Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Vandenbussche test eerste mobiele stadsbatterij

De eerste mobiele stadsbatterij in België werd succesvol geïnstalleerd en getest op een bouwwerf in Stekene van aannemer Vandenbussche. Het duurzame alternatief voor dieselgeneratoren werd ontwikkeld door Near Grid Solutions uit Lokeren.    

Vandenbussche 1
De samenwerking met Near Grid Solutions en Vandenbussche uit Aalter resulteerde op één jaar tijd in het succesvol ontwikkelen en installeren van een mobiele stadsbatterij of Mobiel Groen Energie Systeem (MGES). Vorig jaar in juni werden de eerste metingen gedaan op één van de grote bouwplaatsen van Vandenbussche. Vervolgens ging Near Grid Solutions aan de slag met de ontwikkeling van de mobiele stadsbatterij o.a. op basis van de technische kennis van Vandenbussche.
 
In mei 2020 werd de eerste mobiele stadsbatterij op de bouwplaats in Stekene geïnstalleerd en uitvoerig getest. En dat verliep heel succesvol. “De mobiele stadsbatterij (loodzuur) kan stroom voorzien voor bronbemalingen, drie torenkranen, werfketen en verschillende werfkasten en zorgt er nu dus voor een schone, veilige, stille en zekere stroom op de bouwwerf. Dit zal bijdragen aan het klimaat, het welzijn van de medewerkers en onderaannemers en de buurt. Het is voor ons als aannemer een belangrijke investering. Wij willen hiermee een voortrekkersrol opnemen en bewijzen dat we duurzaam ondernemen hoog in het vaandel dragen”, zegt CEO Kristof Defruyt van Vandenbussche. Financieel was het volgens Defruyt geen makkelijke beslissing om te gaan investeren in iets dat nog niet bestond en waarvan de efficiëntie niet gegarandeerd was.

Near Grid Solutions

“De samenwerking met Near Grid Solutions verliep heel vlot en constructief. We zijn erg trots op de samenwerking en de investering die we hier doen. Als familiebedrijf voelt dit aan als onze plicht en nu meer dan ooit beseffen we hoe belangrijk duurzaam ondernemen is. Op één jaar tijd werd hier een prachtig duurzaam alternatief voor de dieselgeneratoren ontwikkeld, dit mede door een goede verstandhouding en heldere technische communicatie, we gaan dan ook twee mobiele stadsbatterijen bijbestellen”, gaat Kristof Defruyt verder.
 
In de toekomst wil Vandenbussche investeren in verschillende batterijen om zo bij te dragen aan het milieu. “Ook staan we klaar om een verdere pioniersrol op te nemen in andere duurzame initiatieven van Near Grid Solutions”, besluit Defruyt.

Verkoop

Near Grid Solutions heeft de verkoop van zijn mobiele stadsbatterijen gestart. “Onze mobiele stadsbatterij wordt aangesloten op een normale driefasige residentiële elektriciteitsaansluiting die de batterij constant oplaadt. We leveren reeds sinds 4 juni foutloos stroom aan deze bouwwerf in Stekene. De warmste dagen van de eeuw zijn we zonder de minste problemen doorgekomen. We zijn heel trots op dit buitengewone resultaat. De samenwerking met Vandenbussche was hierin cruciaal. De pioniersgeest van dit familiale bouwbedrijf is uitzonderlijk. Zonder deze pioniersgeest stonden we hier niet op deze bouwwerf met onze batterij. Vandenbussche heeft zijn nek uitgestoken, wat toch eerder uitzonderlijk is in deze tijden”, weet Frank Vermeulen van Near Grid Solutions.
 
De loodzuur-batterij heeft een verwachte levensduur van 5 jaar. “Wij kiezen bewust niet voor de duurdere lithium-ionbatterij, want die moet meer gekoeld worden. In ons concept volstaat een eenvoudige luchtkoeling. De loodzuurbatterij heeft zijn degelijkheid al ruimschoots bewezen en is als het ware ‘uitontwikkeld’”, stelt Vermeulen. Als de netstroom in de buurt volledig zou uitvallen, kan op de bouwplaats nog een halve tot een ganse dag voortgewerkt worden, afhankelijk van de fase waarin het bouwproject zich bevindt. Alle mogelijke maatregelen werden genomen om het stroomnet niet te overbelasten of op andere manieren in problemen te brengen.
Eén van de verbeteringen waar het bedrijf nog aan werkt is om de energie terug te winnen als een torenkraan een last laat zakken. De stadsbatterij als geheel zou minstens 10 jaar moeten meegaan. De container weegt in totaal 4,5 ton, waarvan een kleine helft voor de loodzuurbatterij. De stadsbatterij levert goedkopere energie van een stroomgroep op diesel, maar volgens Vermeulen vergt dat van de calculatoren en werfvoorbereiders wel een nieuwe manier van rekenen.
 
“Zowel bouwbedrijven als verhuurbedrijven tonen sterke interesse voor onze mobiele stadsbatterij. Wij combineren een snelle inzetbaarheid op de werf met een milieuvriendelijke oplossing en een betrouwbare voeding, die zelfs goedkoper is dan het dieselalternatief. We zijn ook fier dat we reeds in de finale onderhandelingen zijn voor volgende leveringen en dit in coronatijden”, stelt Frank Vermeulen.
 
Technische mogelijkheden van de mobiele stadsbatterij
De mobiele stadsbatterij voorziet de werf van stroom voor:
• Drie torenkranen met maximale hijscapaciteit 20 ton/160 A/torenkraan
• Bronbemalingen (32 A)
• Werfketen (32 A)
• Twee werfaansluitingen voor werfkasten (63 A/werfkast).
De voordelen van een mobiele stadsbatterij:
• Hoog energetisch rendement (> 90% i.p.v. 5%)
• CO2-voetafdruk daalt gevoelig (34 ton CO² besparing per jaar per torenkraan)
• Geen roetemissies
• Geen geluidsemissies
• Geen periodiek onderhoud nodig, dus geen stilstanden
• Geen brandstofbevoorrading
• Gebruik van groene energie
• Snel opstarten van de bouwwerf door residentiële aansluiting
• Verbruik onder controle

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten