MAN toont TGE als driezijdige kipper op de Bauma
Vrachtwagenproducent MAN toont op de Bauma in München twee op de bouwsector afgestemde versies van de TGE: de TGE 6.180 4x2 van 5,5 ton als driezijdige kipper en de TGE 3.180 4x2 als ondersteunend voertuig voor uitzonderlijk vervoer.
Het uitgebreide productengamma TGE biedt bouwbedrijven en tuinaannemers een voertuig dat perfect afgestemd is op hun activiteiten. Met zijn gesloten bestelwagens, zijn breaks met ruiten en zijn chassis biedt MAN een veelheid van carrosserievormen aan. Er zijn twee wielbasissen, drie overhangen en drie dakhoogtes. Voor een overeenkomstige configuratie resulteert dit in een maximaal toegelaten massa van meer dan 1,5 ton voor de vrachtwagens van 3,5 ton en een maximaal laadvolume van 18,4 m³ voor de bestelwagens.
Voor de chassis bestaan enkele en dubbele cabines. De dubbele cabines hebben tot zeven zitplaatsen en bieden werknemers een veilige en aangename rit naar de bouwwerf.
De basisversie van de MAN TGE begint met een maximaal toegelaten massa van 3 ton. Het maximale gewicht dat vervoerd kan worden is 5,5 ton, met een voertuig met een achteras met dubbele wielen. Andere vrachtwagens van 3,5 ton kunnen verplaatst worden via een trekhaak. Daarnaast vergroot de keuze van de aandrijflijn de diversiteit. Volgens de maximaal toegelaten massa zijn er modellen met voor- en achterwielaandrijving, evenals op alle wielen aangedreven modellen, met een keuze tussen een mechanische zesversnellingsbak of een automatische achttrapstransmissie. De TGE heeft een volledig nieuwe generatie dieselmotoren, die garant staat voor betrouwbaarheid en duurzaamheid. De grote motoren van 1.968 cm3 zijn verkrijgbaar met vermogens van 75 kW/102 pk, 90 kW/122 pk, 103 kW/140 pk en 130 kW/177 pk. De viercilinder werd bovendien speciaal ontworpen voor de 'moeilijke omstandigheden' waaraan een bedrijfsvoertuig het hoofd moet kunnen bieden.
Voor gebruik van de MAN TGE in de bouwsector biedt MAN af fabriek een veelheid van carrosserieën en uitrustingen. Hierdoor kunnen driezijdige kippers van de bedrijven Scattolini, Henschel en Schoon besteld worden voor de versies van 3,5 en 5,5 ton. Er zijn moduleerbare schappensystemen van de bedrijven Bott en Sortimo voor werkplaats- en dienstvoertuigen.
In de winter kan een sneeuwploeghouder geïnstalleerd worden. Er is plaats voor de installatie van een zoutstrooimachine op het laadoppervlak.
Vorig najaar werd begonnen met de productie van de grootste kipper uit het TGE-gamma. De op de Bauma tentoongestelde TGE 6.180 onderscheidt zich door zijn krachtige motor, mechanische zesversnellingsbak, dubbele wielen op de achteras met bladvering, enkele cabine met drie zitplaatsen en een driezijdige kipperopbouw van Meiller.
De TGE 3.180 (ondersteunend voertuig voor uitzonderlijk vervoer) wordt in een verrassende zwavelgele kleur tentoongesteld. Zijn visuele uitstraling en de structuur op het dak met een variabel berichtenbord benadrukken dat de vrachtwagen ingezet kan worden als ondersteunend voertuig voor voertuigen die buitengewone ladingen transporteren en voertuigen voor uitzonderlijk vervoer van het type BF4. De bestelwagen met drie zitplaatsen werd ingericht om blokkeringsmaterialen en meetinstrumenten in op te bergen. Het voertuig werd ingericht door het bedrijf Kustech de Techau in Lübeck.