MAN Truck & Bus stelt aanpasbaar eTruck-portfolio voor
MAN Truck & Bus heeft aangekondigd zijn eTruck-portfolio aanzienlijk te vergroten. Van slechts drie standaardcombinaties naar meer dan een miljoen configureerbare opties, wat de aangepaste behoeften van klanten wereldwijd zal accommoderen. Deze uitbreiding introduceert nieuwe chassisversies van de eTGX en eTGS, die tot in het detail gepersonaliseerd kunnen worden. Klanten hebben keuze uit verschillende wielbases, cabines, prestatieklassen van motoren, batterijpakketten, posities voor oplaadaansluitingen en vele andere sectorspecifieke kenmerken.
De toevoeging van de nieuwe 4x2- en 6x2-chassis versies speelt in op de behoeften van gemeente- en nutsbeheer, waarbij de nieuwe modellen worden gepresenteerd als een ideale basis voor een grote verscheidenheid aan toepassingsvereisten. Stefan Schall, Head of Sales Truck, Van & Used bij MAN Truck & Bus Deutschland GmbH, benadrukt de voortzetting van MAN's sterke traditie in milieutechnologie. "Onze diepgaande kennis van milieutechnologie is een grote troef voor onze nieuwe elektrische vrachtwagens," zegt Schall. "Het nieuwe chassis biedt mogelijkheden die niet onderdoen voor ons vroegere dieselportfolio, zelfs niet voor gespecialiseerde voertuigkoetswerken."
De nieuwe MAN eTGX en eTGS-modellen worden aangeboden met drie tot zes batterijen die modulair gecombineerd en variabel gepositioneerd kunnen worden. Deze trucks bieden een laadvermogen van 18 tot 28 ton en vermogensopties van 333 tot 544 elektrische pk's. Met dergelijke specificaties kan de nieuwe lijn voertuigen ondersteuning bieden voor een breed scala aan opbouwoplossingen zoals afvalinzameling, bouwpuin storten, en sneeuwruimen, evenals het transport van bouwmaterialen en het gebruik van hoogwerkers.
Opvallend is het rijbereik van deze vrachtwagens. Zelfs de variant met de kortste wielbasis van 3,75 meter kan uitgerust worden met vijf batterijen met een totale bruikbare capaciteit van 400 kWh, wat een rijbereik van 500 kilometer mogelijk maakt zonder tussentijds opladen. Dit maakt de trucks bijzonder geschikt voor dagelijkse gemeentediensten en afvalophaling waar de gemiddelde afgelegde afstanden goed binnen de capaciteit vallen.
Daarnaast biedt MAN een uitgebreid 360°-advies rond elektrische mobiliteit, inclusief analyses van voertuiginzet en laadinfrastructuurvereisten. Dit is onderdeel van een breder aanbod dat ook laadstations, servicecontracten en financieringsoplossingen omvat, specifiek afgestemd op de behoeften van de milieutechnologiesector. Met deze stappen onderstreept MAN zijn commitment aan duurzame mobiliteit en technologische innovatie, terwijl het ook nieuwe normen stelt voor flexibiliteit en efficiëntie in het elektrische vrachtwagensegment.