Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Michielsens koopt 14 Scania’s met Liebherr-laadkraan

Kraanverhuurbedrijf Michielsens uit Wijnegem heeft zijn vloot uitgebreid met 14 Scania’s van het type CB8X4MHZ. Ze zijn uitgerust met een telescoopkraan van Liebherr, de LTF 1045 (50 ton) of een LTF 1060 (70 ton).

michielssens

“Het is een revolutionair concept. We hebben eerst een voertuig getest op moeilijk terrein en gemerkt dat de kraan heel vlot te verplaatsen is met dit chassis van Scania. We werken al jaren samen met de Zweedse constructeur en die levert ons niet enkel voertuigen maar denkt met ons mee als gebruiker”, zegt gedelegeerd bestuurder Johan Michielsens.

Michielsens verhuurt mobiele kranen voor transport en voor industriële montage. Het kraanpark omvat meer dan 120 mobiele hydraulische kranen, rupskranen en mobiele torenkranen, van 7 tot 700 ton. Op continue basis wordt geïnvesteerd om een verbreding en een verdieping van het kranen- en transportaanbod te garanderen. “Dit jaar investeren we voor meer dan 11 miljoen €”, zegt Johan Michielsens.

Telescoopkraan

Met de Scania CB8X4MHZ verbreedt Michielsens zijn aanbod. De P410 CB8X4MHZ heeft een Liebherr LTF 1045 of een LTF 1060-telescoopkraan. De eerste kan tot 50 ton heffen, de tweede tot 70 ton. “Het grote voordeel om een telescoopkraan te monteren op een voertuigchassis is dat die zich snel kan verplaatsen en hierdoor snel inzetbaar is. Het is trouwens een nieuwe trend om kranen op gewone vrachtwagens te monteren”, zegt Johan Michielsens.

De Scania CB8X4MHZ wordt aangedreven door een 410 pk-motor en een direct drive-versnellingsbak. Samen met de enkele reductie van de aangedreven assen geeft dat een lager brandstofverbruik dan een conventionele weg-terreinkraan. “Deze voertuigen verbruiken aanzienlijk minder. Ook de kosten voor de banden en het onderhoud liggen bij deze Scania’s lager dan bij andere kraanwagens”, zegt Johan Michielsens.

Liebherr

Het chassis van de Scania CB8X4MHZ is gemaakt voor deze specifieke opbouw. Door het toepassen van een enkel frame, aluminium velgen en schijfremmen is het voertuiggewicht zo laag mogelijk gehouden. Met een speciaal ontwikkelde FFU is het chassis voorbereid met de juiste carrosseriesteunen, juiste gatenpatroon en trekbalk en zijn de brandstoftank en de luchtketels verplaatst om ruimte te maken voor de steunpoten. De zijmarkeringsverlichting is correct gemonteerd en het voertuig is elektrisch voorbereid voor de lampen en de zwaailichten op de kraan. Door deze voorbereidingen af fabriek kan Liebherr snel en eenvoudig de kraan op het chassis monteren wat resulteert in een hoge kwaliteit en een korte leadtime. “Scania beschermt al zijn klanten tegenover de opbouwer. Als die geen Certificate of Conformity (COC) kan afleveren bij de bestelling, gaat de verkoop niet door”, zegt Johan Michielsens.

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten