Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Liebherr levert rupsgraver op maat van Van Raak

SOMTP Belgium leverde begin dit jaar een unieke Liebherr R926 Compact-graafmachine aan Van Raak L. bvba uit Weelde (Ravels). Deze is door Liebherr ontwikkeld en gebouwd voor het specifieke werk van de Belgische aannemer, die gespecialiseerd is in waterbouwkundige werken. Deze koos bewust opnieuw voor een compacte graafmachine met lange giek. Om meer te weten over deze machine reisde Bouwkroniek naar Antwerpen, waar de nieuwe aanwinst wordt ingezet bij het baggeren van de sloten bij een begraafplaats.

Liebherr levert 5 (1)

Van Raak is een innovatief en betrouwbaar familiebedrijf dat waterbouwkundige werken in zowel de publieke als private sector uitvoert. In 1989 werd dit bedrijf opgericht door Louis Van Raak. Met een tractor met klepelmaaier en slechts één kraan en één arbeider in dienst werden de waterlopen in de provincie Antwerpen geruimd. Deze opdracht kon ideaal uitgevoerd worden buiten het drukke landbouwseizoen.



Onder leiding van zoon Jan en diens vrouw Annemie Bols groeide het bedrijf uit tot een middelgrote aannemer op het gebied van grond- en waterbouwkundige werken. Tegenwoordig zijn hun zonen Rob en Vince ook actief in de zaak. In het begin hield Van Raak zich vooral bezig met beschoeiingen en onderhoudswerken aan waterlopen en grachten. Tegenwoordig zijn de werkzaamheden heel divers en omvatten ze alle voorkomende infrastructurele, onderhouds- en waterbouwkundige werken. Deze worden in heel Vlaanderen uitgevoerd, waarbij de kwaliteit van het geleverde werk hoog in het vaandel staat.

Modern en gespecialiseerd materieel vormt een belangrijke schakel voor Van Raak. De nieuwe Liebherr R926 Compact vervangt een Doosan longreach met bijna 11.000 uren op de teller. Deze compacte binnendraaier met verlengde giek was echt aan vervanging toe. Door het vele werk dat met dit succesvolle concept is uitgevoerd, stond vast dat de opvolger opnieuw een binnendraaier met lange giek moest worden, en geen conventionele longreach. Het liefst ook een machine die compleet af-fabriek geleverd is, met behoud van de volledige garantie en CE. De keuze viel op een Liebherr R926 Compact als basis. Het is de tweede Liebherr-graafmachine in het machinepark die door SOMTP werd geleverd. Vorige zomer werd al een Liebherr A914 Compact-bandenkraan in gebruik genomen. Het machinepark van Van Raak bestaat uit elf rupskranen in de gewichtsklasse van 2,5 tot 25 ton en vier 14-tons mobiele graafmachines. Voor het transport van materiaal worden zeven vrachtwagens, zeven tractoren en drie gronddumpers ingezet.

Engineering

Een binnendraaier met longreach giek bouwen is zeker geen vanzelfsprekendheid. Stabiliteit, werkbereik en hefcapaciteit zijn hierbij essentieel. De verhoudingen tussen lengte van zowel giek als stick, de afmetingen van de onderwagen en het ballast van de basismachine moeten hierbij goed in balans zijn. Dit vraagt toch wel degelijke engineering. Sommige aannemers kiezen dan voor een ombouw door gespecialiseerde bedrijven, maar het risico is altijd dat er discussie kan ontstaan over fabrieksgarantie en wie voor wat verantwoordelijk is als er toch wat is. Ook moet voor de omgebouwde machine officieel een nieuwe CE-verklaring worden afgegeven. Daarom kiezen veel gebruikers liever voor een merk dat dergelijk maatwerk compleet af-fabriek kan leveren. Liebherr staat hierom bekend. Zij kunnen dergelijke machines leveren, al vraagt dat wel wat extra levertijd. Liebherr doet immers telkens opnieuw uitgebreid engineering. Daardoor duurt het iets langer dan bij standaard machines voordat ze geleverd zijn. Klanten kunnen dan wel rekenen op een machine waar de fabrikant volledig achter staat en die heel degelijk gebouwd is. Dit met behoud van volledige fabrieksgarantie en CE, zodat het wachten zeker beloond wordt.



De R926 Compact longreach heeft een werkbereik van 17 m op maaiveldniveau. De maximale graafhoogte ligt op 18 m en de maximale graafdiepte bedraagt 13,5 m. Liebherr heeft voor Van Raak een hele nieuwe longreach giek ontwikkeld, die in de juiste verhouding staat tot de R926 Compact-basismachine. Daarbij werd bovendien rekening gehouden met het totale gewicht van deze binnendraaier en met de transportafmetingen. De hoofdgiek is 9,5 m lang. De stick heeft een lengte van 7,8 m. De transportlengte van de speciale R926 Compact bedraagt 13.050 mm. De transporthoogte ligt op 3.350 mm en de breedte komt uit op 3.220 mm. Daarbij is gekozen voor 900 mm brede rupsen. Er wordt veelal gewerkt in drassige gebieden, waarbij de bodem niet veel draagvermogen heeft. Een lage bodemdruk is dus zeer belangrijk, vooral ook omdat een binnendraaier met longreach giek nu eenmaal relatief ‘zwaar’ is. De Liebherr van Van Raak weegt inclusief bak toch al gauw 33 ton. De stick heeft een speciale knik waar deze aan de hoofdgiek is gemonteerd, zodat de machine nog altijd een behoorlijke graafkracht en hefcapaciteit heeft. Belangrijk is eveneens dat de transporthoogte hierdoor onder 3,5 m blijft. De R926 Compact heeft als longreach dezelfde ballast als bij de gewone binnendraaiers. Voor een goede stabiliteit en een laag zwaartepunt van de machine is wel gekozen voor de montage van 3 ton extra ballast op de onderwagen. Zowel links als rechts van de rupsen is 1,5 ton extra ballast aangebracht.



Van Raak werkt al jarenlang met een binnendraaier met longreach-giek. Deze is voor de werkzaamheden erg belangrijk en biedt grote voordelen. De machine bewijst vooral zijn nut bij het uitvoeren van bagger- en beschoeiingswerken in waterlopen. In theorie is er steeds een verplichte 5 m-zone welke vrijgehouden moet worden naast de waterlopen om onderhoudswerkzaamheden uit te kunnen voeren. De praktijk leert echter dat het vaak lastig manoeuvreren is tussen afspanningen, struiken, bomen en andere obstakels. Omdat de ballast achter de kraan net binnen de rupsplaten blijft, kan er zonder problemen gewerkt worden en wordt geen schade aangebracht aan bomen of afspanningen. De lange giek maakt het mogelijk zelfs bij brede waterlopen de oever aan de overzijde te maaien of te voorzien van een beschoeiing. Tijdens ons werfbezoek aan de speciale Liebherr in Antwerpen raken we overtuigd van de noodzaak voor dergelijke machines. Langs de sloten van de begraafplaats staan veel bomen en het pad tussen de kant en de bomen is precies breed genoeg voor de R926 Compact. Hierdoor kan de machine er werken zonder dat de ballast ver uitsteekt en bomen of andere obstakels raakt. De draaicirkel over de achterzijde bedraagt slechts 1.700 mm, wat heel weinig is voor een binnendraaier in deze gewichtsklasse. En zeker voor een longreach machine, die doorgaans wordt uitgerust met extra ballast op de bovenwagen voor voldoende stabiliteit.

Laag geluidsniveau

De graafmachine heeft voorts nog automatische vetsmering voor een optimale smering van de smeerpunten. Dat is zeker belangrijk bij het werken in water, waarbij de bak-kinematiek extra vaak gesmeerd moet worden. De longreach-giek is af-fabriek voorzien van leidingwerk voor de extra hydraulische functies. Zo kan gewerkt worden met een maaikorf of kantelbak. Wat zeker opvalt bij de R926 Compact longreach is het lage geluidsniveau van de machine dankzij de rustige loop van de motor. Nu de Liebherr toevallig werkt op een begraafplaats, is dat zeker een voordeel. De 33-tons binnendraaier is dan ook uitermate geschikt voor werken in krappe binnensteden. Liebherr maakt gebruik van een eigen 4,5-liter viercilinder-krachtbron. Deze D924 A7-04 levert een vermogen van 129 kW (175 pk) bij 1.900 t/min. Om aan de Stage IV-emissienormen te voldoen maakt Liebherr gebruik van een dieseloxidatiekatalysator en SCR-technologie (AdBlue). Hierdoor hoeft geen EGR-klep en roetdeeltjesfilter te worden gebruikt. Bij Van Raak is men zeer tevreden over het lage brandstofverbruik van de Liebherr. De R926 Compact longreach wordt naar verwachting jaarlijks zo’n 2.200 uren ingezet. Onderhoud wordt volledig door de dealer gedaan. Met SOMTP bestaat dan ook een goede relatie. Binnenkort zal de Belgische verdeler van Liebherr grondverzetmaterieel opnieuw een speciale machine leveren: een R914 Compact semi-longreach met de onderwagen van een R918. Dat wordt de derde Liebherr in de vloot van Van Raak. - GYR

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten