Sarens heeft de grootste
Sarens onthult in Gent officieel de krachtigste, mobiele ‘landbased’ kraan ter wereld. Die Sarens Giant Crane (SGC) van Belgische makelij mocht proefdraaien in de kanaalzone en wordt gehomologeerd vooraleer ze begin volgend jaar voor vier jaar verhuist naar het Britse Hinkley Point in Somerset.
De bouw van de SGC-250 werd door Sarens reeds aangekondigd toen het Belgische bedrijf eind vorig jaar de SGC-140 voorstelde, toen de op één na ‘grootste’ kraan ter wereld (zie Bouwkroniek van 20 oktober 2017, blz. 42-44). Die kan 1.000 ton hijsen over 100 m. “De nieuwe SGC-250 kan 2.000 ton hijsen over dezelfde afstand. De maximale capaciteit is 5.000 ton, het equivalent van 1.408 olifanten, 648 tractoren, 126 vrachtwagens of 20 Airbus A380’s. Het ontwikkelen van de machine gebeurde door Sarens en duurde zowat twee jaar. Een groot deel van de onderdelen zijn van Belgische makelij”, vertelt Redouan Messaoudi, sales & marketing manager bij Sarens.
6.000 pk
De SGC-250 heeft standaard een hoofdboom van 118 m lengte en een jib van 52,3 m. De maximale gieklengte bedraagt 250 m. Het kraanplatform is 48,5 m lang. De SGC-250 heeft een vermogen van 6.000 pk, aangedreven door twaalf dieselmotoren (volgens de recentste Euro-6 norm) van elk 500 pk, in zes containers. Het tegengewicht bestaat uit 52 ballastcontainers van 100 ton. Het totale operationele gewicht bedraagt afgerond 10.000 ton. Voor het hijsen wordt 20 km staalkabel van verschillende diktes gebruikt. Het lastmoment is 250.000 Tm.
Sporen
De SGC-250 zal vier jaar lang ingezet worden voor de bouw van een nucleaire site in ¬Hinkley Point, een ¬project van het Franse Bouy¬gues Travaux ¬Publics en het Britse Laing O’Rourke Construction. Ter plaatse zal deze superkraan over 6 km sporen rijden tussen drie lift-posities. Op die liftposities gaat de kraan hydraulisch over van een recht spoor naar een draaicirkelspoor (mooi getoond in de video). “De SGC is ontworpen met een ingenieus systeem dat bestaat uit 128 wielen voor het zwenken en hijsen, 96 wielen voor het verplaatsen van de kraan en 24 hydraulische cilinders om over te schakelen van zwenken naar verplaatsen”, geeft Redouan Messaoudi nog mee.
Verhuis
De verhuis van de SGC-250 wordt een hele klus. De kraan is gedemonteerd goed voor 280 vrachtwagenladingen, terwijl de smalle wegen naar de bouwplaats in Hinkley Point slechts tien vrachtwagenritten per dag toelaten. Er bestaan daarom plannen om een tijdelijke toegangsweg naar de bouwplaats aan te leggen.
De kraan kan ingezet worden in verschillende configuraties, dit in functie de noden van het project. In zijn maximale configuratie, met een mastlengte van 250 m, wordt de kraan in twaalf weken opgebouwd. Bij het ontwerp van de SGC werd veel aandacht besteed aan het logistieke concept. Zo passen alle kraancomponenten in een standaard container (20/40 ft). De 52 ballast-containers van de kraan hebben net als bij de SGC-140 een dubbele functie: ze worden enerzijds tijdens (de)mobilisatie gebruikt voor het vervoer van de kraancomponenten en anderzijds tijdens de uitvoering, nadat ze gevuld worden met lokaal zand of grind, ingezet als tegengewicht.
Nachtwerk
Mogelijk wordt de grootste kraan ter wereld enkel of vooral ‘s nachts ingezet, zodat er geen interferentie is met de 52 andere torenkranen op de bouwplaats. De verwachte lasten in Hinkley Point gaan van 50 tot 1.150 ton met een radius tot 165 m. Het gaat dan om betonnen prefabelementen, staalstructuren en installaties.