Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Komatsu heeft Stage IV-bulldozer in klasse van 9-10 ton

De Japanse constructeur Komatsu bracht zopas zijn nieuwe D37EX/PX-24-bulldozer op de markt met een selectieve katalytische reductie-systeem (SCR). Het resultaat is een 80% lagere NOx-uitstoot ten opzichte van een Stage III-motor met AdBlue. De bulldozer is leverbaar in twee versies: PX-chassis (breed) en EX-chassis (smal).

komatsu heeft

Het brandstofverbruik is met 10% verminderd ten opzichte van het D37-22 model. De besparing kan oplopen tot 4.500 € over een periode van drie jaar (bij 1.500 uren per jaar) tegen 1 € per liter. Voorts wijst invoerder BIA nog op de hydrostatische transmissie met elektronische bediening (HST), het INPAT-blad met zes kantelhoeken, de nieuwe geïntegreerde ROPS/FOPS-cabine, het grote comfort, het TFT-LCD-hoge-definitie kleurenscherm met ECO/Power en identificatie van de operator, met mogelijke uitbreiding tot de vlootbeheerder.

De bulldozer heeft een achteruitrijcamera in kleur en een secundaire schakelaar om de motor te stoppen. Zoals de meeste andere Komatsu-machines is hij uitgerust met het Komtrax 5-satellietvolgsysteem dat o.m. een aansluiting via 3G-smartphone omvat, evenals een controle van het AdBlue-vloeistofpeil, gebruiksrapporten in geval van overdreven brandstofverbruik en een statusrapport van de bulldozer, plus een beveiliging tegen diefstal van brandstof.

De bulldozer beschikt over het nieuwe PLUS Parallel Link Undercarriage System (systeem met parallelle schakels voor rupskettingen) van 460 mm, evenals langere looprollen. Op deze bulldozer is de eindtransmissie voortaan tegen vuil en beschadiging beschermd door een nieuwe labyrintdichting met driedubbele ring voor een grotere duurzaamheid.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten