Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Komatsu toont prototype van nieuwe wiellader

Komatsu Europe presenteerde op de materieelvakbeurs Bauma in München een prototype van de WA475-10. De nieuwe 24 ton-wiellader heeft de hydraulische en mechanische transmissie van Komatsu (KHMT) en een EU Fase V-motor. De WA475-10 verbruikt volgens invoerder BIA ook nog eens 30% minder brandstof dan zijn voorganger. Dankzij zijn brandstofefficiëntie, productiviteit en gebruiksgemak is hij geschikt voor grondverzet, transport en laden.

Komatsu toont

Bij lage toerentallen levert de EU Fase V-conforme Komatsu-motor een hoog vermogen en een hoger motorkoppel voor meer kracht. Het uitlaatgasnabehandelingssysteem maakt gebruik van een dieselpartikelfilter en selectieve katalytische reductie (scr). Het scr-systeem reduceert de NOx-uitstoot door toevoeging van AdBlue. Het geavanceerde, elektrische motorbesturingssysteem regelt de luchtstroom en de brandstofinjectie, de verbrandingsparamaters en de nabehandelingsfuncties: de prestaties worden verbeterd, de uitstoot wordt teruggebracht en er zijn geavanceerde diagnosefuncties.

De hydraulische en mechanische transmissie is een innovatieve Komatsu-technologie die deze wiellader nog krachtiger en brandstofefficiënter maakt. Dankzij de traploze toerentalregeling kan de maximale snelheid van de machine aangepast worden aan de omstandigheden op de bouwplaats in het hele toerentalbereik. De koppelbegrenzer voorkomt gripverlies op moeilijke ondergronden.

Hogere productie

Bij het nieuwe model heeft de motorvermogensregeling iets compleet nieuws: de hydraulische snelheid kan afzonderlijk geregeld worden direct via het gaspedaal. Het is volgens invoerder BIA met deze wiellader gemakkelijk dan ooit tevoren voor de operator om de ideale balans tussen tractie en hefvermogen te vinden. De Z-kinematiek zorgt voor meer hefkracht en een hogere productiesnelheid. De hefsnelheid en de stabiliteit van de machine verhogen ook de productiviteit, met name bij het laden in V-vorm in beperkte ruimtes. Ook kunnen de responstijd van het hydraulische systeem en de hef- en kipsnelheden aangepast worden aan de omstandigheden op de bouwplaats. De motor schakelt zichzelf automatisch uit na een bepaalde periode van stationair draaien.

De nieuwe cabine is comfortabeler en ruimer. Het geluidsniveau in de cabine bedraagt slechts 70 dB(A). Met slechts vier smalle stijlen en een volledig glazen oppervlak is de operator verzekerd van een perfect zicht. De hendelconsole heeft een bedieningsknop die in vijf dimensies aangepast kan worden voor meer comfort voor de operator. De licht verhoogde luchtdruk in de cabine voorkomt dat stof en andere deeltjes binnenkomen. Om veiliger in en uit te stappen heeft de WA475-10 deuren die naar achteren openen, aflopende treden en grote handrails.

Op het hogedefinitiekleurenscherm van 18 cm zijn de belangrijkste gegevens te zien, zoals de toestand van het dieselpartikelfilter, het AdBlue-niveau en het brandstofverbruik. Functies als het automatisch vullen van de bak helpen de operator productief te blijven, zelfs tijdens lange werktijden.

Makkelijker onderhoud

Het reinigen en het onderhoud van de machine zijn gemakkelijker dan ooit. De radiator heeft een grofmazig rooster en de koelventilator kan gedraaid worden en heeft een automatische omkeerfunctie. Dankzij de elektrisch opklapbare motorkap komt men makkelijk bij de motorruimte. De zijwaarts openslaande deuren bieden snel toegang tot alle dagelijkse controle- en onderhoudspunten. De onderhoudskosten liggen volgens BIA aanzienlijk lager en hierdoor dalen ook de operationele kosten tijdens de hele levenscyclus.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten