Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Spierings introduceert hybride mobiele kraan

De Nederlandse mobiele hijskraanfabrikant Spierings Mobile Cranes heeft de naar eigen zeggen eerste hybride mobiele hijskraan te wereld gepresenteerd.

spierings hoofdfoto
janssen-fotografie

De fabriek in Oss was decor voor de productpresentatie van de SK487-AT3 City Boy. Tijdens de feestavond werd bekend gemaakt dat oprichter Leo Spierings alle aandelen in de Spierings Group verkocht heeft aan zijn neef Koos Spierings. Hiermee wil het familiebedrijf de continuïteit op lange termijn waarborgen door het bedrijf in familiehanden te houden. Leo Spierings blijft aan als ceo en behoudt de volle zeggenschap. Koos Spierings is sinds vijf jaar commercieel directeur bij Spierings en volgde het bedrijf al lang daarvoor op de voet.

Voor Leo Spierings was er deze avond nog een bijzondere verassing. Hij kreeg een koninklijke onderscheiding uitgereikt door burgemeester van Oss Wobine Buijs-Glaudemans. Spierings werd benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij wordt onderscheiden voor zijn inzet als uitvinder en innovator van mobiele torenkranen. Zijn bedrijf is uitgegroeid tot één van de marktleiders in Europa en het is belangrijk voor de werkgelegenheid in de regio. Daarnaast is er veel waardering voor het feit dat Spierings zijn kennis deelt met studenten en kansen biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Het hoogtepunt van de avond was de presentatie van de SK487-AT3 City Boy. De eerste hybride mobiele kraan die speciaal werd ontwikkeld voor een stedelijke omgeving waarin milieueisen steeds hoger en werkruimtes steeds beperkter worden. De onderwagen wordt elektrisch aangedreven en is voorzien van een lithium-ion-accu pakket. Hierdoor kan de kraan moeiteloos naar de plaats van bestemming rijden zonder gebruik te maken van een verbrandingsmotor. Op de hijslocatie kan de kraan eenvoudig aan de netstroom worden aangesloten. Zo kan hij volledig emissievrij werken en wordt het geluid tot een minimum beperkt. Als geen netstroom aanwezig is, kan de City Boy zelfs enkele uren enkel op zijn eigen accupakket hijsen.

Voor het rijden op de snelweg heeft de kraan een kleine dieselmotor om 80 km per uur te kunnen halen. De remenergie wordt weer opgeslagen in de accu. Ook wegrijden uit stilstand kan hij op de accu. De hybride uitrusting is niet ten koste gegaan van de capaciteit van de kraan. De toren kan tot 30 m hoogte uitschuiven en de giek bereikt een lengte van 40 m, waar hij een hijscapaciteit van 1,7 ton op de punt haalt. De kraan is gebouwd op een compacte drie-assige onderwagen van slechts 2,5 meter breed. Daardoor kan de City Boy beter manoeuvreren op smalle wegen en in drukke steden. Die ruimtebesparing is onder meer mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een multifunctionele cabine. Deze drie-in-één-cabine fungeert zowel als truckcabine, kraancabine en liftcabine om langs de toren omhoog te gaan naar de werkhoogte

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten