Bij elektrische bedrijfsvoertuigen wordt vaak het rijbereik als kritisch punt aangeduid om ‘nog even te wachten’ om over te schakelen van diesel naar elektrisch. In de praktijk blijkt dat het door de producenten voorgestelde rijbereik ruimschoots voldoet. Bedrijfsleiders overschatten vaak de afstanden die zij zelf of hun personeel dagelijks afleggen. Ook het laadvolume en –gewicht zijn niet het grote probleem voor elektrische voertuigen. De prijs is dat soms wel. In het algemeen kiezen steeds meer ondernemers voor leasing in plaats van eigenaar te zijn van hun vloot. Behalve dat ze zich zo financieel meer kunnen concentreren op hun kernactiviteit speelt het ontzorgen van de eigen administratie daarbij eveneens een belangrijke rol. Verbruik en onderhoud worden net als bij de bouwmachines online gevolgd. Zelfrijdende bestelwagens worden waarschijnlijk de volgende etappe in het aanbod van rijhulpsystemen.
Geen weg terug
In dat hele verhaal past de nieuwe elektrische Vito van Mercedes-Benz. Wereldwijd verkent de Duitse producent van wagens en vrachtwagens de mogelijkheden van de nieuwe digitale markt met o.m. eigen verhuurdiensten en onlineplatformen voor gedeeld gebruik. In België zijn we nog niet zo ver. Wel leeft er in ons land en zeker bij bedrijven een nood aan elektrische voertuigen. “Inzake elektrisch rijden is er geen weg terug”, voorspelt Geert Jaeken van Mercedes-Benz Vans Benelux.
De eVito is bij het merk Mercedes het begin van het elektrische verhaal voor de lichte bedrijfswagens. Binnenkort volgen batterij-varianten van de grotere Sprinter (2020) en de kleinere Citan (2021). Tegelijk houdt het merk de vinger aan de pols bij andere alternatieve brandstoffen zoals cng en brandstofcellen. De evoluties van de marktwensen gaan immers bijzonder snel. De Duitse producent bekijkt nog of de elektrificatie doorgetrokken wordt voor de vierwielaangedreven Sprinter en de pick-up’s.
Snelheid
De eVito lijkt in zowat alles op de ‘gewone’ Vito op diesel. De buiten- en binnenafmetingen en het laadvolume (6 tot 6,6 m³) zijn ongeveer hetzelfde. Het gewicht ligt iets hoger. Het grote koppel (300 Nm) van de elektromotor maakt dat het gewicht van de lading minder invloed heeft op het verbruik van de batterij dan de snelheid die de chauffeur aanhoudt. De eVito is dan ook in de eerste plaats bedoeld voor binnenstedelijke verplaatsingen voor last mile-goederenleveringen of voor (regionaal opererende) schilders, loodgieters en installateurs. De maximumsnelheid kan bij de aankoop ingesteld worden op 80, 100 of 120 km per uur. Bij maximaal 80 km per uur haal je het grootste rijbereik uit de batterijlading. Hoewel de lading niet de grootste invloed heeft, raden ze bij Mercedes af om met de eVito grote lasten te slepen. Voor zware aanhangwagens bestaan momenteel betere oplossingen met andere modellen.
De lithium-ionbatterijen van de eVito kunnen volledig opgeladen worden in zes uur, maar daarbij hangt veel af van de mogelijkheden van het laadstation. Het rijbereik ligt volgens Mercedes-Benz op 150 km. Tijdens het rijden houdt een soort aircosysteem de batterijen op een temperatuurniveau tussen 25 en 30° C wat het energieverbruik ten goede komt. De nieuwe elektrische bestelwagen is beschikbaar in twee lengtes. Met een basislengte van 5.140 mm heeft hij een maximale laadvermogen van 1.073 kg. De extra lange versie (5.370 mm) heeft 1.048 kg aan laadcapaciteit.
Bij SPIE Belgium moeten ze de stekker van de eVito slechts na twee werkdagen (voer shifts) opnieuw in het stopcontact van het eigen laadstation steken, waarbij per werkdag 20 tot 40 km wordt gereden. Geert Jaeken vergelijkt dat met de evolutie van de gsm naar de smartphone. “De eerste gsm’s van Nokia moest je pas na een week herladen, terwijl de nieuwst smartphones soms twee keer per dag opgeladen moeten worden. Maar het gebruik is ook helemaal veranderd en we verwachten een soortgelijke omwenteling voor elektrisch rijden.” Wel moet het aantal openbare laadpunten in België snel stijgen en moeten er vooral meer snelle laadpunten bijkomen. Mercedes-Benz is van plan om binnen enkele jaren (in partnerschap) laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen aan te bieden. SPIE Belgium is (in aantallen) één van de grootste plaatsers van laadpalen in ons land. “Het is dus logisch dat we bekijken hoe we ons eigen wagenpark elektrisch kunnen maken. We hebben inmiddels ook elektrische vans van andere merken, maar net als Merceds-Benz houden we de vinger aan de pols inzake andere alternatieve brandstoffen. Voor onze personenwagens kijken we bv. eveneens naar hybrides en cng”, stelt Paul Van Hove van SPIE Belgium. De onderneming beschikt over een vloot van iets meer dan duizend voertuigen, waarvan grofweg de helft utilitair. De leasingpartner voor de eVito is Athlon.
Ontspannen rijden
“Door onze eVito in te zetten voor het onderhoud van de Brusselse metro brengen we deze van in zijn natuurlijke habitat. De chauffeurs geven daarbij zelf aan dat ze veel rustiger en meer ontspannen rijden met de elektrische Vito dan met een klassiek aangedreven bestelwagen. Ze waarderen bovendien het comfort”, vertelt fleetmanager Marc De Man van SPIE Belgium en daar kunnen we zeker inkomen. De overstap naar elektrisch rijden gaat het snelst voor wie al ervaring heeft om met een automaat te rijden, maar ook wie nog nooit met automatische versnellingen reed is na een paar ritten helemaal mee met de ‘one pedal drive’. Het kiezen van het meest ideale van de drie rijprogramma’s en vier energieterugwinningsniveaus vergt wat aanvoelen, inzicht en ervaring, maar dat is geen onoverkombare hindernis. Het is niet dat de batterij plots snel ‘leegloopt‘ als je niet het meest ideale rijprogramma kiest. Standaard heeft een eVito zetelverwarming, wat minder energie vergt dan een klassieke verwarming.
De eVito rijdt heel soepel en kleeft aan de weg. Bijna vanzelf ga je als chauffeur rustiger rijden en anticipeer je meer dan anders op situaties omdat je dan kan ‘spelen’ met het batterijverbruik. Dat deze midsize van geluidsarm en trillingvrij rijdt is geen uitzondering voor een elektrisch voertuig, maar het verhoogt het rijcomfort. Vertrekken op een helling of een stukje op de Brusselse ring tegen 120 km per uur vormt geen enkel probleem. Alle belangrijke functies zijn duidelijk zichtbaar op het dashboard.
De eVito heeft een stevig prijskaartje. De meerprijs bedraagt grofweg 11.500 € ten opzichte van dezelfde Vito op diesel. Reken daar wel bij dat het onderhoud voor de eerste drie jaar in de prijs begrepen is en dat de batterij een garantie heeft van acht jaar. Het onderhoud is voor elektrische voertuigen beperkt en de energiekost per kilometer ligt lager dan bij een klassieke bestelwagen. Voorts zijn er fiscale voordelen, vrijstelling van BIV en rijtaksen, enz … Alles samen maakt dat dat op een totale levensduur de kosten niet zo heel ver uit elkaar liggen.
Dit jaar zet Mercedes-Benz Vans in België de eVito Launch Edition in de schijnwerpers. Die is rijk uitgerust met onder andere airco, navigatie, achteruitrijcamera, comfortbestuurdersstoel en een laadkabel van 8 m.