Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Strukton Rail koopt extra locomotieven

Spoorbouwer Strukton Rail heeft drie elektrische 1700-locomotieven en twee stuurrijtuigen gekocht van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De locomotieven zullen dienst doen als trekkracht voor spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden. Strukton Rail is actief in Nederland, Zweden, Denemarken, Italië en België.      

Strukton Rail
In mei van vorig jaar schafte Strukton zijn eerste elektrische locomotief aan. Na een grondige revisie werd deze gedoopt tot loc Nicole. Inmiddels wordt loc Nicole regelmatig ingezet voor transporten van machines en materialen voor werkzaamheden aan het spoor.
De aanleiding voor de aanschaf van de drie locomotieven uit de 1700-serie is dat er twee diesellocomotieven van Nederland ingezet zullen worden in Italië. Daar zal CLF, het Italiaanse spoorbedrijf van Strukton Rail, de locomotieven gebruiken voor spoorwerkzaamheden. Het past in de duurzaamheidsambities van Strukton om meer in te zetten op elektrisch vervoer. Een elektrische loc is goed voor het milieu en gezonder voor de medewerkers. De stroom op de bovenleiding komt van windenergie en is daarmee 100% groen. Een elektrische loc geeft bovendien geen uitstoot van CO2 en fijnstof.
 
Strukton wil de nieuw aangeschafte locomotieven net als loc Nicole uitrusten met batterijen, zodat ze zonder bovenleiding kunnen rijden. De voorbereidingen voor de ombouw van loc Nicole worden momenteel getroffen. Voor de ombouw naar batterijtrein maakt Strukton gebruik van kennis in eigen huis. Strukton Rolling Stock, specialist in vermogenselektronica in spoorgebonden voertuigen, werkt met verschillende partijen samen aan de ontwikkeling van batterij- en waterstoftreinen. Zo ontwikkelt het de vermogenselektronica voor het Britse Vivarail, dat dieseltreinen ombouwt tot waterstof- en batterijtreinen voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Groot-Brittannië.
 
Strukton is naar eigen zeggen de eerste spooraannemer die zijn locomotievenvloot op deze manier verduurzaamt. Een locomotief die wordt ingezet voor spooronderhoud en -vernieuwing heeft een flinke trekkracht nodig. En dat betekent nogal wat voor de benodigde tractie. “Wij lopen met deze innovatie voorop in de sector en dat levert best wat uitdagingen op. Maar we geloven in duurzaamheid en in deze oplossing, dus wij gaan ermee door”, zegt Aad Onderwater, Businessmanager Logistics bij Strukton Rail Nederland.
 

Doop

 
De nieuw aangeschafte locomotieven zijn in goede staat. In de Zutphense werkplaats van Strukton krijgen ze een grote beurt en zullen ze uitgebreid worden getest. Ook worden extra voorzieningen ingebouwd, zoals een gps. Na bestickering zullen de locs officieel worden gedoopt. Wat de namen worden, houdt Strukton nog even geheim.
 
Strukton Rail is onderdeel van Strukton en ontwerpt, bouwt, vernieuwt, beheert en onderhoudt light- en heavyrailinfrastructuur, elektrische treinsystemen en mobiliteitsystemen. Het bedrijf telt Nederland, Zweden, Denemarken, Italië en België tot zijn thuislanden, biedt (smart maintenance-)oplossingen in Australië en de Verenigde Staten en is op project- en productbasis wereldwijd actief.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten