Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Nissan NV300 vervangt de Primastar

Nissan onthulde zopas de volledig nieuwe NV300. Deze bedrijfswagen positioneert zich logischerwijze tussen de compactere NV200/e-NV200 en de grotere NV400 als vervanger van de Primastar. De verkoop start in november.

Nissan NV300 vervangt de Primastar

De nieuwe Nissan NV300 is leverbaar als gesloten bestelwagen, personenvervoerder en platformcabine voor verschillende opbouwvarianten. Hij is volgens Nissan toonaangevend inzake de total cost of ownership (tco), mee dankzij zijn efficiënte dCi-motoren en lage gebruikskosten. Ook de lange onderhoudsintervallen van twee jaar of 40.000 km leveren hier een bijdrage aan.

De NV300, die door zijn flexibiliteit als mobiel kantoor te gebruiken is, biedt gebruikers het (rij)comfort van een personenauto, met uitstekende rijeigenschappen, rijhulpsystemen en veiligheidsfeatures. Hij staat op een veelzijdig platform dat geschikt is voor de meest uiteenlopende beroepsgroepen: van transport- en logistieke bedrijven tot bouwondernemingen.

Het flexibele karakter van de Nissan NV300 wordt onderstreept door de keuze uit het aantal lengte- en hoogtevarianten. Vier voor de NV300 gesloten cabine, twee voor de zespersoons personenbus en dan nog de platformcabine. Voor extra flexibiliteit zijn er verschillende mogelijkheden voor de toegankelijkheid van de laadruimte (schuifdeuren, achterdeuren, achterklep, met of zonder glas, ?). De NV300 Combi is geschikt voor het vervoer van maximaal negen inzittenden.

 

Het optionele systeem Trailer Sway Mitigation helpt te voorkomen dat de aanhanger gaat slingeren.

 

De standaardversie van de NV300 is geschikt voor het vervoer van drie europalletten. De laadruimte is groot genoeg voor het vervoer van bv. tien gipskartonplaten van 2,5 m. Als het tussenschot achter de bestuurder een luik heeft, kan de NV300 spullen vervoeren met een lengte tot 3,75 m (voor de L1) en zelfs 4,15 m voor de lengtevariant L2. De laadcapaciteit varieert van 5,2 tot 8,3 m³.

 

Nissan levert de NV300 naar wens met een houten afwerking van de laadruimte. Ook leverbaar zijn led-verlichting op het dak, in de kleur van de carrosserie gespoten tussenschotten (zonder en met glas) en talloze oplossingen voor het vervoer van gereedschap en het veilig vastzetten van de lading. Uiteraard behoort ook een trekhaak tot de mogelijkheden. Het optionele systeem Trailer Sway Mitigation helpt te voorkomen dat de aanhanger gaat slingeren. De NV300-platformcabine is de basis voor verschillende opbouwmogelijkheden (bv. kiepwagen).

De cabine van de NV300 biedt een uitstekende ergonomie. De mogelijkheden zijn legio: een dockingstation voor een tablet, een houder voor een smartphone of notitieblok, bekerhouders en opbergmogelijkheden met een capaciteit tot liefst 89 l. Voor extra comfort kan de gebruiker ook kiezen voor een premium-bestuurdersstoel inclusief armsteun en een verstelbare lendensteun. In alle gevallen is de bestuurderstoel in hoogte verstelbaar.

Ook leverbaar zijn het infotainmentsysteem NissanConnect met navigatie, digitale radio (DAB+) en Siri-spraakbediening (voor iPhone-gebruikers), een achteruitrijcamera, een usb-kaartupdate en een tachograaf. Extra grote buitenspiegels zijn standaard. Park Assist (inclusief parkeersensoren en een achteruitrijcamera met een display in de binnenspiegel) is optioneel. Ook een waarschuwingssysteem voor de dode hoek behoort tot de mogelijkheden.

Nissan biedt voor de NV300 de keuze uit vier dieselmotoren: de 1.6 dCi uit de Qashqai en X-Trail, met vermogens van 70 kW (95 pk), 88 kW (120 pk), 92 kW (125 pk) en 106 kW (144 pk). De twee krachtigste diesels maken gebruik van de twinturbotechniek. Een handbediende zesversnellingsbak is standaard.

Alle dCi-motoren hebben een dieselroetfilter en scr-technologie (selective catalytic reduction) die gebruikmaakt van een afzonderlijke AdBlue-tank. Dit zorgt voor een nog lagere uitstoot van NOx. Alle dCi-motoren van de NV300 voldoen aan de emissienorm Euro 6. De zuinigste versie van deze bedrijfswagen is de 92 kW-versie, met een gemiddeld verbruik van 5,9 l per 100 km. De CO2-uitstoot hiervan bedraagt een relatief bescheiden 155 g/km.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten