelbereik van de beide slagplaten (maalbaan optioneel) en een overbelastingbeveiliging verzekeren een breed toepassingsbereik, gaande van aan slijtage onderhevige betonrecyclage, tot en met de productie van hoogwaardig natuursteengranulaat.

 

Dankzij de EU IV Volvo-dieselmotor met een vermogen van 235 kW (optioneel EU IIIA; 260 kW) en de generator van 300 kVA als geïntegreerde energiebron is de nieuwe percussiebreker steeds volledig autonoom en uiterst flexibel. De breker wordt optioneel aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 132 kW of 160 kW; met de aandrijfriemschijven (375 mm/450 mm) kunnen de prestatiekenmerken van de breker worden aangepast. De voeding van alle hydraulische componenten (rupsbandaandrijving, brekersturing, hijshydraulica, bandvoeder/nazeef, motorkoeler) wordt geleverd door een 45-kW elektromotor met twee aangesloten load-sensing-pompen. Door het intensieve gebruik van elektrische aandrijvingen voor alle transportbandinrichtingen en randapparatuureenheden behoren complexe uitgebreide, dure en storingsgevoelige hydraulische leidingen tot het verleden. Een nieuwe cycloonextractietechnologie reduceert het volume hydraulische olie in de kringloop bij identieke verversingsintervals tot slechts 75 l. en vermindert zo de onderhouds- en bedrijfskosten aanzienlijk.

De R3e beschikt over een externe 63 A-aansluiting voor een rendabele exploitatie van zeef of stapelband evenals een standaard plug-inconnector voor volledig elektrisch bedrijf op net- of hulpgeneratorstroom. Alle installatiefuncties zijn via de PLC-sturing met het nieuwe intuïtieve bedieningspaneel en de uitgebreide draadloze afstandsbediening, beschikbaar zonder gebruik van de geïntegreerde dieselmotor.et bijna 4,4 m² biedt de nieuwe, optionele ééndeks-uitbreidingszeef ongeveer 30% meer zeefoppervlakte dan het vorige model, waardoor de prestaties voor de productie van hoogwaardig granulaat worden verbeterd. Dankzij de hercirculatieband met optionele windzifter voor licht materiaal is productie in gesloten kringloop mogelijk. De overmaatse fractie kan via een demonteerbare zijtransportband worden afgevoerd als secundair product. Alle andere transportbanden, met inbegrip van de optionele uitvoer van de fijne fractie van de voorzeef, kunnen voor transport hydraulisch opgeklapt worden (transportafmetingen l x b x h: 12.900 x 2.540 x 3.200 mm). Zelfs volledig uitgerust (met maalbaan) heeft de volledig hybride R3e een transportgewicht van slechts 32 ton en weegt daardoor slechts zowat 1.000 kg meer dan de conventionele diesel-hydraulische uitvoering.

Keestrack voorspelt een directe energiekostenbesparing van 40 tot 70% voor zijn diesel-elektrische brekerinstallatie of volledig hybride oplossingen met optionele plug-inwerking op netstroom t.o.v. conventionele diesel-hydraulische aandrijvingen. Andere voordelen zijn de lagere onderhoudskosten, hoofdzakelijk voor de elektrische transportbandinrichtingen en zeefmodules, evenals een algemeen langere levenscyclus voor de gelijkmatiger belaste aandrijfcomponenten. De voorbije twee jaar presenteerde de fabrikant reeds de percussiebrekers R5e en R6e, de kaakbrekers B3e en B4e evenals de kegelbrekers H4e en H6e.

Dankzij de geïntegreerde dieselmotor bieden de hybride Keestrack-installaties een grote rendabiliteit zonder compromissen inzake flexibiliteit of mobiliteit, als volledig autonome standalone oplossingen voor verschillende hoogwaardige eindproducten of als volledig elektrische productielijn van brekers die gekoppeld zijn aan elektrische zeefinstallaties of transportbanden.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten