Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Spoorwegmaterieel made in Belgium

Infrabel heeft onlangs 18 nieuwe werktuigen besteld. Infrabel heeft deze opdrachten gegund aan de Belgische bedrijven CML Industries en Daxi NV. De innovatieve werktuigen bieden zowel inzake ergonomie als veiligheid heel wat voordelen.

243888816_4268457063209625_3845589613928682929_n
Elk jaar schrijft Infrabel honderden overheidsopdrachten uit om tegen een scherpe prijs efficiënt en innovatief materiaal te kopen. Voor deze twee opdrachten zochten ze twee werktuigen, één om grote hoeveelheden ballast naar de spoorwerven te vervoeren en één om korte spoorstaven te vervoeren, te laden en te lossen. Verschillende grote industriële spelers in Europa stelden na de aanbesteding elk hun technische oplossingen voor. Na een zorgvuldige analyse van de verschillende offertes koos Infrabel voor twee machines die zijn ontworpen door de Belgische bedrijven CML Industries uit Libramont en Daxi NV uit Jumet.
 
De loswagen is een werktrein die tot 450 ton ballast kan lossen. Een generator maakt het voertuig volledig autonoom, terwijl de huidige loswagens, die een beperkte lading hebben, gedurende het hele werkproces gekoppeld moeten zijn aan een locomotief. Infrabel heeft hiervan tien stuks besteld, elk met een verwachte levensduur van 40 jaar.

De spoorlaadmachine is een werktuig dat per rit tot wel 27 spoorstaven kan vervoeren, meer dan zijn concurrenten. De spoorlaadmachine is heel ergonomisch en veilig voor de arbeiders. Een magnetisch veld zorgt ervoor dat de spoorstaven op hun plaats blijven liggen op de wagens, een Europese primeur voor dit soort toepassingen. Infrabel bestelde acht spoorlaadmachines die ze overal op het spoornet kunnen inzetten.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten