Mercedes Actros doet het zonder zijspiegels
In de Mercedes-Benz-fabriek in Wörth rolde zopas de eerste Actros 1851 LS 4x2 van de productieband. Zo werd het startschot gegeven voor de serieproductie van het nieuwe vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks. Heel wat Belgische klanten hebben reeds een nieuwe Actros besteld. De eerste leveringen voor ons land worden later dit jaar verwacht. Wij gingen al eens testrijden om de nieuwste technologieën te testen.
“Voor de nieuwe Actros hebben we oplossingen ontwikkeld om de veiligste, efficiëntste en meest geconnecteerde vrachtwagen ooit te maken”, stelt Stefan Buchner van Mercedes Trucks. Talrijke blikvangers van de nieuwe Actros (vooral voor langeafstandsvervoer) vind je (soms als optie) terug in de nieuwe Arocs (bouwtoepassingen). Zo is bijvoorbeeld elke Arocs standaard uitgerust met de verbeterde Predictive Powertrain Control, die zijn sterke punten vooral in het bouwvervoer uitspeelt, met zijn vaak korte regionale trajecten (zie kader).
Met de nieuwe Actros wil Mercedes-Benz het succesverhaal van zijn serie zware vrachtwagens met maximaal laadvolume voortzetten. Sinds de lancering van de eerste generatie van de Actros in 1996 heeft Mercedes-Benz Trucks meer dan 1,2 miljoen exemplaren van dit vlaggenschip verkocht.
Eén van de belangrijkste nieuwigheden in de Mercedes-Benz Actros is de Active Drive Assist waarmee Mercedes-Benz het deels geautomatiseerd rijden in alle snelheidsbereiken in een serievoertuig introduceert. Het systeem kan onder bepaalde omstandigheden zelfstandig sturen, remmen en versnellen. Hoewel de bestuurder verantwoordelijk blijft voor het inschatten van de verkeerssituatie, ontlast het systeem de bestuurder aanzienlijk en levert het een belangrijke bijdrage aan het verhogen van de verkeersveiligheid.
Een wereldprimeur in de wereld van de vrachtwagens zijn de standaard ingebouwde MirrorCams. Deze vervangen op de Actros de hoofd- en groothoekspiegels. Het systeem bestaat uit twee aan de buitenkant van het voertuig gemonteerde camera’s waarvan de beelden worden weergegeven op twee 15-inch displays die op de A-stijlen in de cabine zijn aangebracht. Hierdoor heeft de bestuurder een veel beter zicht rondom.
De MirrorCam van de Actros werd door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld, maar je vindt ongeveer gelijkaardige systemen inmiddels ook op de BMW i8, de Lexus ES300 h en prototypes van o.a. de Tesla Roadster en van McLaren. Het verschil is vooral de grootte van de displays. Die benaderen in de Actros de grootte van de vroegere buitenspiegel, terwijl ze een nog beter beeld bieden voor de chauffeur. De dode hoek is volledig verdwenen. De chauffeur ziet meer en beter, ook al omdat de camera meedraait als de vrachtwagen draait. Zo heeft hij altijd het einde van de truck in beeld, wat de veiligheid verhoogt. Bij het achteruitrijden om te parkeren toont de MirrorCam een speciaal manoeuvreerbeeld: in het bovenste deel van de display wordt het gebied vlakbij het voertuig weergegeven en in het onderste deel – met een gedeeltelijke overlapping – het gebied dat verder van het voertuig verwijderd is.
Lees verder onder het kaderstukje.
Actros NGT met gasmotor
Mercedes-Benz biedt de Actros ook aan met een motor op aardgas. De voordelen zijn ongeveer een kwart minder CO2-emissie, een zo goed als CO2-neutrale werking bij gebruik van bio-aardgas, een laag geluidsniveau en geen uitstoot van fijn stof. De nieuwe Actros NGT heeft een standaard automatische versnellingsbak met koppelomvormer. Voor de NGT wordt de moderne zes-cilinder-in-lijn-turbomotor M 936 G gebruikt, met een vermogen van 222 kW (302 pk).
De Actros NGT is als een ongeleed voertuig met twee en drie assen beschikbaar en vormt een welkom alternatief in het zware distributievervoer waarbij dagelijks afstanden tot 250 km afgelegd worden. Zijn bijzonder stevige tanks uit staal en composietmateriaal bevatten 4 x 145 l gas. Optioneel kunnen die nog eens met vier gastanks van 100 l uitgebreid worden.
De MirrorCams zijn bovendien minder gevoelig voor stof en modder of verblinding door de zon dan de klassieke spiegels. Bovendien kunnen de camera’s met een druk op de knop verwarmd worden. Tijdens een rustpauze kan de chauffeur in de cabine op elk moment de omgeving rond het voertuig controleren door ongemerkt de MirrorCam in te schakelen. Dat geeft een veilig gevoel tijdens de rust. De MirrorCams bieden nog een bijkomend voordeel. Als de truck een ander voertuig inhaalt, geven de spiegel-displays met afstandslijnen aan wanneer de chauffeur opnieuw veilig kan invoegen. Een geluidssignaal waarschuwt de chauffeur mocht hij te vroeg willen invoegen. Het inmiddels klassieke lichtsignaal van het ingehaalde voertuig wordt dus overbodig als je ingehaald wordt door een nieuwe Actros. Vertrekt de trekker met een kortere of langere trailer, dan kan die lengte snel en eenvoudig aangepast worden.
De verbeterde afslagassistent (Sideguard Assist) maakt ook al gebruik van de displays van de MirrorCam. De afslagassistent is al sinds 2016 beschikbaar en is volgens Mercedes op het ogenblik het enige systeem van zijn soort dat volledig in de voertuigarchitectuur geïntegreerd is. De afslagassistent kan de kans op ernstige ongevallen langs de begeleiderskant, zowel bij het afslaan als bij het wisselen van rijstrook naar rechts, tot een minimum beperken. In de nieuwe Actros werken de MirrorCam en de verbeterde afslagassistent samen zodat alle relevante aanwijzingen op één plek op de displays van de MirrorCam worden gebundeld.
Lees verder onder het kaderstukje.
Arocs krijgt Actros-eigenschappen als optie
De ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks hebben nadat ze de Actros vernieuwd hadden, meteen ook de Arocs grondig vernieuwd. Zowat alle -innovaties van de nieuwe Actros zijn ook voor de zware bouwtruck beschikbaar. Kostenbesparingen, een hoge veiligheid en een maximale beschikbaarheid zijn immers ook voor klanten uit de bouwsector essentieel om vandaag concurrerend te zijn. De Arocs is makkelijk te herkennen aan het radiatorrooster met baggertandenpatroon. De Arocs is op maat gemaakt voor de zware en uiteenlopende opdrachten in het bouwtransport.
Met zijn kracht, stevigheid en efficiëntie bewijst hij zijn waarde net zo goed op ruw terrein als op de weg. Ongeacht de uitvoering – als kiepwagen, betonmixer, trekker of bakwagen –komen het stevige chassis, de vering en de frameconstructie precies tegemoet aan wat de gebruikers op bouwplaatsen en in het bouwtransport nodig hebben. Technische blikvangers van het voertuig zijn onder andere de slijtagevrije turboretarder-koppeling – ideaal voor zware, op alle wielen aangedreven kiepwagens op ruw terrein – en de wegrijhulp Hydraulic Auxiliary Drive. Anders dan andere systemen op de markt oefent die laatste uitrusting ook tijdens de schakelbeweging een tractie op de ondergrond uit, terwijl ze daarnaast ook aanzienlijke voordelen op het vlak van laadvermogen en verbruik biedt.
De MirrorCam, de Active Brake Assist 5, de multimediacockpit en de verbeterde Predictive Powertrain Control van de nieuwe Actros zijn ook voor de Arocs beschikbaar. Het enige onderscheid: terwijl de nieuwigheden normaal gesproken tot de standaarduitrusting van de Actros horen, zijn ze voor de Arocs over het algemeen als optie beschikbaar.
De nieuwe multimediacockpit is het connectiviteitscentrum van de nieuwe Actros. Het primaire display vervangt het gebruikelijke combi-instrument, zodat de bestuurder in één oogopslag alle assistentiesystemen en de nieuwe verkeersbordenherkenning kan zien. Een tweede aanraakscherm in het dashboard fungeert als bedieningsinstrument voor een reeks apps van het Mercedes-Benz Truck App Portal en virtuele schakelaars, en toont de informatie van het nieuwe navigatiesysteem. Deze displays zien eruit als tablets en worden net zo intuïtief bediend als een tablet of smartphone.
Active Drive Assist
Dankzij een camera oriënteert de nieuwe Actros zich op wegmarkeringen en neemt de truck onder bepaalde voorwaarden het sturen over van de chauffeur (zowel voor- als zijwaartse bewegingen). Een geluidssignaal als je de vrachtwagen zijn rijvak dreigt te verlaten, dat kenden we al. Mercedes heeft dat systeem nog verbeterd. De vrachtwagen neemt op dat moment (als de Active Drive Assist is ingeschakeld) de rol over van de chauffeur en stuurt zichzelf terug naar een veilige positie op het juiste rijvak. Met de Active Drive Assist kan de truck in bepaalde situaties zelfstandig remmen en versnellen. Daarmee maakt het systeem volgens Mercedes voor het eerst in een serietruck het deels geautomatiseerd rijden in alle snelheidsgebieden mogelijk. Dit is een grote stap op weg naar het zelfstandig rijden met zogenaamde autonome vrachtwagens. De Active Drive Assist blijft echter altijd een assistentiesysteem dat de bestuurder ondersteunt. Het ontslaat hem zeker niet van zijn permanente verantwoordelijkheid voor de verkeerssituatie.
Noodstopassistent
De inmiddels vijfde generatie van de noodstopassistent Active Brake Assist kan dankzij de combinatie van het radar- en camerasysteem nog beter op personen reageren. De vertrouwde eigenschappen van het vorige systeem blijven. Telkens als er een botsing dreigt – met een rijdende of stilstaande voorligger of met een voetganger – ondersteunt de Active Brake Assist 5 de bestuurder. Indien nodig ook met een geautomatiseerde noodstop. Belangrijk: de Active Brake Assist 5 is niet meer dan een assistentiesysteem. De volledige verantwoordelijkheid voor een veilige bediening van het voertuig blijft bij de bestuurder. Die verantwoordelijkheid betekent o.a. ook dat de bestuurder zijn voertuig op elk moment in het verkeer volledig onder controle moet hebben.
Predictive Powertrain Control
Het brandstofverbruik van de nieuwe Actros ligt in vergelijking met zijn voorganger nog maar eens 5% lager. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de Predictive Powertrain Control (PPC), de gecombineerde cruisecontrol en versnellingsbaksturing die nu nog meer functies biedt. Nieuw is onder andere dat de PPC voortaan ook tijdens regionale trajecten ingezet kan worden. Aan de hand van de positie in het traject, de gps-gegevens, het ladinggewicht en de gewenste snelheid neemt de vrachtwagen het gaspedaal over. De truck remt automatisch al wat af als er een rond punt of een scherpe bocht aankomt, geeft automatisch gas bij als er een helling aankomt, enz. De chauffeur moet zo enkel nog sturen. Hij kan natuurlijk nog ingrijpen, maar met dit systeem bespaar je heel wat diesel. In vergelijking met zijn voorganger verbruikt de nieuwe Actros tot 3% minder brandstof op snelwegen. Op regionale trajecten kan de besparing zelfs tot 5% oplopen omdat hier het effect van de verbeterde Predictive Powertrain Control heel goed tot uiting komt. De Predictive Powertrain Control is voortaan ook beschikbaar voor trucks voor zwaar vervoer tot 120 ton, voor op alle wielen aangedreven voertuigen en voor voertuigen met Hydraulic Auxiliary Drive of met een Turbo-RetarderKoppeling.
Ook aerodynamische verbeteringen zoals de MirrorCam en de nieuwe zijspoilers achteraan de cabine helpen om met de nieuwe Actros brandstof te besparen. Bovendien worden bij enkele modellen nieuwe eindoverbrengingen ingebouwd die nog extra brandstof besparen.
Er zijn nog andere innovatieve systemen die de veiligheid van de nieuwe Actros verhogen. De nieuwe elektronische parkeerrem met Hold-functie combineert een eenvoudige bediening met een hogere veiligheid. De parkeerrem wordt automatisch geactiveerd wanneer de motor uitgeschakeld wordt. De Hold-functie wordt geactiveerd door het rempedaal te bedienen wanneer het voertuig stilstaat.
De functie wordt gedeactiveerd zodra het gaspedaal opnieuw bediend wordt. Bij het wegrijden op een helling levert het systeem de bestuurder waardevolle diensten met de geïntegreerde wegrijhulp (Hill-Holder).
De verkeersbordenherkenning kan snelheidsbeperkingen, het begin en het einde van inhaalverboden en waarschuwingsborden herkennen en geeft die in de display weer. Bij snelheidsovertredingen wordt behalve de opgemerkte verkeersborden ook een visuele waarschuwing weergegeven.
Dankzij de nieuwe aanhangwagenstabilisering voor zowel opleggers als aanhangwagens is de nieuwe Actros nog veiliger. Zowel bij een trekker met oplegger als bij een truck met aanhangwagen remt het systeem, wanneer op de motor geremd wordt en het voertuig een bocht neemt, de oplegger of de aanhangwagen met een beperkte remdruk af om het volledige voertuig te stabiliseren.
Zelfs de contactsleutel of afstandsbediening werd herbekeken. Met die sleutel kan de bestuurder zijn truck probleemloos van op een afstand tot 50 m openen en sluiten. Om de motor met de start/stop-knop te starten, moet de sleutel zich wel in het voertuig bevinden. Met deze sleutel kan de chauffeur alle lichten van het voertuig controleren zonder eerst de motor te moeten starten.