Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Nieuwe Scania-motoren zijn nog zuiniger

De transportindustrie zit in de transitie naar alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen, maar de meeste sectoren en vervoerders zijn nog steeds afhankelijk van verbrandingsmotoren.

Nieuwe Scania 1
Scania CV AB

Een eenvoudige manier waarop zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de overgang naar duurzaam transport en tegelijkertijd gunstige totale bedrijfskosten kunt realiseren, is volgens Scania door een zuinige vrachtwagen aan te schaffen met een verbrandingsmotor die op een alternatieve brandstof loopt. De V8-motoren van Scania kunnen ook lopen op hvo, een synthetische diesel die gemaakt wordt van afval- en reststromen. Scania stelt zijn nieuwe motoren voor op de materieelvakbeurs Bauma in München.



“De vernieuwde 13-litermotor is de ideale oplossing voor klanten voor die op zoek zijn naar een motor die niet te zwaar is en toch een groot vermogen heeft. Ook als ze met zware lasten moeten werken, haast hebben of met steile hellingen te maken krijgen, vinden zulke klanten met een DC13 500-motor altijd voldoende vermogen. Als het gewicht niet zo belangrijk is, kunnen ze ook kiezen voor een robuuste 520 V8-motor. Die motor heeft een hoger maximaal koppel en levert op een meer lineaire wijze kracht”, aldus Alexander Vlaskamp, senior vice president bij Scania Trucks.

Scania levert DC13-volumemotoren in vier vermogens: 370, 410, 450 en 500 pk. Wat deze motoren met elkaar gemeen hebben is dat ze uitstekende prestaties leveren inzake brandstofbesparing en dat ze zijn uitgerust met SCR-only voor de nabehandeling van uitlaatgassen en turbo’s met vaste geometrie. In combinatie met een Scania-contract met flexibel onderhoud levert de intrinsieke duurzaamheid van deze motoren een vergroting op van de productiviteit en uptime en draagt deze bij aan de optimalisatie van de totale bedrijfskosten. De DC13 500-motor is ook geschikt voor veeleisende taken op markten waarop er gewerkt wordt met beperkte voorasladingen.

De sterk verbeterde brandstofcijfers - tot 2% brandstofbesparing, hetzelfde voor de DC09-serie van vijfcilinder inlinemotors en de DC13-motoren in dezelfde reeks - worden behaald dankzij vernieuwingen en zorgvuldige afstemming van de kleinste details door de ingenieurs van Scania. Beide series worden voortaan uitgerust met variabele koelvloeistofpompen die brandstof besparen door middel van gereduceerde werking bij lage belastingscycli. Ze hebben ook een variabele stuurbekrachtigingspomp, een functie die een kleine maar belangrijke bijdrage levert aan de algehele brandstofprestaties. De inlaat- en uitlaatspruitstukken zijn, net als de turbine-behuizingen, aangepast om de pulsenergie te vergroten en voor een snellere respons te zorgen.

De ingenieurs van Scania hebben ook extra aandacht besteed aan de interne wrijving. De zuigers en ringen zijn veranderd om wrijving te verminderen en de DC09 heeft voortaan stalen zuigers die, in combinatie met een nieuwe cilindercoating, een nog lager niveau van wrijving bieden. Alle DC09- en DC13-motoren hebben voortaan een hogere compressiesnelheid en de maximale cilinderdrukken zijn verhoogd. De DC13-motor (500) uit het topsegment heeft ook een nieuwe turbo-unit met kogellagers in plaats van glijlagers, voor een extra snelle respons.

De DC13-serie heeft een nog bredere koppelcurve dan voorheen, omdat het maximale koppel al bereikt wordt bij 900 omw./min in plaats van bij 1.000 omw.min. Dit zorgt voor snellere asoverbrengingen, met name bij toepassingen over lange afstanden. Al deze aanpassingen en andere kleinere, zoals een koppeling met minder stijfheid, zijn verantwoordelijk voor het aanzienlijk lagere brandstofverbruik voor wat al brandstofbesparende en toonaangevende Scania-motoren waren.

“Deze bijgewerkte motorseries zullen hogere winsten voor onze klanten opleveren en zullen ook minder CO2 uitstoten in de atmosfeer. Scania blijft zijn assortiment aandrijflijnen verbeteren en uitbreiden, zodat we de juiste aanbieding voor elke individuele klant kunnen aanpassen. De verbrandingsmotor moet uiteindelijk plaats maken voor geëlektrificeerde aandrijflijnen, maar tot die tijd is het onze plicht om de best mogelijke oplossing te bieden - in alle betekenissen van de uitdrukking”, zegt Vlaskamp.

Legende

Het feit dat Scania’s V8 dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert, zal niet onopgemerkt voorbijgaan aan de liefhebbers die de motor overal ter wereld heeft. Het verjaardagsfeest is al begonnen en blijft nog tot en met eind 2019 doorgaan in verschillende vormen en uitingen en op verschillende terreinen.

Scania introduceerde in 2017 een nieuwe generatie Euro 6 V8-motoren die onmiddellijk werden geprezen om hun brandstofprestaties. De nieuwe serie, verkrijgbaar in uitvoeringen met 520, 580 en 650 pk, levert brandstofbesparingen op van 7 tot 10% voor klanten met voertuigen met een hoog gecombineerd truck- en aanhangergewicht en/of die een hogere gemiddelde snelheid moeten kunnen halen. De nieuwe V8-generatie is het antwoord van Scania op de ontwikkeling in de richting van zwaardere, langere vrachtwagens met betere prestaties inzake uitstoot van CO2 per ton.

De jongste motoren met 520, 580 en 650 pk vormen samen met de hoogwaardige uitvoering met een vermogen van 730 pk een kwartet. Scania stelt op de Bauma een indrukwekkende S 730 10x4/*6 transporttractor voor zware transporten tentoon.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten