De 613E-M is voor deze werkzaamheden speciaal aangepast. Genoeg reden om eens een bezoek te brengen aan de speciale Sennebogen hijskraan, die zopas in Stokrooie werd ingezet bij het baggeren van waterwegen die parallel lopen aan het Albertkanaal.
Overheidsopdracht
De Vlaamse Waterweg beschikt over een aanzienlijke vloot van graafmachines, vrachtwagens en hijskranen. De ‘oude’ Sennebogen 613M-telescoopkraan op rupsen was aan vervanging toe. Voor dit type is eerder bewust gekozen, omdat er specifieke werkzaamheden mee worden uitgevoerd. Toch was het niet vanzelfsprekend dat opnieuw een Sennebogen zou worden gekocht. Bij De Vlaamse Waterweg moet dit immers gebeuren via een openbare aanbesteding en een bestek. Als meerdere aanbieders voldoen aan de gestelde bestekeisen, is het de goedkoopste die mag leveren en heeft de overheid geen invloed op de distributeur.
Bij het vervangen van de oude Sennebogen was dit niet anders. Doordat er zulke specifieke werkzaamheden mee moeten worden uitgevoerd, staan alle specificaties vooraf goed in het bestek beschreven. In dat geval zijn er weinig aanbieders die een dergelijke machine kunnen aanbieden. Sennebogen kon met de nieuwe 613E-M aan alle eisen voldoen en de gewenste aanpassingen zijn meestal af-fabriek al standaard of als optie verkrijgbaar. Daarom won Van Haut nv uit Kruibeke, in België verantwoordelijk voor de distributie van de Sennebogen-hijskranen, de aanbesteding en mocht deze machine leveren.
Dat De Vlaamse Waterweg een 613E-M mobiele telescoopkraan kocht heeft een aantal redenen. Er moeten zeer veel verschillende werkzaamheden met de machine worden uitgevoerd. Niet alleen hijswerk, maar ook grondverzet en baggerwerk. Onder hijswerk wordt o.a. verstaan: het plaatsen van waterkerende schotten bij wateroverlast of het uitwisselen van motoren op waterpompen die worden gebruikt op de eigen waterbouwkundige installaties. Onderhoud daarvan doet men geheel zelf en dus ook met eigen materieel. Voor dit werk is regelmatig een hijskraan nodig. Vaak moeten ook putten en schachten leeg worden gemaakt. Deze zijn diep en smal en lopen vaak ook nog scheef. Dit werk kan niet met een graafmachine met lange arm uitgevoerd worden. Daarom is gekozen voor een hydraulische grijper aan een lier. Deze kan wel in de schacht komen en zelfs scheef naar beneden gaan.
Dat maakt de Sennebogen 613E een ideale kraan en bovendien veelzijdig inzetbaar. Daarbij is gekozen voor een hydraulische slangenhaspel langs de hoofdgiek van de telescooparm, die de hydraulische aanbouwdelen bedient. In dit geval een HGT DC-S4-800 tweeschalengrijper van 830 kg, met een inhoud van 600 liter en 800 mm breed. Met de haspel kan ook een werkplatform bediend worden of de hydraulisch beweegbare jib. Voor die laatste is door De Vlaamse Waterweg echter niet gekozen. Wel is de machine besteld met een tot 1,75 m in hoogte verstelbare MultiCab. Zo kan de machinist goed in putten of grachten kijken bij baggerwerk. Voor het sturen van de grijper werd aan de onderzijde van de hoofdgiek een extra hydraulische lier gemonteerd. Deze loopt via de onderzijde van de telescoopgiek en een hijsrol naar de grijper. Zo kan nauwkeurig en gecontroleerd gewerkt worden.
De compacte hijskraan is een mobiele uitvoering op banden, zodat de machine zelf naar veel locaties kan rijden. Er is gekozen voor Camso 10.10-20 banden vanwege een lage bodemdruk en goede terreinvaardigheid. In totaal weegt de 613E-M zo’n 20 ton inclusief grijper en hydraulische slangenhaspel. De FPT-krachtbron van het type N45 levert een vermogen van 92 kW (125 pk) bij 2.200 t/min. Deze voldoet aan de Stage IV-uitlaatgasnormen en zorgt voor een laag verbruik en lagere operationele kosten.