Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Proximus bestelt 15 trucks bij Mercedes-Benz

Mercedes-Benz leverde onlangs de eerste van vijftien trucks aan Proximus. De bestelling omvat elf exemplaren van de Arocs 2127 4x2 en vier van de Atego 1618 4x2, die gespreid over de rest van het jaar geleverd zullen worden en ingezet zullen worden in de regionale afdelingen van deze telecommunicatiespecialist.

proximus hoofdfoto

De samenwerking tussen Proximus en Mercedes-Benz is niet nieuw. Eerder leverde het merk met de ster ook al een groot aantal Sprinters aan het grootste telecommunicatiebedrijf van België. “Een niet onbelangrijk gegeven bij onze nieuwe keuze voor Mercedes-Benz, omdat wij het erg belangrijk vinden dat we kunnen samenwerken met partners waarmee we al een vertrouwde manier van werken hebben”, vertelt Benny De Bock, die bij Proximus verantwoordelijk is voor kwaliteitscontrole en daardoor ook toeziet op de voertuigleveringen en de naverkoop. Hij weet uit ervaring dat een partnership met een constructeur waar je op bredere basis mee samenwerkt tot betere contacten leidt als het over naverkoop gaat.

WAF

Een vaststelling die gedeeld wordt door Thomas Teugels, key accountmanager bij Mercedes-Benz Trucks. “Niettegenstaande Proximus een groot bedrijf is, hanteert het toch rechtstreekse communicatiekanalen. Bovendien is het een klant met kennis van zaken, die duidelijk en transparant communiceert. Dat maakt de samenwerking bijzonder prettig”, stelt Teugels. Bij de samenwerking wordt trouwens ook opbouwer WAF betrokken, omdat zowel Mercedes-Benz als WAF de gebruikers grondig opleiden. Proximus geeft er de voorkeur aan om met key dealers te werken als het op onderhoud aankomt. In dit geval gaat het om het Van & Truck Center Mechelen en het Truck Center Sint-Pieters-Leeuw. “Zo heb je minder contactpersonen en dus ook een directer en intenser contact”, aldus nog De Bock.

Regionaal ingezet

De nieuwe trucks, die allemaal voorzien zijn van een kipopbouw van WAF en van een HMF-laadkraan, zullen in verschillende regio’s ingezet worden voor het opnieuw in orde brengen van terreinen nadat de lassers van Proximus hun werk hebben afgerond. “Onze lassers, die de put maken en de leidingen herstellen, brengen het terrein weliswaar gedeeltelijk zelf opnieuw in orde, maar de volledige afwerking gebeurt door een ander team, dat met een truck ter plaatse komt. Zij voeren het materiaal aan dat ontbreekt en nemen het materiaal dat teveel is ook weer mee. Kortom, zij zorgen ervoor dat het terrein na de werken opnieuw toegankelijk is voor de gebruiker”, legt Benny De Bock uit.

Landelijke zichtbaarheid

De nieuwe samenwerking tussen Proximus en Mercedes-Benz is ook voor het merk uit Stuttgart een belangrijke verwezenlijking. “Proximus is een bedrijf dat iedereen kent, dat een grote visibiliteit in het straatbeeld heeft en dat in het hele land actief is. En omdat deze vrachtwagens per regio ingezet zullen worden, zullen ze dan ook over het hele land in het straatbeeld te zien zijn”, benadrukt Thomas Teugels.

Arocs en Atego

De verschillende regioverantwoordelijken hadden de keuze tussen de Arocs of de Atego. Een keuze die vooral gebaseerd is op het voertuigconcept. Bij de Arocs staat de HMF 1330-kraan immers achter de cabine, terwijl de HMF 610/K2-kraan van de Atego achteraan gemonteerd is.

All-in-contract

Proximus koos voor een all-in-leasing met onderhoudscontract en buy-back. “Dat geeft ons maximale zekerheid en flexibiliteit, omdat wij jaarlijks zullen bekijken of wij de in het contract vooropgestelde kilometerstanden al dan niet zullen halen of overschrijden”, legt Benny De Bock uit. “Proximus kan in dat geval een aanpassing van hun leasingcontract krijgen in functie van de jaarlijkse kilometers en de looptijd, waardoor zij er zeker van zijn dat ze hun voertuigen optimaal zullen kunnen benutten”, beaamt Thomas Teugels.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten