Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Liebherr LRB 18 is een compacte en veelzijdige alleskunner bij Votquenne

Votquenne Foundations nam in september 2017 met de LRB 18 een tweede Liebherr funderingsmachine in gebruik. De Belgische distributeur Van Der Spek leverde met de LRB 355 eerder al de grootste funderingsmachine uit de LRB-serie aan de firma uit Kortrijk.

liebherr film

Votquenne is opgericht in 2006 door ingenieur Bart Cloet. Naast de zetel in Kortrijk heeft Votquenne een maatschappelijke zetel in Trazegnies. Het relatief jonge bedrijf is gespecialiseerd in funderings- en beschoeiingstechnieken en werkt door heel België, Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland. In 2017 ging daarnaast het sondeerbedrijf Revyson van start, dat het noodzakelijke bodemonderzoek verricht en sonderingen uitvoert om het juiste paaltype en juiste draagvermogen te kunnen bepalen. Een groot voordeel is dat Votquenne door de voorafgaande studie van de bodem sneller het juiste type paal en funderingstechniek kan bepalen. Dit levert de klant een besparing op inzake kosten en voorkomt dat tijdens werkzaamheden schade ontstaat doordat niet de juiste funderingstechniek is gekozen. Daarbij spitst de onderneming zich toe op diepfunderingen en bronbemaling. Voor bronbemaling werd in 2017 het bedrijf Avyncke overgenomen, dat daarin gespecialiseerd is. Zo kunnen opdrachtgevers voor alle technieken en werkzaamheden die voor een draagkrachtige fundering moeten zorgen bij slechts één partij terecht.

 



De kracht van het bedrijf ligt mede in de moderne funderingsmachines die dagelijks ingezet worden en in het gemotiveerde team van medewerkers. Dat draagt zeker bij aan de kwaliteit van het werk en tevreden opdrachtgevers. In totaal zijn ongeveer 45 werknemers in dienst. De firma onderscheidt zich door een vlakke bedrijfsstructuur met korte lijnen. Votquenne is naar eigen zeggen toonaangevend in het aanreiken van pasklare, kwalitatieve en klantgerichte totaaloplossingen met betrekking tot funderings- en beschoeiingswerken. Zo wordt continu geïnvesteerd in geavanceerde machines en nieuwe technieken. De Liebherr LRB 18 was als primeur te zien op de stand van Van Der Spek tijdens Matexpo 2017. Nu de machine ruim een jaar in gebruik is en een interessante optie lijkt voor gespecialiseerde funderingsaannemers in de Benelux, willen we de LRB 18 toch graag eens onder de aandacht brengen. Liebherr-funderingsmachines genieten in de Benelux namelijk weinig bekendheid en tot nu toe zijn er niet veel verkocht. Onbekend maakt immers onbemind.

Goed afgestemd

Liebherr biedt af-fabriek OEM-totaaloplossingen voor de funderingsbranche, waarbij de producent in eigen beheer boormotoren, heiblokken, trilblokken en verwante toebehoren ontwikkelt en bouwt. De LRB 18 van Votquenne werd geleverd met een eigen Liebherr LV 20 hoogfrequent trilblok, dubbele DBA 80-boorkopaandrijving en BA 120-booraandrijving. Alle equipment werd door Liebherr zelf ontwikkeld en volledig afgestemd op de LRB 18. Votquenne kan de machine zeer flexibel inzetten voor verschillende funderingstechnieken. Dankzij gunstige transportafmetingen en -gewicht van de machine in combinatie met een snelle opbouw- en afbouwtijd is deze Liebherr uitermate geschikt voor kleinere en middelgrote funderingsprojecten. We zagen de LRB 18 van Votquenne aan het werk in Roeselare, waar met de BA 120-boormotor grondverdringende boorpalen worden geboord. In totaal dienen 170 palen met een diameter van 360 tot 560 mm te worden aangebracht, waarbij een stalen casing met boorkop en boorpunt wordt gebruikt. De boorpalen op dit project hebben een lengte van zo’n 8 m. De BA 120-boormotor werd op wens van de klant aangepast en levert in de eerste versnelling een koppel tussen 0 en 120 kNm bij een toerental van 0 tot 30 t/min. In de tweede versnelling levert de boormotor een maximaal koppel van 60 kNm bij toerentallen tot 60 t/min.



Het LV 20 hoogfrequent trilblok van Votquenne weegt zowat 4.600 kg. Liebherr heeft in Nenzing (Oostenrijk) een hele lijn hoogfrequente trilblokken ontwikkeld en bouwt deze volledig zelf. De LV 20 heeft een statisch moment tussen 0 en 20 kgm. De trilfrequentie bedraagt maximaal 2.300 t/min en de maximale amplitude van het blok bedraagt 12,9 mm. De maximale centrifugaalkracht is 1.160 kN. De maximale lengte van de damwandplanken meet 17,2 m. De Liebherr DBA 80 dubbele boorkop levert een koppel tussen 62 en 83 kNm. Hierbij wordt een stalen casing met tanden de grond in gedraaid. Hierin bevindt zich eveneens een grondboor die de grond naar boven haalt en waardoor de buis de grond in wordt gedraaid. Dit in combinatie met de pull down lier. Ook leverbaar bij de machine is een BA 45 boormotor. Deze kan een avegaar aandrijven en is geschikt voor het boren van mortelschroefpalen. De maximale diameter waarmee palen geboord kunnen worden bedraagt 500 mm. Het toerental ligt tussen 0 en 95 t/min en het maximale boorkoppel is 45 kNm. De maximale boordiepte bedraagt 17,2 m. Tevens kan gekozen worden voor een 20 VMR ringtrilblok van circa 7.400 kg. Middels dit open trilblok met klemconstructie zijn lange stalen buispalen (casing) de grond in te trillen. Omdat de casing door het open ringtrilblok heen gaat en daarboven uit kan steken, zijn hiermee grondverdringende boorpalen tot maximaal 27 meter lang te installeren. Het trilblok is geschikt voor buizen met diameter tussen 356 en 508 mm.



Dit maakt de LRB 28 ook uitermate geschikt voor hogesnelheidspalen. De maximale centrifugaalkracht bedraagt 1.160 kN. Het statisch moment ligt tussen 0 en 20 kgm. Tot slot heeft Liebherr voor de LRB 18 een eigen H6 hydraulisch heiblok ontwikkeld. Daarmee is het mogelijk prefab betonpalen te heien met een maximale lengte van 16,9 meter. De heihamer weegt 9 ton en realiseert tot 150 slagen per minuut. De maximale slagenergie met een 6-tons valgewicht ligt op 72 kNm. Standaard weegt het valgewicht 3 ton, waaraan nog eens drie delen van elk 1.000 kg toegevoegd kunnen worden.

Een groot voordeel van deze funderingsmachine is dat de diverse aanbouwdelen tijdens het hydraulisch aankoppelen automatisch herkend worden. Daarmee worden ook automatisch de hydraulische instellingen van de machine naar het type uitrusting aangepast. De drukken en liters worden dan automatisch ingesteld en dat scheelt veel tijd.

Online uitlezen

Wat voor bovengenoemde zaken essentieel is, is dat machinegegevens direct en online uit te lezen zijn. Hierdoor heeft Votquenne per paal en project alle data direct inzichtelijk. Dat is van groot belang voor de kwaliteitscontrole. Omdat de Liebherr toebehoren optimaal zijn afgestemd op de LRB-funderingsmachine, zijn de gegevens zeer nauwkeurig. Doordat slechts één systeem wordt gebruikt wordt, is de kans op afwijkingen nihil. Hiervoor heeft Liebherr het PDE-systeem ontwikkeld, wat staat voor Process Data Recording. Tijdens het boorproces worden constant per paal de drukken van de machine en eventuele betondrukken gemeten en opgeslagen. Deze kunnen direct online uitgelezen worden. Dit werkt in combinatie met Lidat, dat alle relevante gegevens van de machine zelf opslaat. In de cabine kan de machinist op de PDE-kleurenmonitor direct de actuele status zien. Met het Liebherr PDR-systeem, wat staat voor Process Data Reporting, worden de gegevens van het PDE- en Lidat-systeem inzichtelijk gemaakt in grafieken. Ook bij Liebherr funderingsmachines maakt digitalisering een belangrijke opmars. Hierdoor wordt veel tijd bespaard en wordt efficiënter gewerkt. Men heeft ook direct inzicht in de kwaliteit van het werk. Alle meetwaarden kunnen eventueel direct als controle aan opdrachtgevers verstrekt worden als ‘bewijs’.

Toch is er nog een weg te gaan, omdat vele bedrijven toch werken met eigen systemen en niet alles compatible is. Dat maakt het des te meer bijzonder dat bij de LRB-serie alles middels één Liebherr-systeem functioneert en zodoende bespaard kan worden op kosten, omdat niet meerdere systemen nodig zijn. Wat tevens een belangrijk pluspunt is, is dat Liebherr ook betonpompen produceert. Die worden vaak in combinatie met eigen funderingsmachines ingezet. Dan kunnen ook nog gegevens van de Liebherr-betonpompen in hetzelfde systeem opgeslagen worden en weet men direct hoeveel beton is verpompt en met welke druk.



De machine van Votquenne heeft een 17,5 m lange makelaar. Hierop is een makelaarkop met roterende hijsarm gemonteerd met een lier. Deze hijst de wapeningskorven en eventueel de betonslang of andere toebehoren. De lier heeft een maximale hijscapaciteit van 5 ton. De LRB 18 weegt pakweg 52,2 ton. In totaal heeft de funderingsmachine 6,6 ton ballast, terwijl 5 ton standaard is. Optioneel is bovendien gekozen voor twee hydraulische stempelcilinders. De Liebherr beschikt over een zelfmontagesysteem om het contragewicht te kunnen (de)monteren zonder dat hiervoor een hulpkraan nodig is. De compacte alleskunner staat op driekams rupsplaten van 700 mm breed. De onderwagen is hydraulisch in breedte verstelbaar. Ingeschoven meet deze 3 meter breed, waardoor de machine in veel landen snel en eenvoudig is te transporteren, met of zonder vergunning. Volledig uitgeschoven is de onderwagen 4,2 m breed. De maximale transportlengte bedraagt 15.530 mm. De transporthoogte ligt op 3,4 m. De relingen op de bovenwagen zorgen voor extra veiligheid en zijn omklapbaar voor transport. Liebherr past in de LRB 18 een eigen dieselmotor toe. De D946 A7-04 levert een vermogen van 390 kW (523 pk) bij 1.700 t/min. Door AdBlue toe te voegen voldoet de krachtbron aan de Stage IV emissie-eisen. Dubbele hydraulische pompen leveren voor alle kraanbewegingen een debiet van tweemaal 180 l/min. Voor de aandrijving van hydraulische werktuigen leveren twee extra pompen elk nog eens 350 l/min. De maximale werkdruk bedraagt 350 bar.

Cabine

De makelaar kan in hoogte versteld worden middels een cilinder met een slag van 5,5 m. Voorover kan de makelaar onder een hoek van 9,5° versteld worden, achterover is de hoek 18,4°. Zijdelings is de makelaar onder een hoek van 3,5° te verstellen. De hoofdlier heeft een trekkracht van 200 kN. De vernieuwde cabine is zeer ruim en comfortabel en biedt de machinist goed zicht op het werk. Achterop en aan de zijkant van de machine zijn bovendien camera’s gemonteerd. Standaard is de LRB 18 voorzien van led-werklampen. Voor Votquenne vormt deze Liebherr een welkome aanvulling op de uitgebreide vloot van funderingsmachines en is de tweede Liebherr waarin wordt geïnvesteerd. Over de LRB 355 is men dan ook zeer te spreken. De LRB 18 is dankzij de compacte afmetingen en goede transporteerbaarheid ideaal voor kleinere en middelgrote projecten. Door te investeren in een LV 20 trilblok, DBA 80 dubbele booraandrijving en BA 120 booraandrijving is de funderingsmachine bovendien uiterst veelzijdig inzetbaar. - GYR

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten