De DA30 heeft een maximale belasting van 28 ton; de DA45 van 41 ton. De DA30 wordt aangedreven door de V DC09 9 liter-dieselmotor van Scania die een vermogen levert van 276 kW (375 pk). De DA45 doet het met de DC13 13 liter-dieselmotor van Scania met een vermogen van 368 kW (500 pk). De nieuwe Scania-motoren werden twee jaar lang intensief getest in realistische bouw- en mijnbouwomgevingen en zijn daarvoor met vlag en wimpel geslaagd. Het grootste verschil van de nieuwe motoren ten opzichte van de voorgangers is het verbeterde nabehandelingssysteem.
Nieuwe cabine
In 2018 kreeg de knikdumper DA30-5 een flinke upgrade met een nieuwe cabine, een nieuwe zelfnivellerende voorwielophanging en een tandem bogiesysteem. Al die vernieuwingen zijn overgenomen in het nieuwe Stage V-model. Een vergelijkbaar proces doorliep de nieuwe DA45, die ook een nieuwe cabine en een zelfnivellerende voorwielophanging heeft. De voorwielophanging wordt afhankelijk van de werkomstandigheden aangepast om de bestuurder een comfortabele werkomgeving te bieden. De cabines van de knikdumpers hebben nieuwe, comfortabele handgrepen en voetsteunen en een verbeterde lay-out van de display, zodat de informatie gemakkelijker afgelezen kan worden.
Behalve deze wijzigingen hebben de nieuwe modellen nog het vernieuwde ontwerp van het voorframe en de motorkap. Bij de ontwikkeling heeft het Doosan-team de nieuwste trends in de markt gevolgd. Het nieuwe, dynamische uiterlijk van de knikdumpers van Doosan onderstreept hun uitstekende prestaties, hun grote vermogen en hun degelijkheid. Met het nieuwe uiterlijk sluiten de dumptrucks bovendien beter aan bij de rest van de Doosan-bouwmachines.
Minder verbruik
De diesel- en AdBlue-tanks hebben een nieuwe plek gekregen. Ze zitten nu veel lager, zodat de bestuurder de beide tanks vanaf de grond kan vullen. De nieuwe knikdumpers hebben standaard een real-time meetsysteem voor het gewicht, dat voorzien is van een lichtindicator voor de machinist van de graafmachine, zodat hij de ADT optimaal kan beladen, waardoor de productiviteit gewaarborgd is en het brandstofverbruik vermindert.
Ook het smeersysteem is verplaatst en is voortaan gemakkelijk vanaf de grond bereikbaar. Er is boven het automatische standaard smeersysteem ruimte voorzien voor extra vetpatronen en een vulpomp. Daarnaast zitten de transmissiefilters dicht bij het smeersysteem, waardoor ze goed toegankelijk zijn. Alle systemen zijn zo gebouwd dat olie en vet worden opgevangen en na het onderhoud eenvoudig kunnen worden afgevoerd. Dankzij de verbeterde toegang voor onderhoud, kunnen de bestuurders hun dagelijkse inspecties sneller en veiliger uitvoeren.
De nieuwe machines hebben extra externe ronde relingen om ongevallen en gevaarlijke situaties te voorkomen. In de cabine zit rechts een extra handgreep om de bestuurder nog meer veiligheid te bieden. De nieuwe modellen beschikken net als alle Doosan-knikdumpers over een scharnierpunt achter de draairing voor een gelijke gewichtsverdeling over de vooras, zelfs als de achterzijde maximaal is uitgedraaid. In combinatie met een vrij draaiende tandembogie achter zorgt dit ervoor dat het gewicht over alle wielen gelijk wordt verdeeld en dat de zes wielen permanent grondcontact en aandrijving houden. Het vermogen wordt gelijk over de wielen verdeeld, wat voor uitstekende prestaties zorgt; vooral op moeilijk terrein zoals een zachte of oneffen ondergrond, steile hellingen en scherpe bochten of een combinatie van lastige omstandigheden.
De combinatie van het voorliggende draaipunt, de unieke tandemachteras en het aflopende achterframe geeft de machine in zijn klasse volgens Doosan de beste capaciteiten op ruw en zacht terrein. Door de unieke vorm van de carrosserie en het schuine frame wordt de lading gelijk over alle wielen verdeeld. Het ontwerp van het knikmechanisme zorgt ook in bochten voor een gelijke verdeling van de lading over de linker- en rechterwielen. Dat is erg belangrijk voor de tractie en stabiliteit van de machines.