Van Damme R kocht reeds 100 Scania’s
Van Damme R kocht zopas zijn honderdste Scania-voertuig. Het is een 6x4 die deel uitmaakt van een order van zes Scania’s. De firma is meteen de eerste Waalse transporteur die rondrijdt met 50 ton MTM.
De onderneming Van Damme R is gevestigd in Frasne-lez-Gosselies en maakt deel uit van de Group VDRT, gespecialiseerd in grondwerken, afbraak, het ter beschikking stellen van stroomgroepen en transport. De aard van de producten die er vervoerd worden is vaak gelinkt aan de andere activiteiten van de groep: puin, afbraakproducten, vervuilde grond, schone grond, bulk, materieel, bouwmachines, enz. Dat profiel vereist vooral klassieke opleggers, diepladers en containerchassis, maar ook meer specifieke bouwvoertuigen voor de bouwwerven waarop Van Damme R actief is: tankvrachtwagens, vrachtwagens met kraan en veegwagens. In totaal telt het park 45 voertuigen, waarvan een dertigtal Scania’s.
“Mijn vader is met Scania in zee gegaan in 1981. Hij koos voor het merk omdat ze op dat moment de sterkste vrachtwagen voorstelden: de 142 H met 380 pk. Dat voertuig heb ik trouwens nog altijd in mijn bezit, net als twee andere oldtimers: een Scania-Vabis van 1957 en een 111 van 1977. De passie voor het merk die ik meekreeg van mijn vader is in onze vloot nog altijd merkbaar met vier Scania T-modellen naast frontstuurvoertuigen”, verklaart directeur Thierry Van Damme van het gelijknamige bedrijf.
Scaniamania
Scania is dus nog altijd goed vertegenwoordigd bij Van Damme R, wat bovendien bevestigd werd met de meeste recente aankopen. Na vijf 4x4-trucks van de nieuwe generatie met 450 pk, een 6x4 met 580 pk en een 4x2 verleden jaar, kwamen er recent zes 6x4-trekkers met 500 pk en een 4x2 bij in het wagenpark. Al die trucks werden geleverd door Scania Charleroi, inclusief onderhoudscontract.
“De 6x4 modellen met luchtvering en aangedreven tandem werden gekocht om transporten tot 50 ton te kunnen uitvoeren naar de bouwwerven, wat tot op heden nog niemand doet in Wallonië”, benadrukt Thierry Van Damme. “Eén van de voertuigen is de honderdste Scania die we kochten. De trouw aan het merk wordt gerechtvaardigd door verschillende factoren. Vooreerst volgen we heel nauwgezet het verbruik op van onze voertuigen en Scania is bijzonder sterk op dat vlak. Vervolgens omdat onze chauffeurs duidelijk voor Scania kiezen. Ze houden van het rijcomfort van de voertuigen en wij zijn tevreden hun dat comfort te kunnen bieden. Daarom kozen we ook eerder voor de R-cabines. Ten slotte steek ik niet weg dat Scania ons bedrijf een goed imago bezorgt”, meent Van Damme.
Sprekende cijfers
Van Damme R kocht in 2002 het 39.000ste voertuig dat uit de Scania-fabrieken rolde. Met de aankoop van zijn 100ste Scania en de stap naar 50 ton treingewicht lijkt de firma wel gebonden aan klinkende referenties. Die realiteit zal overigens de komende maanden nog bevestigd worden bij een nieuwe uitbreiding voor VDRT waarbij Van Damme R nauw zal betrokken zijn. Het betreft de oprichting van een recyclagevestiging voor kunststoffen waarvoor jaarlijks 15.000 tot 30.000 ton aan containertransporten en vervoer met bulkopleggers met bewegende laadvloer zullen nodig zijn. Een uitbreiding van de vloot ligt dus opnieuw ter studie en de baas van het bedrijf heeft daarbij naar verluidt maar één merk in gedachten...