Volgens voorzitter Dries Van Haut deed de materieelsector het vorig jaar beter dan in 2020. Vrijwel alle machinecategorieën deden het uitstekend. De totale omzet bedroeg vorig jaar 1,68 miljard euro. 2022 zal niet zo extreem goed zijn, maar ongetwijfeld wordt het nog steeds een zeer behoorlijk jaar. De stijgende prijzen en langere leveringstermijnen zorgden ervoor dat klanten massaal bestellingen hebben geplaatst. De orderboeken puilen uit.
Door de actuele onzekerheden weten de fabrikanten en invoerders echter niet wanneer hun machines kunnen geleverd worden. “Nu de oorlogssituatie in combinatie met de alsmaar stijgende prijzen investeerders op de rem doet trappen, zou het wel eens kunnen dat klanten bestellingen gaan annuleren. Als dat effect zichzelf gaat versterken, komen er plots te veel en te dure machines in de voorraad terecht, met alle gevolgen vandien”, vreest Dries Van Haut.
De bouwactiviteit ondervindt hinder door de extreme prijsstijgingen van de grondstoffen, maar dit treft vooral de woningbouw en de industriebouw. De infrastructuurwerken, de belangrijkste afzetmarkt voor de materieelsector, blijven op een behoorlijk peil. De logistieke activiteit voelt de impact van de hogere brandstofprijzen. Dit vertaalt zich vooral in duurdere kosten die men probeert door te rekenen aan de klanten. De impact op het activiteitsniveau wordt voorlopig nog beperkt ingeschat.
Heftrucks
Hugues van Espen, voorzitter van de sectie Lift-Trucks bij Sigma, meldt 13.215 verkochte heftrucks in België, een nooit eerder geziene stijging met 22% ten opzichte van 2020. Vooral de thermische (+84.4%) en elektrische (+44.8%) heftrucks deden het goed. Vorig jaar steeg de totale heftruckmarkt met 60%, een volume van 5.191 machines. Een belangrijke tendens is de opmars van heftrucks die worden aangedreven met waterstof. Die technologie lijkt steeds meer bedrijven aan te spreken.
Er is tevens een aanhoudende stijging van de kortetermijnverhuur van heftrucks door een groot aantal constructeurs. Zij hebben klanten moeten ondersteunen in afwachting van de machines die met vertraginng werden geleverd als gevolg van het tekort aan halfgeleiders en bepaalde grondstoffen. Vandaag wordt rekening gehouden met leveringstermijnen van zes maanden tot zelfs een jaar.
Graafmachines
David Vandermeulen, voorzitter van de sectie Burgerlijke Bouw bij Sigma, noteerde eveneens een recordjaar met een stijging van liefst 20%. De groei is grotendeels (60%) toe te schrijven aan de minigravers, waarvan er meer dan 3.000 werden verkocht. Ook de verreikers en de hydraulische graafmachines op rupsen stijgen sterk. Bij de kleine machines zien we een zeer sterke stijging die het record van 2019 nog overstijgt, mede te danken aan het feit dat de verhuurbedrijven hun verhuurvloten terug aanvullen.
Bij de grote grondverzetmachines zitten de cijfers op het niveau van 2017, net onder het record van 2019. Grote wielladers stijgen met 20%. Kleine wielladers zijn voor het eerst onderhevig aan een kleine daling. Verreikers stelen de show met 35% groei, goed voor 1.260 machines. Ook op de kleinere markt van dumpers en bulldozers stelt Sigma een mooie groei vast.
Alle invoerders hebben 2021 afgesloten met enorme orderportefeuilles, maar zitten te wachten op wisselstukken. Dit gaat samen met grote prijsstijgingen. De markt zal bovedien afhankelijk zijn van de leveringen uit de fabrieken. Het valt af te wachten welke invloed dit zal hebben op de nieuwe bestellingen van dit jaar. De eerste cijfers zijn niet bemoediged. Het eerste kwartaal toont voor de grote machines een daling van het aantal orders met 13% en voor de kleine machines zelfs 45%.
Generatoren
Eddie Bormans, voorzitter van de sectie Generatoren, zag de vraag naar productie- als noodstroomgroepen aanvankelijk terugvallen naar het niveau van 2020, maar uiteindelijk werd vorig jaar toch nog een groei met 20% gerealiseerd. De groeiende onzekerheid op het vlak van stabiele stroomvoorziening door tal van factoren doet ondernemingen stilaan nadenken over de risico’s die ze lopen door langdurige stroomonderbrekingen.
De gevolgen van een stroomuitval kunnen voor bedrijven dramatische of fatale gevolgen hebben. Productieonderbrekingen, verlies van data, claims van klanten, gezondheidsrisico’s en veiligheidsproblemen, het niet meer functioneren van watervoorzieningen en toiletten, overstromingsgevaar, mensen die geblokkeerd raken in liften of draaideuren, roltrappen, trams en treinen die plots stilvallen, enz. Zonder elektriciteit komt het openbare leven tot stilstand.
De sector ziet zich geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. Alternatieve stroombronnen voor productiegroepen vinden steeds sneller hun weg naar de markt in de vorm van hybride oplossingen met batterijpakketten. Bijkomend krijgen de invoeders ook hier af te rekenen met bevoorradingsproblemen. Grondstoftekorten, de oorlog en de problemen in de Aziatische landen waar het coronavirus nog steeds wild om zich heen slaat, zorgen ervoor dat elektronische chips, aluminium onderdelen, kabelbomen, enz. moeilijker te verkrijgen zijn en de leveringstermijnen lang zijn.
Betonbekisting
Vorig jaar krege de drie bestaande secties binnen Sigma, er met ‘Bekisting’ een vierde afdeling bij. De belangrijkste spelers op de Belgische markt die betonbekistingen en ondersteuningen produceren, verkopen en/of verhuren, groepeerden zich in een nieuwe sectie onder de vleugels van Sigma.
De bekistingssector heeft uniforme randvoorwaarden opgesteld voor offertes en contracten zodat klanten de aanbiedingen door verschillende spelers gemakkelijker kunnen vergelijken. Ook zijn duidelijke richtlijnen uitgevaardigd voor een uniforme afbakening van huurperiodes, voor stockmanagement en voor het aanbod van logistieke en technisch ondersteunende of engineeringdiensten. Om een transparante relatie tussen verhuurder en huurder te kunnen garanderen, heeft de sector ook duidelijke kwaliteitscriteria voor huurbekistingen gedefinieerd, de zogenaamde Belgische GSV-richtlijnen.
David Vandermeulen, general manager van Bergerat-Monnoyeur Belux, treedt op als voorzitter van de sectie Burgerlijke Bouw. (Foto: Sigma).
Eddie Bormans, general manager van Hunter & Van Twist nv, is bij Sigma voorzitter van de sectie Generatoren. (Foto: Sigma).
Hugues van Espen, managing director vanToyota Material Handling Belgium nv, is voorzitter van de sectie Lift-Trucks. (Foto: Sigma).
Dries Van Haut, gedelegeerd bestuurder van Van Haut nv en voorzitter van Sigma. (Foto: Sigma).